Vygenerovali jste si
pokladní certifikát pro zařízení elektronické evidence tržeb (dále jen „EET“) před třemi lety? V tom případě si raději
zkontrolujte jeho platnost. Do konce letošního roku a začátkem roku 2020 bude totiž docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů, které byly generovány v počátcích zavádění EET.
Pokladní certifikát je
nezbytný pro elektronickou evidenci tržeb. V případě, že ho zavčas nevyměníte za nový, nebudete mít tyto tržby evidované. Za vydání nového certifikátu
nic platit nebudete.
Nemusíte ani čekat na vypršení platnosti certifikátu, protože
nový lze získat kdykoli dříve. Pozor, po expiraci nebo zneplatnění certifikátu
nelze již certifikát obnovit ani prodloužit. Přenos pokladního certifikátu do pokladny nebo do pokladní aplikace musíte zajistit obvykle ve spolupráci s dodavatelem pokladny nebo pokladního software.
Certifikát se
vydává pouze on-line, proto jeho výměnu můžete realizovat z domova nebo kanceláře. Jiným způsobem se pokladní certifikát nevydává. Největší počet certifikátů expiruje v listopadu 2019, kdy vyprší platnost u 52 tisíc certifikátů, a v únoru 2020, kdy vyprší platnost u 112 tisíc certifikátů.
Činnosti spojené s generováním pokladních certifikátů
provádíte ve webové aplikaci Elektronická evidence tržeb na
Daňovém portále. V části „CERTIFIKÁTY“, ve webové aplikaci EET, je možné
ověřit dobu platnosti pokladního certifikátu.
Můžete využít také službu
upozornění na konec jeho platnosti, k čemuž stačí ve stejné části aplikace do pole „
Email pro upozornění“ zadat kontaktní e-mail. Na ten budete pravidelně dostávat informace o blížícím se konci platnosti konkrétního pokladního certifikátu.
Jak vygenerovat nový pokladní certifikát?
Po přihlášení do webové aplikace Elektronická evidence tržeb
zvolte v menu odkaz CERTIFIKÁTY. V horním menu zvolte odkaz NOVÝ CERTIFIKÁT. Na zobrazené stránce si
můžete vygenerovat nový pokladní certifikát.
Generování certifikátu se skládá z několika na sebe navazujících kroků, které si popíšeme níže.
- Kliknutím na odkaz VYTVOŘIT ŽÁDOST V PROHLÍŽEČI vytvoříte žádost o certifikát v prohlížeči, popř. můžete nahrát již připravený soubor s žádostí o certifikát.
- V prvním kroku generování pokladního certifikátu v prohlížeči zvolte a vložte heslo pro soukromý klíč certifikátu. Následně klikněte na tlačítko Potvrdit. Heslo si dobře zapamatujte, budete ho totiž potřebovat v následujících krocích a při instalaci certifikátu do pokladního zařízení.
- Žádost odešlete kliknutím na tlačítko Odeslat žádost. Před odesláním žádosti můžete vložit nepovinnou poznámku, která slouží k označení pokladního certifikátu. Tento krok může být užitečný pro snadnější práci s pokladními certifikáty.
- Kliknutím na tlačítko Vytvořit exportní soubor vytvoříte exportní soubor ke stažení.
- Vložte heslo pro soukromý klíč certifikátu, které jste zadávali v kroku číslo 2., a klikněte na tlačítko Potvrdit.
- V posledním kroku je třeba exportní soubor stáhnout. Klikněte na tlačítko Stáhnout exportní soubor (přípona .p12). Výzvu internetového prohlížeče k uložení exportního souboru potvrďte kliknutím na tlačítko uložit.
Nově vyexportovaný pokladní certifikát je třeba
nahrát do pokladního zařízení. Jak nainstalovat pokladní certifikát do konkrétního pokladního zařízení, vám poradí jeho dodavatel. Případně může být popis instalace certifikátu uveden také v návodu k pokladnímu zařízení.
K instalaci do pokladního zařízení budete potřebovat exportní soubor (přípona .p12) a heslo pro soukromý klíč certifikátu.
Jakmile nahradíte ve vašem pokladním zařízení původní pokladní certifikát novým certifikátem,
je vhodné původní, nepoužívaný
pokladní certifikát zneplatnit.
Jak nainstalovat nový certifikát do programu POHODA?
Po úspěšném nainstalování aktualizace
programu POHODA si
připravte autorizační certifikáty a čísla provozoven, které vám byly vydány za účelem EET. Certifikát, který vám byl vygenerován na základě vaší žádosti, je nutné
nainstalovat přímo do vašeho počítače, ze kterého chcete evidovat tržby.
Vyberte proto certifikát a dvojklikem myši spusťte
Průvodce importem certifikátu.
Umístění uložiště zvolte
Aktuální uživatel a tlačítkem
Další přejděte na druhou stranu průvodce, kde zkontrolujete, že název souboru je správný. V průvodci nechte vybrané uložiště certifikátu na volbě
Automaticky vybrat úložiště certifikátů na základě typu certifikátu a ukončete průvodce tlačítkem
Další a
Dokončit.
V případě, že používáte
operační systém Windows XP, Windows Vista nebo starší verze Windows Server (Windows Server 2008 a starší),
nainstalujte certifikát s volbou
Označit tento klíč jako exportovatelný. Pokud tuto volbu nezatrhnete,
nebude fungovat komunikace programu POHODA se serverem EET. Zároveň u těchto operačních systémů nebude fungovat komunikace v případě, že používáte Proxy server. Pokud používáte
Proxy server,
doporučujeme použít např. Forefront TMG Client.
Jak na EET v programu POHODA, vám poradí náš
podrobný návod. Pokud
využíváte naše mobilní aplikace, návod na instalaci certifikátu
najdete přímo v nápovědě aplikace
mPOHODA, respektive
mKasa.