Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Podnikání při mateřské a rodičovské dovolené


Ing. Petra Husáková
26. 11. 2021
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Mateřská a rodičovská je ideální dobou na to vyzoušet si, zda je podnikání pro vás to pravé.

Foto: 123RF

 

Máte podnikatelský záměr, ale brzdí vás obavy, zda je rozumné rozjet podnikání během mateřské či rodičovské dovolené? Zajímá vás, co všechno musíte udělat a kolik to bude stát? Podívejte se na přehled toho nejdůležitějšího, abyste se mohli rozhodnout.


 
Stereotyp s miminkem doběhne nejednu ženu. Pokud během péče o dítě a domácnost najdete ještě čas na to začít s podnikáním – jděte do toho. Riziko, že se to nepovede, existuje v začátcích u každého nového podnikatelského záměru. Nyní nelze o moc přijít. Naopak můžete využít skvělých podmínek, kdy vás podnikání nebude nic stát. A to je přece ideální start.

Cesta na živnostenský úřad a oznamovací povinnost ostatním orgánům

Jestliže jste se rozhodli dát podnikání zelenou, vaše první cesta bude směřovat na živnostenský úřad („ŽÚ“). Založení živnostenského listu není nic složitého. Vyplníte Jednotný registrační formulář a ze seznamu činností si vyberete křížkováním libovolný počet činností, které chcete provozovat. Formulář stvrdíte svým podpisem a zaplatíte jednorázový správní poplatek za ohlášení živnosti ve výši 1 000 Kč.

Vyplněním Jednotného registračního formuláře na živnostenském úřadě splníte oznamovací povinnost zároveň i vůči České správě sociálního zabezpečení („ČSSZ“) a zdravotní pojišťovně. Těmto úřadům oznámí údaje o vašem podnikání ŽÚ do pěti pracovních dnů.

Několik dní po návštěvě živnostenského úřadu očekávejte dopis obsahující výpis z živnostenského rejstříku, kde najdete přidělené identifikační číslo – IČ, a seznam činností, na které se živnostenské oprávnění vztahuje. Následně vám z finančního úřadu přijde přidělené DIČ. Uvedené dokumenty si pečlivě uschovejte – je to to jediné, co k vaší živnosti budete hmatatelně doma mít.

Peněžitá pomoc v mateřství a začátek podnikání

Je důležité uvědomit si, z jaké činnosti je vyplácena dávka peněžité pomoci v mateřství („PPM“). Možností je hned několik. PPM lze pobírat jako zaměstnanec, jako podnikatel (OSVČ), a dokonce jako obojí.

Jestliže pobíráte peněžitou pomoc v mateřství na základě hlavní činnosti v zaměstnání, a nyní chcete rozjet nové podnikání, nic vám v tom nebrání. Osobně podnikat na mateřské není možné pouze tehdy, pokud vám dávka PPM plyne z podnikání. Ani v takovém případě však nemusíte svoji živnost rušit či přerušovat, můžete ji vykonávat například pomocí svých zaměstnanců nebo spolupracující osoby.

Zdravotní a sociální pojištění

Během pobírání mateřské (PPM) a rodičovského příspěvku bude vaše podnikání evidováno jako vedlejší činnost. Tato skutečnost s sebou přináší hned několik výhod. Zdravotní a sociální pojištění budete u vedlejší činnosti platit dle výše vašeho zisku.

V prvním roce podnikání nemusíte platit žádné zálohy. Vše zaplatíte až následující rok dle daňového přiznání a přehledu sociálního a zdravotního pojištění. V dalších letech se budou vaše zálohy odvíjet od zisku z minulého roku. Po konci každého roku budou zálohy zúčtovány na základě přehledů pro zdravotní pojišťovnu a ČSSZ.

V dalších letech podnikání na vedlejší činnosti nemusíte platit žádné minimální zálohy na zdravotní pojištění, avšak u sociálního pojištění se výše záloh odvíjí od výše vašeho příjmu. Povinně hradíte zálohy na pojistné, jestliže jste dosáhli v předchozím roce daňového základu tzv. nad limit.

Pro rok 2021 byla rozhodná hranice pro neplacení sociálního pojištění 85 058 Kč a pro rok 2022 se částka zvyšuje na hranici 93 387 Kč. V případě nepřekročení rozhodné hranice neplatí OSVČ na vedlejší činnosti vůbec žádné odvody na sociální pojištění.

Podnikat na vedlejší činnosti můžete při zaměstnání, studiu, v důchodu nebo v době mateřské či při pobírání rodičovského příspěvku. Pojďme se podívat, jak by to s odvody vypadalo, kdybychom podnikali na hlavní činnost. Jen tak nejlépe zjistíme konkrétní výhody podnikání s dětmi na klíně.

TIP: Rodičovský příspěvek lze pobírat až do čtyř let věku dítěte. Po celou tuto dobu lze podnikat a využívat výhod vedlejší činnosti.

Podnikání na hlavní činnost obnáší daleko větší finanční závazky. Minimální měsíční záloha na sociální pojištění při hlavní činnosti je částka 2 588 Kč a na zdravotní pojištění je částka 2 393 Kč (pro rok 2021). V následujícím roce budou povinné minimální odvody z hlavní činnosti OSVČ výrazně vyšší.

Tab.: Minimální měsíční odvody zdravotního a sociálního pojištění
 
  Rok 2021 Rok 2022
  Zdravotní pojištění Sociální pojištění Zdravotní pojištění Sociální pojištění
Hlavní činnost 2 393 Kč 2 588 Kč 2 627 Kč 2 841 Kč
Vedlejší činnost neplatí se 1 036 Kč neplatí se 1 137 Kč

Argumenty pro založení vedlejší živnosti s malými dětmi

Začátek nového podnikání na vedlejší činnost během pobírání rodičovského příspěvku vás vyjde na 1 000 Kč za správní poplatek živnostenskému úřadu. První rok neplatíte žádné zálohy na odvody a je dost možné, že se vám povinnost platit zálohy vyhne i v dalších letech, jestliže budete mít příjem do rozhodného limitu (pro povinnost platit zálohy na důchodové pojištění). Zdravotní pojištění doplatíte podle skutečného výdělku při ročním zúčtování a podání přehledů.

Ukončit či přerušit podnikání můžete kdykoliv. Pokud podnikat nezačnete, nikdy nezjistíte, zda byste byli úspěšní. Využijte této výhodné startovní pozice v době, kdy máte doma malé děti a můžete si dovolit pomalejší a pozvolnější rozjezd podnikání, kdy nemáte závazky vůči úřadům na minimálních odvodech.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2021

20. 1. 2022 | Žádost o roční zúčtování by se měla podat již na novém tiskopise (vzor č. 2). Zaměstnavatelé by neměli zapomenout zohlednit nové částky daňového zvýhodnění na děti, případně limit pro úroky na bytové potřeby, který je od 1. 1. 2021 pouze ve výši 150 000 Kč (nižší limit platí pro ty, kteří si bytovou potřebu obstarali kdykoliv po 1. 1. 2021, při obstarání bytové potřeby do 31. 12. 2020 včetně zůstává limit maximálně 300 000 Kč).
 
Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
Ing. Kamil Kocurek
Účetnictví, daňová evidence, daně.
www.consilio.cz

Kramara s.r.o.
Vývoj a návrh elektroniky na klíč
www.kramara.com

Kurzovní lístek

24,35 Kč
0,085 Kč
21,45 Kč
0,053 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 21.01.2022

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru