Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Náklady z pohledu daňové uznatelnosti

Náklady z pohledu daňové uznatelnosti

Tápete v otázkách zařazení nákladů daňově (ne)uznatelných? Pro daňově uznatelné náklady existují přísná pravidla, která najdeme v zákoně o daních z příjmů. Pojďme si ukázat, jak si snížit daňový základ, potažmo i daň, jejich správným zařazením.

Důležitým krokem pro správné zařazení nákladů je znát jejich charakteristiku. Podstatné je identifikovat, zda byly vynaloženy k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, tedy zda byly vynaloženy pro účely podnikání. Jestliže ano, pravděpodobně by se mohlo jednat o daňově uznatelný náklad.

Aby to však nebylo tak jednoduché, je potřeba znát pár dalších vodítek. Náklady potom jednoznačně můžeme označit za daňově uznatelné či neuznatelné.

Komplexní informace o výčtu daňově uznatelných nákladů najdeme v zákoně o daních z příjmů (dále jen „ZDP“). Náklady snižující daňový základ dle § 24 ZDP uvádíme níže v krátkém výčtu (kompletní výčet je v ZDP):

  • odpisy hmotného a nehmotného majetku,
  • pořizovací cena cenných papírů,
  • daňová zůstatková cena vyřazeného hmotného majetku,
  • škody vzniklé v důsledku živelních pohrom,
  • tvorba rezerv a opravných položek (zákon o rezervách),
  • pojištění hrazené zaměstnavatelem za zaměstnance (zákon o sociálním pojištění),
  • náklady na pracovní cesty (zákon o cestovních náhradách).

Náklady daňově neuznatelné:

  • výdaje na pořízení hmotného majetku,
  • výdaje na nákup cenných papírů,
  • výdaje na reprezentaci,
  • penále a pokuty (nesmluvní),
  • daň z příjmů, daň dědická, darovací,
  • manka a škody přesahující přijaté náhrady,
  • tvorba účetních rezerv a opravných položek.

Tab.: Náklady daňově neúčinné spolehlivě najdeme v účtové osnově na níže uvedených účtech
 

Účet Název účtů pro evidenci daňově neúčinných nákladů Příklady
513 Náklady na reprezentaci Pohoštění, občerstvení, večeře s obchodními partnery
528 Ostatní sociální náklady Náklady nad rámec účtu 527
543 Dary Dary ve formě peněžních prostředků, zásob, zboží, výrobků i dlouhodobě hmotného investičního majetku
545 Ostatní pokuty a penále Pokuty a penále hrazené státním institucím, finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně, ČSSZ apod.
554 Tvorba a zúčtování ostatních rezerv Např. rezervy na opravy hmotného majetku v 1. odpisové skupině apod.
559 Tvorba a zúčtování opravných položek v provozní činnosti Opravné položky v souvislosti s provozním výsledkem hospodaření
574 Tvorba a zúčtování finančních rezerv Tvorba a zúčtování finančních rezerv v souvislosti s finančním výsledkem hospodaření

Seznámili jsme se s daňovou problematikou nákladů a věříme, že třídění nákladů z hlediska daňové uznatelnosti pro vás již nebude nic obtížného. Jestliže máte nějaký zapeklitý náklad, který nemůžete správně klasifikovat, a jste na pochybách, neváhejte se obrátit na daňového poradce. Můžete se na daný účetní případ podívat společně více zblízka a díky odborné pomoci ušetřit mnoho peněz.

Důležité je také klidné spaní ze správně podaného daňového přiznání – věřte, že za to vám daňový specialista určitě stojí.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty