Ženy v poslední době pokořují rekordy v osamostatňování se. Od roku 2012 přibylo 30 042 podnikatelek, naopak „odpadlo“ 5 440 podnikatelů. Úbytek živnostníků mezi muži je částečně způsoben jejich přechodem k podnikání formou s. r. o.
Pokračující nárůst podnikání žen nebo podnikání jako vedlejší činnost, to jsou trendy uplynulých let. Alespoň to vyplývá z dosud největší analýzy podnikání v České republice, kterou provedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR („AMSP ČR“) v rámci svého dlouhodobého projektu Podnikavá žena.
Jedním z největších trendů, které studie odhalila, je růst podnikání žen. Zatímco počet podnikatelů od roku 2011 stagnuje, počet podnikatelek výrazně roste. Třetinu ze všech podnikatelů dnes tvoří právě ženy. Nejvíce jich podniká ve věkové skupině 25 až 54 let, a to téměř 70 %.
Podnikatelky jsou podle předcházejícího průzkumu AMSP ČR se svým způsobem života a prací spokojenější než ženy závislé na jednom zaměstnavateli a čím dál více si uvědomují výhody nezávislosti. Cílené podnikání bývá u žen často reakcí na obtížnou životní situaci, například ztrátu zaměstnání.
Přechod k podnikání formou s. r. o.
Stagnující počet živnostníků mezi muži je částečně způsoben jejich přirozeným přechodem k podnikání formou s. r. o. Počet právnických osob totiž konstantně roste, oproti roku 2009 je nárůst společností třetinový, naopak ale dochází k trvalému poklesu osob samostatně výdělečně činných v hlavní činnosti.
„Není to jen o zvyšujícím se počtu žen v podnikání, ale i o jejich úspěšnosti. Začíná se projevovat, že ženská rafinovanost, odolnost, schopnost jít za výsledkem a ne za vítězstvím a střízlivost z dosažených úspěchů jsou v současném podnikání základními předpoklady úspěchu,“ říká k tomu Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.
Podle Evy Čejkové Vaškové, jednatelky ŽENY s.r.o. a patronky projektu Podnikavá žena AMSP ČR, který pomáhá právě ženám, které se rozhodnou podnikat, je třeba ženy motivovat k podnikatelské činnosti snižováním jejich strachu z doposud neznámé činnosti.
„Je třeba jim poskytovat informace o tom, co živnost obnáší a na konkrétních příkladech ukazovat, jak s podnikáním začít. Reálný příběh ženy v podobné životní zkušenosti může být pro začínající podnikatelku zásadní motivací. Ženy začínají čím dál více tvořit networkingové skupiny, vzájemné spolupráce a podporují sdílení a synergii – a to je ta správná cesta,“ doplňuje k trendu podnikání žen Eva Čejková Vašková.
Podnikání jako vedlejší činnost
Dalším výrazným trendem mezi podnikateli je nárůst podnikání jako vedlejší činnosti na úkor činnosti hlavní. Být podnikatelem je totiž dnes snadnější než kdy dřív. K podnikání stačí jako doklad výpis z živnostenského rejstříku a jsou zde také menší požadavky na délku praxe, bezúhonnost a bezdlužnost.
Na jednoho muže dnes připadá 1,5 živnostenských oprávnění, na ženu 1,3. U mužů převažují živnosti volné a řemeslné, jejich počet však roste pomalu. U žen tvoří největší podíl živnost volná, celých 75 %. Opravdový boom pak zažívají u obou skupin živnosti vázané a koncesované.
Mezi silné podnikatelské regiony patří tradičně Praha a severní a jižní Morava, největší dynamiku v posledních letech ovšem vykazují střední Čechy, které postupně přebírají dřívější roli Prahy. V České republice podnikají téměř dva miliony lidí, z toho polovina aktivně.
Komentáře
Oldřich
02. 10. 2019, 16:02My podnikáme s manželkou spolu. Koupili jsme si starší hotel, který rekonstruujeme a na konci prázdnin bychom ho chtěli konečně otevřít. Už nám chybí jen detaily na které čekáme a bude to všechno.
Adriann
24. 10. 2018, 07:34Dobrý den,
moc ráda se dočítám o tom, že i ženy si plní své podnikatelské sny. Také se chystám do něčeho takového a zjišťuji si všemožné informace. Přemýšlím i nad koupí ready made firmy, k mému projektu. Nemáte náhodou zkušenost?
Děkuji a přeji krásný den.
Adriana