Co je to e-commerce?
E-commerce jakožto
elektronické obchodování označuje všechny obchodní transakce, které se uskutečňují prostřednictvím online prostředí. Jde především o e-shopy, affiliate marketing nebo třeba online reklamu, SEO apod. Pod e-commerce můžeme zahrnout vše, co vede k internetovému prodeji nebo navýšení jeho efektivity.
12 žhavých trendů v e-commerce
Trendy, které letos ovládají svět e-commerce, a které můžete zohlednit ve své
strategii, jsou:
1. Hlasové vyhledávání a hlasoví asistenti
Hlasoví asistenti ovládají pomalu celý život člověka. Najdeme je na telefonu nebo domácích spotřebičích. Hlasové vyhledávání je stále oblíbenější, což dost silně ovlivňuje i výsledky vyhledávání a nákupů. To vede prodejce k optimalizaci vyhledávání pro budoucí prodeje. Zajistěte, aby byl váš web
optimalizován pro hlasové vyhledávání.
2. AI
To, že se
umělá inteligence objevuje i v trendech pro e-commerce sektor asi nikoho nepřekvapuje. AI totiž dokáže dobře předpovědět zvyky nakupujících na základě
historie prohlížení a uskutečněných nákupů. Některé ERP a CRM systémy mají funkci strojového učení a ty pak pomáhají přizpůsobit web pro jednotlivé zákazníky zcela individuálně.
3. Chytré nástroje pro mobilní zařízení
Všimli jste si, že když stojíte v kamenné prodejně a na to stejné zboží se ve svém mobilu díváte na
e-shopu, ušetříte? Využijte ve svém podnikání vlastní
mobilní aplikaci, kde si mohou zákazníci z vašeho sortimentu nakoupit vše, co potřebují. Optimalizujte tedy váš e-shop i pro mobilní zařízení a získejte tak další nové zákazníky spolu s udržením těch stávajících.
4. Chatboti
Chatboti komunikují se zákazníky, kteří se dostanou na váš web a potřebují poradit. Jsou to tedy, podobně jako prodavači v kamenném obchodě,
pomocníci pro vaše zákazníky a poradí jim s tím nejnutnějším, co zrovna potřebují.
5. Předplatné
Zvažte ve svém e-commerce byznysu možnosti předplatného. Zákazník, který u vás nakoupí formou předplatného, se bude neustále vracet. Zamyslete se nad tím, které z vašich produktů nebo služeb můžete zajímavě přeměnit na formu předplatného. Zpracujte důmyslnou strategii, proč by si měli zákazníci zboží a služby od vás předplácet.
Co získají navíc? Tím, že jim poskytnete nějakou výhodu, vám sami zákazníci poskytnou dlouhodobý závazek, důvěru a jistotu prodeje, a tím i zisku.
6. Rozšířená realita
Rozšířená realita, ve zkratce AR, je naprostý game changer v oblasti e-commerce. Díky této technologii můžete zákazníkům
skutečně ukázat své zboží v prostředí, ve kterém jej přímo mohou využít. Tato funkce
zvýší dosahy vašeho prodeje a pomáhá zákazníků v rozhodování při nákupu.
Například v e-shopu s oblečením pomáhá rozšířená realita vidět daný kousek na těle, v daném prostředí i počasí. Zákazník tak získá lepší představu o celém módním kousku.
7. Udržitelnost
V dnešní době se zákazníci čím dál více ohlížejí na
udržitelnost kupovaných výrobků. Zjistěte, jaké dopady má vaše podnikání na
životní prostředí a jak můžete přispět k větší udržitelnosti. Snažte se být šetrní k životnímu prostředí a využívejte biologicky rozložitelné obaly nebo materiály, které se dají recyklovat.
8. Rozličné možnosti plateb
Pokud jste doposud využívali platbu na dobírku nebo platebními kartami, zamyslete se i nad dalšími možnostmi, jak mohou vaši zákazníci za nákupy platit. Stále oblíbenější jsou různé
mobilní peněženky, jako například Google Pay nebo PayPal. Mezi další platební metody můžeme zařadit také bankovní převod nebo platbu kryptoměnami.
9. Video reklama
Video je dobrý způsob, jak na zákazníky zapůsobit a zaujmout je. Vytvářejte pro svůj web videa, kterými můžete chytit zákazníka za srdce, informovat o vámi nabízených produktech nebo službách a také pomocí videa zaujmout. Využijte video jako návod pro lepší pochopení a využití vašich služeb nebo výrobků. Pomozte videem zákazníkovi vyřešit jeho problém, aby viděl, že s vaším produktem mu to půjde snáz.
10. Personalizace
Poskytnutí
individualizovaného prostředí je pro zákazníky velmi důležité. Díky funkcím pro chytré webové stránky a technologiím v online sledování můžete takové prostředí svým klientům poskytnout. Personalizace usnadní zákazníkovi rozhodnutí při nákupu a zvyšuje pravděpodobnost, že vůbec něco koupí.
11. Automatizace
Díky marketingové automatizaci můžete automatizovat ve svém e-commerce různé
marketingové úkoly, reklamy nebo e-maily. Díky automatizaci shromáždíte údaje o zákaznících, ty následně analyzujete a můžete tak automaticky vytvořit
personalizované zprávy pro každý krok, který klient na vašem webu podnikne. Zákazníci tak mají menší tendenci opustit web a jsou do nákupu více vtaženi. Zákazníkům tak můžete automaticky posílat e-maily o tom, co na ně čeká v košíku nebo jim připomenout dopravu zdarma.
12. Zákaznický servis a podpora
Nezapomínejte ani na kvalitní zákaznický servis. Nejen to, že si mohou vaši zákazníci povídat s chatbotem. Dovolte jim kontaktovat váš zákaznický servis formou
emailu, telefonu nebo přes sociální sítě. Myslete na prodlevy v odpovědích na dotazy a snažte se tyto prodlevy co nejvíce eliminovat.
Závěrem
Nepřestávejte sledovat
nejnovější trendy v oblasti e-commerce a udržte tak krok s dobou. Myslete na to, že očekávání zákazníků budou stále vyšší a nepřestanou se rozvíjet. Pokud se na některé z inovací a praktických nástrojů zaměříte, můžete tak poskytnout zákazníkům lepší zážitek z nákupu i komunikace. Díky udržení tempa se stanete na poli e-commerce
konkurenceschopní a zákazníci se k vám budou stále rádi vracet.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.