1. Zjistěte si, zda máte povinnost evidovat tržby
Povinnost evidovat tržby má podnikatel, který
přijímá „evidované tržby“. Evidovanou tržbou je platba v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, která zahrnuje příjem z podnikání a nevztahuje se na ni výjimka.
Evidenci tržeb naopak nepodléhají platby realizované přímo převodem z účtu na účet nebo inkasem.
2. Ověřte si, odkdy budete evidovat
Evidence tržeb bude spuštěna postupně, ve čtyřech fázích. Podnikatel vyhodnotí, z jaké činnosti mu tržby plynou a zařadí danou činnost do příslušné fáze podle klasifikace NACE. Od toho se pak odvíjí vznik povinnosti podnikatele zahájit evidenci tržeb. Není podstatné, zda tržby pochází z hlavní či jiné podnikatelské činnosti.
Ministerstvo financí zvažuje, že začátek fungování elektronické evidence tržeb o měsíc posune, tedy
až na začátek roku 2017. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do konce srpna. Zatím však vypadají
fáze zavedení EET následovně:
- 1. fáze (od 1. 12. 2016) – stravovací a ubytovací služby,
- 2. fáze (od 1. 3. 2017) – maloobchod a velkoobchod,
- 3. fáze (od 1. 3. 2018) – ostatní činnosti, které nejsou v 1., 2. nebo 4. fázi – zahrnuje všechny ostatní NACE neuvedené v jiných fázích (např. taxislužba, podnikatelé ve výrobě, silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava meziměstská, svobodná povolání – lékaři, právníci, veterináři atd.),
- 4. fáze (od 1. 6. 2018) – vybraná řemesla a výrobní činnost (např. výroba textilií, oděvů či nábytku, elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači, opraváři počítačů, kadeřnice, maséři atd.).
3. Zjistěte si, zda se vás týká evidování tržeb ve „zjednodušeném režimu“
Vedle
běžného režimu, který spočívá v zasílání údajů o evidované tržbě on-line, umožňuje
zákon o evidenci tržeb evidovat některé tržby ve zjednodušeném režimu off-line. To znamená
zasílat údaje o evidované tržbě správci daně
nejpozději do 5 dnů od uskutečnění (přijetí) evidované tržby.
Ve zjednodušeném režimu může podnikatel evidovat tržby na základě zákona, nařízení vlády nebo povolení správce daně. Nejčastěji se bude jednat o situace, kdy podnikatel
nemá k dispozici v místě uskutečnění tržby
dostatečné internetové připojení.
Postup fungování zjednodušeného režimu evidence tržeb:
- Podnikatel prostřednictvím pokladního zařízení (pokladna, PC, tablet, mobil s tiskárnou atp.) vystaví účtenku bez fiskálního identifikačního kódu a uloží datovou zprávu o tržbě do paměti.
- Do pěti dnů zajistí podnikatel odeslání datových zpráv o tržbách do systému Finanční správy (např. tak, že přemístí pokladní zařízení do místa, kde je dostupný internet).
- Finanční správa ze systému zašle potvrzení k přijatým datovým zprávám.
- Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy.
4. Pořiďte si nezbytné vybavení pro evidenci
K tomu, aby podnikatel mohl elektronicky evidovat tržby, si bude moci
zvolit zařízení odpovídající jeho podnikatelské činnosti (např. pokladna, pokladní zařízení, ale i třeba starší počítač, tablet nebo mobilní telefon propojený s tiskárnou). Zařízení musí být
technicky vybaveno tak, aby odeslalo prostřednictvím internetu požadované údaje o evidované tržbě serveru Finanční správy a vystavilo účtenku zákazníkovi.
Každý si může pořídit takové zařízení, které mu vyhovuje a od koho chce, neboť zákon použití žádného konkrétního zařízení nepředepisuje.
Podnikatel (fyzická osoba) si bude moci
odečíst jednorázovou slevu na dani za rok (resp. zdaňovací období),
ve kterém poprvé zaeviduje tržbu, kterou měl podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat.
Mimořádná sleva na dani z příjmů činí
5 000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.
5. Zařiďte si přístup na portál e-tržby a certifikát
Před zahájením evidence tržeb
podnikatel požádá Finanční správu
o autentizační údaje, které mu
umožní přihlášení na portál správce daně. Údaje jsou primárně tvořeny uživatelským jménem a heslem. Pro vyšší stupeň zabezpečení se počítá i s možností rozšíření o kód zasílaný SMS na uvedené telefonní číslo.
Po přihlášení si podnikatel na portále
zaeviduje své provozovny, ve kterých vykonává činnosti, z nichž plynou evidované tržby. Jde nejen o
klasickou kamennou provozovnu, ale i o
mobilní provozovny, nebo
internetové stránky, jejichž prostřednictvím podnikatel
nabízí své zboží či služby.
Dále si
vygeneruje certifikát, který poté
nainstaluje do svého pokladního zařízení (prostřednictvím certifikátu systém identifikuje podnikatele, který mu datovou zprávu posílá). Podnikatel může mít
jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo využít
více certifikátů a mít např. certifikát pro každou svou provozovnu nebo pro každé své pokladní zařízení. Funkčnost bude možné
otestovat v pilotním režimu.
Podrobnější informace naleznete na oficiálním webu Ministerstva financí a Finanční správy
Etržby.

Sledujeme vývoj elektronické evidence tržeb, aby byl
program POHODA i nadále
užitečným pomocníkem v podnikání. V rámci zákaznické podpory bude
aktualizace Pohody na EET zdarma.
Související články:
První kroky podnikatele k evidování tržeb
Změna zákonů v souvislosti se zavedením EET
Seznamte se podrobněji se zákonem o evidenci tržeb