Registrační ping pong


Ing. Martina Truhlářová
3. 9. 2015
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

I zdánlivě jednoduchá zakázka se někdy může nepříjemně protáhnout.

Foto: Fotolia

 

I zdánlivě jednoduchá zakázka, jako je zaregistrování firmy coby dobrovolného plátce DPH, se někdy může nepříjemně protáhnout. A na vině nemusí být zrovna ani moderní technologie, ale „pouhý“ lidský faktor. S tím se musí zkrátka počítat.


 
Narodila jsem se ve znamení Býka. Na rozdíl od mnohých jiných věřím, že pokud chceme hlavou prorazit zeď, musíme ji mít pěkně tvrdou a pořádně se na to rozběhnout, anebo trpělivě přežvykovat na místě, počkat na správný čas, až se zeď unaví a sama se zhroutí. Tento případ byl vlastně kombinací obojího.
 
Dostala jsem zdánlivě jednoduchou zakázku – zaregistrovat firmu jako dobrovolného plátce DPH. Vyplnila jsem elektronicky přihlášku a odeslala. Míček byl na straně Finančního úřadu pro Jihomoravský kraj. Nicméně těsně po tomto úkonu firma změnila sídlo do Prahy a úředníci v Brně patrně vzali do rukou pomyslnou pálku a odpálili s místní příslušností i nerozhodnutou žádost o registraci pražským kolegům.
 
Blížil se konec lhůty pro registraci a stále se nic nedělo, až mi tři dny před vypršením v datové schránce přistála výzva k doplnění a seznam vyžádaných informací téměř vyplnil celý papír o formátu A4. Míček se vrátil na mou stranu a já se ho snažila také co nejrychleji zbavit.
 
Bylo mi jasné, že ani já, ani zástupce firmy nebudeme schopni patrně dostatečně validně na všechny body odpovědět a hrozí v tomto případě zamítnutí. Ale zkusila jsem vše přeposlat firmě k řešení s udáním termínu, dokdy potřebuji odpovědi. Vzhledem k povaze klienta jsem si nedělala příliš velké naděje, nicméně jsem doufala, že mi alespoň „něco“ zvládne poskytnout.
 
Blížil se opět konec lhůty a mnou vyslaný míček se nevracel, klient nereagoval na e-maily, nebral telefon. Ale já se nerada vzdávám a ráda se pokouším o zázraky, navíc jsem si říkala, že je potřeba vyzkoušet, co mi všechno projde. A proto jsem poslední den lhůty večer sedla a půl hodiny před půlnocí poslala mnou vybájené zdůvodnění a doplnění do datové schránky finančního úřadu.
 
Tentokrát bylo ticho kratší. Do týdne mi dorazilo zamítnutí žádosti o registraci. Ale ten odpinknutý míček se tentokrát cestou nějak pochroumal. V rozhodnutí stálo, že jsem žádost podala nultého měsíce tohoto roku, v odůvodnění bylo naopak operováno s termínem podání v letošním červnu a byl teprve březen, navíc celé zamítnutí úřednice zdůvodnila nereagováním daňového subjektu na její výzvu.

Míček dopadl na mé straně a zeď se začala hroutit

Přiznávám – jsem vztahovačná. A když mi někdo tvrdí, že jsem něco neudělala a já to udělala, začínám se mírně řečeno zlobit. Otevřela jsem datovou schránku a pečlivě překontrolovala čas odeslání, znovu propočetla lhůtu a bylo mi nad slunce jasné, že jsem v právu.
 
Nicméně, chtěla jsem dát úřednici ještě šanci a vše vyřešit po dobrém. Jsme přece lidi, ne? Tak proč situaci hrotit. Vytočila jsem tedy její telefon a klidným hlasem jsem jí sdělila, že mám před sebou rozhodnutí, které se zakládá na chybných údajích, neboť odpověď na výzvu jsem odeslala včas a navrhla, že jí nadiktuji číslo zprávy pro kontrolu – vím přece, jak umí být ti elektroničtí šotci zákeřní a dokáží zprávy zašantročit.
 
Na druhé straně se však ozval mírně hysterický hlas, který mi příkře oznámil, že ona tedy žádnou zprávu nemá, nikam se dívat nebude a ať si klidně podám odvolání.
 
Míček dopadl na mé straně a zeď se začala hroutit. Obratem jsem „klidně“ sepsala stručné a výstižné odvolání, ve kterém jsem neopomněla zdůraznit, že v našem kalendáři opravdu neexistuje nultý měsíc a na teplý letní červen si ještě nějakou dobu počkáme. Také jsem pečlivě vypsala celou časovou osu případu s čísly a datací všech zpráv, jak šly za sebou a popsala tak pochybení správce daně, který neposoudil, co měl. A nezapomněla jsem zmínit ani „ochotu“ úřednice při spolupráci s daňovým subjektem na vyjasnění případu.
 
Za dva dny se míček vrátil opět ke mně ve formě změněného zamítnutí – kladného rozhodnutí o registraci k DPH.
 
Bylo by to sladké vítězství, kdybych si neuvědomovala fakt, že můj úspěch byl způsoben pouze prostými lidskými chybami. A že největší chyby děláme, když jsme ve stresu, kdy nás tlačí čas, systém i naše vlastní špatná rozhodnutí a my už nevíme, kudy kam. Pak je neuvěřitelně snadné proti zuřivé smeči pouze v klidu nastavit raketu a nechat míček, aby sám vlastní setrvačností dopadl k nohám překvapeného protihráče.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Ja
25. 5. 2016 22:18:25
subjekt se nekomu proda? Ehm to nejde s kazdou firmou, ze? Co třeba rodinna firma s unikatnim nazvem he? A co když to bude třeba OSVC? :) Fakt je ze na nas to zkouseli, zrusili jsme všechny provozovny a mají smulu. BUdou prudit ještě vic a zrušíme i ty firmy a založíme mimo CR anebo se na to vyprdnem uplne a pujdeme na urad práce :)
Hlášení závadného obsahu

Ada
2. 12. 2015 6:52:08
A to ještě nevíte, že díky tomu jste na "seznamu". Pokud bude ve Vašem případě existovat jakýkoliv náznak pochybností, tj odvod DPH mensí než 10% obratu, nedej bože vratka, byť jakákoliv, jdete na hloubkovou kontrolu. Mám jich za sebou několik v Praze (kde všichni očekávají kontrolu cca 1x za 1000 let). Vždy je to příběh tak na rok a pravidelně ne s dobrým koncem. Pokud máte zároveň sídlo u některé ze společností, která sídla poskytují, jsou schopni Váš subjekt okamžitě vyzvat ke zjednání nápravy, aby jste nebyli "nedůvěryhodní", daňově jsou schopni subjekt přesunout pod ůřad, kde má jednatel trvalé bydliště, nebo pod nějakou provozovnu. A věřte, že na vesnicích, kde nemají na FU co dělat, jim rovnou vyhraďte další kancelář na návštěvy. Vím o čem mluvím. P.S. Takové hlouposti jako stěhovat sídlo do Prahy nikdo ze zasvědcených dnes už nedělá, subjekt se někomu prodá a vezme se v Praze založený nový.
Hlášení závadného obsahu

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Pomoc zaměstnavatelům zasaženým povodněmi

3. 10. 2024 | MPSV spouští program Povodeň 2024, který je reakcí na povodňovou situaci, která nastala od 13. září. Nastavení tohoto programu projednala vláda dne 2. října. Cílem je podpořit zaměstnavatele, kteří museli přerušit činnost a nemohou z důvodu povodňových škod nebo výpadků ve výrobě přidělovat práci svým zaměstnancům. Příspěvek bude poskytován ve výši 50 % náhrad mezd vyplacených za dobu, kdy zaměstnanci v důsledku povodní nemohou pracovat, a to včetně povinných odvodů. Více se dočtete v tiskové zprávě.


Dřívější zprávy
Firmy v Pohodě
 
JRS, spol. s r.o.
Účetnictví, mzdy, daňové poradenství, personalistika, agentura práce.
www.uctoprolidi.cz

Eco Prosper s.r.o.
Vedení účetnictví za rozumné ceny.
www.ecoprosper.cz

Kurzovní lístek

25,31 Kč
0,035 Kč
22,87 Kč
0,057 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 02.10.2024

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme