Náplň práce účetní napříč sektory


Kateřina Malysová
6. 11. 2024
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Interní účetní je účetní jen pro tu jednu danou firmu, tudíž má většinou na starosti mnohem více než třeba účetní v účetní kanceláři.

Foto: Depositphotos

 

Práce účetní se může napříč sektory lišit – a velmi často se také liší. Opravdu něco jiného může dělat interní účetní, účetní v účetní kanceláři a také účetní na volné noze – a na to se podíváme v dnešním článku.


 
Samozřejmě není pravidlo, že interní účetní bude mít vždy na starosti určité věci a účetní v účetní kanceláři jiné.

Mezi uchazeči o zaměstnání účetní a mezi začínajícími účetními však stále panují otázky, co všechno práce účetní obnáší, tak si to pojďme ujasnit.

Interní účetní je účetní jen pro tu jednu danou firmu, tudíž má většinou na starosti mnohem více než třeba účetní v účetní kanceláři.

Vystavuje faktury, platí faktury, eviduje přijaté doklady. Hodně je v interakci s jednatelem (ředitelem), a to většinou na denní bázi. K interní účetní se doklady dostávají v podstatě ihned, a ona tak má pořád přehled o tom, jak na tom firma je nebo co jí chybí v účetnictví za položky. Záleží samozřejmě i na velikosti dané firmy.

Účetní v účetní kanceláři má na starosti mnohem více klientů. A mnohdy se může stát, že ani není v kontaktu s jednatelem firmy. Například ve větších účetních kancelářích to je zpravidla tak, že je jedna hlavní účetní, která má pod sebou několik samostatných účetních. Samostatné účetní mají na starosti evidenci dokladů, ale komunikace s firmou, respektive jejich zástupci, zůstává na hlavní účetní. A ta interakce není na tak časté bázi, jako to může být u interní účetní.

Většinou v účetních kancelářích účetní nehradí klientovi faktury, nezadávají příkazy, nehlídají splatnosti. Protože právě tam je ta práce pro více klientů. Ale nemusí to být pravidlo.



Účetní na volné noze – tam záleží čistě na tom, jak si s klientem ujasní spolupráci. Co by klient očekával, co může účetní nabídnout.

Klient může chtít účetní předat veškerou starost o účetnictví, od vystavování dokladů, hlídání plateb, zadávání příkazů do banky, zpracování DPH, vykazování reportů po sestavení účetní závěrky, nebo naopak pouze evidenci dokladů a účetní závěrku, případně zpracování DPH.

Jak vidíte, práce účetní může být různá, v různém rozsahu. Proto je důležité se ptát, co se konkrétně bude vyžadovat po vás, ať už v zaměstnání, nebo na volné noze.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Malá Sova s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Pravidelná valorizace od ledna 2025

5. 12. 2024 | Od 1. ledna 2025 se zvýší všechny důchody díky pravidelné valorizaci. Základní výměra vzroste o 260 Kč (nově na 4 660 Kč) a procentní výměra o 0,6 %. Starobní důchody se tak zvýší v průměru o 358 Kč. Důchodci, kteří dosáhnou 85 let, obdrží navíc 1 000 Kč. Poprvé bude navýšeno i výchovné na 503 Kč za jedno dítě. ČSSZ provede zvýšení automaticky, není tedy třeba žádat. Valorizační doplatek bude vyplacen s lednovou splátkou důchodu. Více informací v tiskové zprávě ČSSZ.


Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
Ing. Helena Volfová
Vedení účetnictví, daňová evidence a mzdy, účetní a daňové poradenství
www.ucetni-jablonec.cz

TAVOBAL s.r.o.
Maloobchod a velkoobchod s obalovými materiály, přepravkami atd.
www.obalove-materialy.cz

Kurzovní lístek

25,11 Kč
-0,040 Kč
23,72 Kč
-0,127 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 06.12.2024

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme