Účetní praxe je zejména pro začínající účetní velká neznámá. Pojďme se dnes podívat na omyly a chyby, které často, ač nevědomky, dělají.
Podceňují se…
Mají pocit, že toho umí málo, že nerozumí všemu z oblasti účetnictví. Proto se bojí jít do akce. Stává se pak, že vystudovaný/á účetní si raději najde práci v úplně jiném oboru, který ji/ho třeba ani nebaví, jen proto, že si nevěří.
Kdy nastane ten čas, že bude účetní vědět vše? Téma účetnictví a daní je tak obsáhlé, a navíc se každou chvíli mění, že není možné vědět a umět úplně vše. Účetní se pořád vzdělávají, chodí na školení, doplňují si informace.
Navíc, během své praxe se účetní stále potkává s novými situacemi, protože i když je princip účetnictví stále stejný, každá účetní jednotka je jiná, podniká v jiném oboru.
Bojí se klienta na cokoliv zeptat….
Myslí si, že se svého klienta nemají na nic ptát. Mají pocit, že budou vypadat neprofesionálně a nemožně.
Opak je pravdou. Účetní musí vědět, co se ve firmě děje, proč se dělají nákupy určitého materiálu nebo služeb. Aby to správně zaúčtoval/a. Případně, aby položky do účetnictví vůbec nedal/a, pokud nesouvisejí s podnikáním. Což dost často podnikatelé neví, prostě nakupují s myšlenkou toho, že si mohou dát do účetnictví téměř vše. Proto je potřeba s podnikatelem/jednatelem firmy komunikovat, ptát se a upozorňovat na případně nesrovnalosti v účetnictví.
Když podnikatel vidí, že má účetní opodstatněné dotazy, uvědomí si, že je jeho účetnictví ve správných rukou.
Myslí si, že si musí poradit sami…
Jak jsme zmínili v prvním odstavci, téma účetnictví a daní je velmi obsáhlé.
Troufám si říct, že každý/á účetní během své praxe zažil/a situaci, kdy si nevěděl/a rady. Rozhodně není ostuda v takové situaci požádat o pomoc. Ať už se jedná o konzultaci s jinými účetními nebo o konzultaci s daňovým poradcem. Vlastně není na škodu s daňovým poradcem navázat spolupráci hned ze začátku účetní praxe. Mít ho „po ruce“, kdyby účetní cokoliv během roku potřeboval/a zkonzultovat.
Investují peníze do nástrojů, které nepotřebují…
Na trhu je nyní velké množství nástrojů pro efektivnější práci účetních. Velmi často se stává, že účetní investuje do takových nástrojů spoustu peněz a pak vlastně zjistí, že je nepotřebuje.
Já jsem rozhodně zastánce inovativních řešení, které zjednoduší proces, ušetří čas a eliminují chyby. Je ale na zvážení, jaké klienty účetní má, s jak velkým objemem dokladů pracuje a zda pro zjednodušení práce nestačí využít nástroje, které má již k dispozici v účetním programu.
Například v programu POHODA se jedná o import ISDOC, import XML souborů, napojení na mPohodu, API napojení apod.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Malá Sova s.r.o.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.