Jak na EET v programu POHODA – 1. díl


STORMWARE s.r.o.
26. 2. 2020
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Třetí a čtvrtá vlna EET nastoupí společně 1. května 2020.

Foto: 123RF

 

Tímto článkem odstartujeme seriál na aktuální téma evidence tržeb. Nástup 3. a 4. vlny EET se kvapem blíží, a to již 1. 5. 2020. Kdo do této fáze spadá? Jaké kroky musíme podniknout, než tržby vůbec evidovat začneme? A jak na to v programu POHODA?


 
Elektronická evidence tržeb (dále jen „EET“) spočívá v online evidování plateb v okamžiku jejich uskutečnění, přičemž se vztahuje pouze na platby vymezené zákonem o evidenci tržeb. V ideálním případě je samotný postup EET následující – během platby podnikatel odešle Finanční správě data o transakci a vzápětí od ní obdrží potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky (fiskální identifikační kód, tzv. FIK).

To celé by mělo zabrat jenom chvilku – navrhovaná mezní doba odezvy jsou dvě sekundy. Pak už jen podnikatel účtenku s kódem vytiskne a předá zákazníkovi, který ji může (ale nemusí) převzít. Jestliže se nepodaří včas navázat spojení se serverem EET, je nutné odeslat tržbu do 48 hodin od okamžiku uskutečnění evidované tržby.

Obr.: Jak funguje EET?

Fáze EET

Elektronicky tržby musí evidovat poplatník daně z příjmů fyzických nebo právnických osob, pokud platí daně v České republice, přičemž se jedná o platby provedené v hotovosti, šekem, směnkou, stravenkami apod.

Ministerstvo financí zavádělo EET v postupných vlnách: první fáze EET byla spuštěna roku 2016 a dotkla se například ubytovacích a stravovacích služeb, druhá vlna přišla v březnu 2017 a zapojila velkoobchod a maloobchod. Třetí a čtvrtá vlna přijde společně 1. května 2020. Jaké činnosti do těchto vln spadají?

Tab.: Příklady činností 3. a 4. vlny EET
 
NACE Popis Fáze
56 Stravování a pohostinství (tržby, které nejsou stravovací službou) 3.
49.32 Taxislužba 3.
10.7, 10.1 Podnikatelé ve výrobě (pekaři) 3.
14 Výroba oděvů 4.
20.4 Výroba mýdel, parfémů apod. 4.
95 Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu (hodinový manžel) 4.

  Některé tržby budou ale i nadále z povinné evidence vyloučeny, například:
  • poštovní služby,
  • jízdné v pravidelné přepravě,
  • stravování a ubytování žákům a studentům poskytované školou,
  • prodej zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu (nesmí být připojen k síti a vybaven tiskárnou),
  • ZTP/P nevidomí a hluchoslepí,
  • prodej sladkovodních ryb a souvisejících služeb v období od 18. do 24. prosince v provozovně.

Jak postupovat při zřízení EET

Než začnete evidovat tržby, je třeba udělat několik kroků:
  1. Získat autentizační údaje (dále jen „ AÚ“) – tj. jméno a heslo. Můžete o ně požádat buď elektronicky na Daňovém portálu pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky, nebo osobně na kterémkoli finančním úřadě.
  2. Přihlásit se do webové aplikace EET – pomocí AÚ. Zde můžete spravovat své certifikáty i údaje o provozovnách. Jakmile s EET začnete, uvidíte tu také údaje o evidovaných tržbách.
  3. Zaevidovat provozovnu – v aplikaci musíte oznámit údaje o všech provozovnách, ve kterých se budou tržby evidovat. Každá provozovna obdrží číslo, které se objeví i na účtence a zasílá se také Finanční správě.
  4. Vygenerovat certifikát – ten slouží k jednoznačné identifikaci při zasílání údajů o tržbách. Můžete mít jeden certifikát pro všechny pokladny a provozovny nebo více. (Podrobný postup je přímo na stránkách Finanční správy.)
  5. Certifikát nainstalovat.

Jak nainstalovat certifikát do programu POHODA

Pokud při své práci používáte výhradně počítač, je pro vás účetní program POHODA ideálním řešením také pro EET. Nemusíte investovat do jiného systému, potřebné funkce jsou v rámci aktuální licence programu zdarma. Jediné, co je potřeba si zajistit, je připojení k internetu. Určitě také oceníte, že funkce pro EET si můžete vyzkoušet nanečisto.

Abyste mohli evidovat tržby z účetního programu POHODA, je potřeba mít aktuální verzi programu pro rok 2020. Jedná se o předplatné služeb SERVIS, ke kterému automaticky získáváte služby zákaznické podpory, pravidelné aktualizace programu, ale také naše mobilní aplikace mPOHODAmKasa zcela zdarma. Díky aplikacím zvládnete i v terénu vystavit prodejní doklad a odeslat jej na EET, a to přímo ze svého mobilu.

Instalace certifikátu v programu POHODA

Abyste mohli certifikát správně nainstalovat, budete potřebovat:
  • aktuální verzi programu POHODA,
  • autorizační certifikáty a čísla provozoven, které vám byly vydány za účelem EET.
Na základě žádosti vygenerovaný certifikát je nutné nainstalovat přímo do vašeho počítače (zařízení), ze kterého chcete tržby evidovat. Vyberete soubor certifikátu a dvojklikem myši spustíte Průvodce importem certifikátu. Umístění úložiště zvolíte Aktuální uživatel:



Tlačítkem Další přejdete na druhou stranu průvodce, kde zkontrolujete, že název souboru je správný.



V průvodci ponecháte vybrané úložiště certifikátu na volbě Automaticky vybrat úložiště certifikátů na základě typu certifikátu a ukončete průvodce tlačítkem Další a Dokončit.





V případě, že používáte operační systém Windows XP, Windows Vista nebo starší verze Windows Server (Windows Server 2008 a starší), nainstalujte certifikát s volbou Označit tento klíč jako exportovatelný. Pokud volbu nezatrhnete, nebude fungovat komunikace programu POHODA se serverem EET. Zárověň u těchto operačních systémů nebude fungovat komunikace v případě, že používáte Proxy server. V tom případě lze doporučit použít např. Forefront TMG Client.

Konec platnosti certifikátů

Na závěr upozorňujeme ty, kteří evidují tržby od 2. vlny (tj. od března 2017), že právě nyní končí platnost jejich pokladních certifikátů a je potřeba je vyměnit za nové. Po expiraci certifikát není možné obnovit ani prodloužit.

Dobu platnosti pokladního certifikátu ověříte ve webové aplikaci EET, můžete si zde také nastavit službu upozornění na konec platnosti. Ta vám pak na e-mail zašle oznámení.


Související článek:
Jak na EET v programu POHODA – 2. díl


Zdroj: Jak na EET v programu POHODA, www.etrzby.cz, EET v programu POHODA
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Přihlašování nepojištěných osob s dočasnou ochranou

30. 3. 2023 | Zaměstnavatelé budou mít novou přihlašovací povinnost od 1. 4. 2023 u zaměstnanců s dočasnou ochranou i v nepojištěných činnostech. Právnická nebo fyzická osoba bude jako zaměstnavatel povinná nahlásit nástup každého zaměstnance, který je cizincem požívajícím dočasné ochrany podle zvláštního právního předpisu, do pracovního poměru nebo pracujícího na základě dohody o pracovní činnosti, jehož zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu podle zákona o nemocenském pojištění, či na základě dohody o provedení práce. Oznámení o nástupu do zaměstnání musí zaměstnavatelé podat bez ohledu na to, zda vznikla účast na nemocenském pojištění. Evidovat se tedy budou i dosud nepojištěné osoby. Více se dozvíte na webu ČSSZ.


Dřívější zprávy
Firmy v Pohodě
 
DOMEO KOUPELNY s.r.o.
e-shop s koupelnovým vybavením
www.domeokoupelny.cz

Účto-KZ Kateřina Zanotti
Kvalitní zpracování účetnictví pro firmy, OSVČ a neziskovky
www.ucto-kz.cz

Daňový kalendář

3. 4. 2023 Přiznání k dani z příjmů za rok 2022
3. 4. 2023 Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za zd. období 2022
25. 4. 2023 Přiznání DPH (za březen 2023)
25. 4. 2023 Přiznání DPH (za 1. čtvrtletí 2023)

Další termíny

Kurzovní lístek

23,49 Kč
-0,060 Kč
21,60 Kč
-0,035 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 31.03.2023

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme