Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Plátci DPH musí nahlásit do konce února správci daně čísla svých bankovních účtů

Plátci DPH musí nahlásit do konce února správci daně čísla svých bankovních účtů

Plátci DPH, pozor – do 28. února 2013 máte povinnost nahlásit správci daně čísla všech bankovních účtů používaných pro vaši ekonomickou činnost. Z nich můžete zvolit ty, které správce daně zveřejní na webové adrese www.daneelektronicky.cz.

V oblasti boje proti daňovým únikům přinesla novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH) změny, které by měly dát větší právní jistotu plátcům daně. Dle § 96 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH, mají plátci povinnost sdělit správci daně jako povinný registrační údaj čísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, jestliže jsou používány pro ekonomickou činnost.

Současně má plátce možnost určit, které z těchto jeho účtů budou zveřejněny v rámci veřejně přístupného registru plátců DPH způsobem umožňujícím dálkový přístup. Správce daně začne účty zveřejňovat od 1. 4. 2013, a to v databázi „Registr plátců DPH“.

Od stejného data začne platit i ručení příjemce plnění, pokud příjemce provedl úhradu na jiný než zveřejněný bankovní účet dodavatele. Od 1. 4. 2013 si současně pátci (příjemci plnění) budou moci zveřejněné účty poskytovatele zdanitelného plnění ověřovat dálkově prostřednictvím registru plátců DPH.

Automatické ověřování účtů spolu s ověřováním spolehlivosti plátce bude součástí Web služby Daňového portálu, kterou v současné době Finanční správa ČR připravuje, a bude k dispozici v průběhu prvního čtvrtletí 2013.

Zveřejnění předchází povinnost oznámit správci daně čísla všech svých bankovních účtů používaných k ekonomické činnosti. Tato povinnost se dotýká všech plátců DPH, tedy i těch, kteří již byli zaregistrováni před 1. 1. 2013. Zejména pro ně jde nyní o aktuální záležitost.

U stávajících plátců DPH, tj. zaregistrovaných před 1. 1. 2013, je v zákoně zakotvena dvouměsíční lhůta pro „doplnění“ předmětného registračního údaje. Stávající plátci tak musí čísla všech svých bankovních účtů, používaných k ekonomické činnosti, a současně bankovní účty vybrané ke zveřejnění, oznámit správci daně nejpozději do 28. 2. 2013.

Jak bankovní účty správci daně nahlásit?

Stávající plátce DPH je povinen splnit výše uvedenou povinnost, tj. provést oznámení ve lhůtě do 28. 2. 2013 prostřednictvím formuláře „Oznámení o změně registračních údajů/Žádost o zrušení registrace“ č. 25 5111 MFin 5111 – vzor č. 1.

Tiskopis je dostupný na internetových stránkách Finanční správy ČR, nebo si tiskopis můžete stáhnout přímo.

Pokud stávající plátci DPH do konce února neučiní výše uvedené oznámení, má se ze zákona za to, že plátce určil ke zveřejnění všechny své účty, které správce daně u tohoto plátce eviduje v rámci registrační povinnosti. Tyto účty pak správce daně 1. 4. 2013 zveřejní (pokud jde skutečně o účty patřící plátci).

Uvedené řešení však předpokládá, že bankovní účet pro ekonomickou činnost byl v minulosti při registračním řízení správci daně sdělen a nijak nezbavuje plátce odpovědnosti za splnění povinnosti oznámit všechny své účty používané k ekonomické činnosti, potažmo oznámení změn v tomto registračním údaji.

Plátci, kteří jsou registrováni k dani z přidané hodnoty po 1. 1. 2013, sdělují správci daně tento povinný údaj už při registraci, tj. výhradně prostřednictvím formuláře „Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty“ č. 25 5104 MFin 5104 – vzor č. 5.

Přihláška je zveřejněna na internetových stránkách Finanční správy ČR v záložce Daňové tiskopisy (použití volby „Daň z přidané hodnoty“ – „Registrace“).

Pro elektronické podání „Přihlášky k registraci k dani z přidané hodnoty“ i „Oznámení o změně registračních údajů/Žádost o zrušení registrace“ je aktuálně možné využít aplikace Elektronická podání pro finanční správu, tzv. „EPO“ na Daňovém portálu výběrem druhu podání – „Obecná písemnost“, kde vyplněný formulář bude zaslán jako příloha tohoto podání.

Toto platí do doby zprovoznění elektronických podání k registračnímu řízení na Daňovém portálu. Zároveň je možné i nadále dělat podání prostřednictvím Centrálního registračního místa na živnostenských úřadech.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Chlada
    14. 06. 2013, 10:00

    Kupodivu největší problémy mám v praxi zatím s ověřením čísel účtů u těch firem, které jsou členem skupiny (podle § 5b ZDPH). Zřejmě nemají zastupující členové skupiny zcela jasno v tom, jakým způsobem a jaké účty zveřejnit v souladu s § 96 pro jednotlivé členy skupiny.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících