Podceňují se…
Mají pocit, že toho umí málo, že nerozumí všemu
z oblasti účetnictví. Proto se bojí jít do akce. Stává se pak, že vystudovaný/á účetní si raději najde práci v úplně jiném oboru, který ji/ho třeba ani nebaví, jen proto, že si nevěří.
Kdy nastane ten čas, že bude účetní vědět vše? Téma účetnictví a daní je tak obsáhlé, a navíc se každou chvíli mění, že
není možné vědět a umět úplně vše. Účetní se pořád
vzdělávají, chodí na školení, doplňují si informace.
Navíc, během své praxe se účetní stále
potkává s novými situacemi, protože i když je princip účetnictví stále stejný, každá účetní jednotka je jiná, podniká v jiném oboru.
Bojí se klienta na cokoliv zeptat….
Myslí si, že se svého klienta nemají na nic ptát. Mají pocit, že budou vypadat neprofesionálně a nemožně.
Opak je pravdou. Účetní
musí vědět, co se ve firmě děje, proč se dělají nákupy určitého materiálu nebo služeb. Aby to správně zaúčtoval/a. Případně, aby položky do účetnictví vůbec nedal/a, pokud nesouvisejí s podnikáním. Což dost často podnikatelé neví, prostě nakupují s myšlenkou toho, že si mohou dát do účetnictví téměř vše. Proto je potřeba s podnikatelem/jednatelem firmy komunikovat,
ptát se a upozorňovat na případně nesrovnalosti v účetnictví.
Když podnikatel vidí, že má účetní
opodstatněné dotazy, uvědomí si, že je jeho účetnictví ve správných rukou.
Myslí si, že si musí poradit sami…
Jak jsme zmínili v prvním odstavci, téma účetnictví a daní je
velmi obsáhlé.
Troufám si říct, že každý/á účetní během své praxe zažil/a situaci, kdy si
nevěděl/a rady. Rozhodně není ostuda v takové situaci požádat o pomoc. Ať už se jedná o konzultaci s jinými účetními nebo o
konzultaci s daňovým poradcem. Vlastně není na škodu s daňovým poradcem navázat spolupráci hned ze začátku účetní praxe. Mít ho „po ruce“, kdyby účetní cokoliv během roku potřeboval/a zkonzultovat.
Investují peníze do nástrojů, které nepotřebují…
Na trhu je nyní velké množství nástrojů pro efektivnější práci účetních. Velmi často se stává, že účetní investuje do takových nástrojů spoustu peněz a pak vlastně zjistí, že je nepotřebuje.
Já jsem rozhodně zastánce inovativních řešení, které zjednoduší proces, ušetří čas a eliminují chyby. Je ale na zvážení, jaké klienty účetní má, s jak velkým objemem dokladů pracuje a zda pro zjednodušení práce nestačí využít nástroje, které má již k dispozici v účetním programu.
Například v
programu POHODA se jedná o
import ISDOC, import XML souborů, napojení na mPohodu, API napojení apod.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Malá Sova s.r.o.