Samozřejmě není pravidlo, že interní účetní bude mít vždy na starosti určité věci a účetní v účetní kanceláři jiné.
Mezi uchazeči o zaměstnání účetní a mezi začínajícími účetními však stále panují otázky, co všechno práce účetní obnáší, tak si to pojďme ujasnit.
Interní účetní je účetní jen pro tu jednu danou firmu, tudíž má většinou na starosti mnohem více než třeba účetní v účetní kanceláři.
Vystavuje faktury, platí faktury, eviduje přijaté doklady. Hodně je v
interakci s jednatelem (ředitelem), a to většinou na denní bázi. K interní účetní se doklady dostávají v podstatě ihned, a ona tak má pořád přehled o tom, jak na tom firma je nebo co jí chybí v účetnictví za položky. Záleží samozřejmě i na velikosti dané firmy.
Účetní v účetní kanceláři má na starosti mnohem více klientů. A mnohdy se může stát, že ani není v kontaktu s jednatelem firmy. Například ve větších účetních kancelářích to je zpravidla tak, že je jedna hlavní účetní, která má pod sebou několik samostatných účetních. Samostatné účetní mají na starosti
evidenci dokladů, ale komunikace s firmou, respektive jejich zástupci, zůstává na
hlavní účetní. A ta interakce není na tak časté bázi, jako to může být u interní účetní.
Většinou v účetních kancelářích účetní nehradí klientovi faktury, nezadávají příkazy, nehlídají splatnosti. Protože právě tam je ta práce pro více klientů. Ale nemusí to být pravidlo.
Účetní na volné noze – tam záleží čistě na tom,
jak si s klientem ujasní spolupráci. Co by klient očekával, co může účetní nabídnout.
Klient může chtít účetní předat veškerou starost o účetnictví, od vystavování dokladů, hlídání plateb, zadávání příkazů do banky, zpracování DPH, vykazování reportů po sestavení účetní závěrky, nebo naopak pouze evidenci dokladů a účetní závěrku, případně zpracování DPH.
Jak vidíte, práce účetní může být různá, v různém rozsahu. Proto je důležité se ptát,
co se konkrétně bude vyžadovat po vás, ať už v zaměstnání, nebo na volné noze.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Malá Sova s.r.o.