Vláda schválila novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Novela zavádí klíčové změny v oblasti registrace silničních vozidel, schvalování technické způsobilosti vozidel a kontroly technického stavu vozidel v provozu. O předpisu budou jednat ještě poslanci.
Do téměř všech pasáží zasahuje svým rozsahem novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Výjimku tvoří pouze okruh historických a sportovních vozidel. Je to první velká novela tohoto zákona od jeho přijetí a reaguje jak na problémy, které vzešly z praxe, tak na posuny legislativy Evropské unie.
Velkou novinkou v oblasti registrace vozidel bude zavedení registrační značky na přání. Lidé si budou moci zvolit za zvýšený správní poplatek jako registrační značku k autu vlastní kombinaci alfanumerických znaků. „Touto úpravou jsme jednak vyšli vstříc požadavkům veřejnosti a také si od toho slibujeme omezení korupce při přidělování registračních značek,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Druhou oblastí, ve které dojde k zásadním změnám, je schvalování technické způsobilosti vozidel. Novela nově upraví zejména typové schvalování vozidel a schvalování vozidel jednotlivě dovezených. Tato změna zjednoduší procedury při dovozu vozidel ze zemí EU.
Konec přetáčení tachometrů
Dojde také ke zpřísnění a doplnění právní úpravy v oblasti stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME). Provozovatelé STK a SME a kontrolní technici a mechanici budou mít v zákoně zakotveny povinnosti, za jejichž porušení mohou očekávat odpovídající sankce.
Podle ministra Dobeše je významný zejména výslovný zákaz zasahování do stavu počítače ujeté vzdálenosti, tedy tzv. přetáčení tachometrů. „Novela zavádí kontrolu stavu tachometru jako povinné součásti technických prohlídek silničních vozidel a za porušení této povinnosti také stanovuje sankce. Pokud by stav tachometru pozměnila právnická či fyzická podnikající osoba, bude jí hrozit pokuta až do výše pěti milionů korun. Pokud by stav tachometru pozměnila fyzická osoba, mohla by jí být uložena pokuta do 50 tisíc korun,“ doplnil ministr Dobeš.
Propojení se systémy státní správy
Zásadním problémem technické podoby registru silničních vozidel byla skutečnost, že se jednalo o systém, který neumožňoval efektivně využít možností elektronických databází a propojení na ostatní systémy státní správy. Problémy dělala také ne zcela jasná úprava postupu při změně údajů o vlastníku nebo provozovateli vozidla, kdy nebylo garantováno, že změna bude do registru silničních vozidel zapsána odpovídajícím způsobem.
Podle ministra dopravy vytváří novela právní podklad pro nový moderní registr silničních vozidel, který bude jednotným systémem, propojeným se základními registry, policejní evidencí a rovněž příslušnými zahraničními evidencemi.
„Zjednoduší tedy správní postupy při zaznamenávání údajů o vozidle a jejich změn, zejména změny vlastníka a provozovatele už nebudou probíhat ve více krocích. Novela rovněž umožní i účinnější potírání trestné činnosti, zejména napojením na příslušné domácí i zahraniční evidence s údaji o odcizených vozidlech,“ dodal ministr Dobeš.
Novela rovněž nahrazuje dosavadní úpravu vyřazování vozidel z registru a zavádí vedle dočasného a trvalého vyřazení nový institut dlouhodobého vyřazení vozidla z provozu silničních vozidel. Pravidla se přitom nastavují tak, aby tato vozidla byla likvidována v souladu se zákonem o odpadech.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.