Ti, kdo se vrátí z Itálie, musí být kvůli koronaviru ve 14denní karanténě. Místo papírového tiskopisu jim mohou lékaři vystavovat eNeschopenky – a lidé ani nemusí kvůli tomu chodit do ordinace. Na co by si měli dát pozor lékaři, zaměstnavatelé i zaměstnanci?
Ministerstvo zdravotnictví nařídilo všem poskytovatelům zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost, aby u osob s trvalým pobytem v České republice, které se od 7. března 2020 vrátí z pobytu na území Italské republiky do České republiky, rozhodli o karanténě podle § 2 odst. 7 písm. a) zákona č. 258/2000 Sb. v délce 14 dnů.
Česká správa sociálního zabezpečení umožňuje lékařům vystavovat namísto papírového tiskopisu o nařízení karantény eNeschopenku. Je ale potřeba, aby vystavující lékař dodržel stanovené podmínky (vyplnění statistické značky nemoci Z209 a uvedení pojmu „karanténa“ do kolonky „profese“, podrobněji viz níže v článku). Zaměstnavatelé následně obdrží elektronické notifikace úplně stejně jako v případě eNeschopenky.
Smyslem a účelem tohoto mimořádného opatření je napomoci tomu, aby kontakt lékařů a potenciálně nakažených byl minimalizován. eNeschopenku je totiž možné vystavit i bez fyzické přítomnosti pacienta v ordinaci, např. pouze na základě telefonického rozhovoru. Lékaři tento postup mohou, ale nemusí využít.
Také je však potřeba, aby zaměstnanci o své situaci informovali zaměstnavatele. Měli by ho zejména upozornit, že se v jejich případě nejedná o „běžnou“ dočasnou pracovní neschopnost, ale o nařízenou karanténu.
Jak správně vystavit eNeschopenku při karanténě?
Praktičtí lékaři by měli postupovat při vystavování elektronické neschopenky následovně:
- Nebudete vyplňovat žádné vycházky – u karantény se vycházky nevyplňují, protože se nestanoví režim práceneschopného pojištěnce (platí tu pravidla daná při karanténě).
- Jako diagnózu (statistickou značku nemoci) uvedete „Z209“ (kontakt s neurčenou přenosnou nemocí a expozice).
- Do rubriky profese uvedete „Karanténa“ – profese se u karantény nevyplňuje, rubriku je proto vhodné využít pro oznámení skutečnosti, že jde o karanténu.
- S pacientem dohodnete způsob doručení průkazu (II. dílu neschopenky) – např. vyzvednutím po skončení karantény. Na vytištěný II. díl je třeba pro přehlednost výrazně vyznačit „Karanténa“ tak, aby bylo zřejmé, že jde o karanténu a nikoliv dočasnou pracovní neschopnost. Nebudete vyplňovat údaj o datu příští kontroly.
Jinak budou postupovat praktičtí lékaři stejně jako u běžných eNeschopenek. Zaměstnavatele budou informovat stejným způsobem, a to prostřednictvím elektronických služeb, které pro získání informací o eNeschopenkách využívají.
Pokud bude chtít zaměstnavatel provést u konkrétního zaměstnance kontrolu dodržování režimu dočasně práceneschopného zaměstnance, musí se nejdříve obrátit na příslušného ošetřujícího lékaře, případně na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení, a ověřit si, zda je provedení kontroly u konkrétního zaměstnance namístě (zda se nejedná např. právě o karanténní opatření).
Jak na vystavování elektronických neschopenek v programu POHODA a PAMICA, se dozvíte v článku eNeschopenka v programech POHODA a PAMICA.
Související článek:
Pracovněprávní souvislosti spojené s koronavirem
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.