Klíčem k úspěchu je správné provedení následujících kroků:
Zpracování mzdových listů
V § 38j, odstavci 1 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů (dále jen „ZDP“) nalezneme právní větu „Plátci daně jsou
povinni vést pro poplatníky s příjmy podle § 6 (ze závislé činnosti)
mzdové listy a rekapitulaci o sražených zálohách a dani sražené podle zvláštní sazby daně za každý kalendářní měsíc i za celé zdaňovací období.“ Mzdové listy je nutno archivovat po dobu 45 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají. Archivační dobu lze zkrátit pouze u osob, které již pobírají starobní důchod, a to na 10 let následujících po roce, kterého se mzdový list týká.
Roční zúčtování záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Roční zúčtování záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a daňového zvýhodnění lze provést u zaměstnance, který splní všechny
níže uvedené podmínky:
- pracoval v roce 2023 pro jednoho zaměstnavatele nebo několik zaměstnavatelů, nikoliv zároveň, ale vždy postupně,
- u všech zaměstnavatelů, u kterých pracoval, podepsal prohlášení poplatníka k dani (tzv. „růžový papír“),
- není povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob (nemá jiné příjmy – podnikání, nájem, kapitálové příjmy, ostatní příjmy),
- dodá podklady pro výpočet ročního zúčtování (nejde o povinnost zaměstnance, ale o jeho právo – poskytnuté podklady mohou snížit jeho daňovou povinnost):
a. potvrzení o zaplaceném daru na veřejně prospěšné účely (darovací smlouva, potvrzení o daru od příjemce daru),
b. potvrzení o odběru krve nebo orgánů,
c. potvrzení o zaplacených úrocích z úvěru na bydlení (např. hypotéka nebo úvěr ze stavebního spoření) a kopie smlouvy o úvěru,
d. potvrzení o zaplaceném příspěvku na penzijní připojištění, penzijní pojištění a doplňkové penzijní spoření (včetně kopie příslušné smlouvy),
e. potvrzení o zaplaceném soukromém životním pojištění a kopii smlouvy o tomto životním pojištění,
f. doklady o úhradách za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání podle zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (č. 179/2006 Sb.),
g. prohlášení manželky/manžela o tom, že za daný rok neměla/neměl příjmy vyšší než 68 000 Kč,
h. rozhodnutí o přiznání invalidního důchodu,
i. průkaz ZTP/P (kopie),
j. potvrzení o studiu,
k. rodné listy dětí (kopie), pouze tehdy, pokud už neuplatňujete slevu měsíčně (slevu může uplatnit pouze jeden z rodičů),
l. potvrzením předškolního zařízení o výši vynaložených výdajů za umístění vyživovaného dítěte zaměstnance tzv. školkovné, které uplatňuje pouze jeden z rodičů (od 1. ledna 2024 jsou zrušeny sleva na studenta a školkovné) a
m. za zastavenou exekuci ve výši náhrady přiznané exekutorem při zastavení exekuce – nárok na slevu se dokládá usnesením o zastavení exekuce.
V případě, že je zaměstnanci možné provést roční zúčtování daní, je nezbytné, aby o to požádal zaměstnavatele
nejpozději do 15. února následujícího roku formou předání vyplněné podepsané
Žádosti o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. V této žádosti se uvádí kromě základních údajů o zaměstnanci a jeho výdělku i další složky zahrnované do ročního zúčtování (viz výčet výše). Aby mohly být veškeré tyto položky zahnuté, musí být splněny
podmínky dané ZDP a jejich splnění doloženo zaměstnancem formou různých potvrzení či prohlášení.
V případě, že poplatník neuplatňuje žádné daňové úlevy a má
přeplatek z ročního vyúčtování záloh, zaměstnavatel mu tento přeplatek vrátí nejpozději při zúčtování mzdy za
březen následujícího roku, pokud přeplatek
přesahuje 50 Kč. Zaměstnavatel poté sníží své nejbližší odvody záloh o vrácený přeplatek nebo požádá o jeho vrácení u správce daně.
Kromě toho, aby zaměstnanec mohl získat již v průběhu nadcházejícího roku slevy na daních, musí u zaměstnavatele rovněž
do 15. února nadcházejícího roku podepsat Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti na tento další rok. Tento formulář je často nazýván „růžovým papírem“ a je důležitý pro správný výpočet zdanění zaměstnancova příjmu v průběhu roku.
Vystavení potvrzení o zdanitelných příjmech
V případě, kdy si zaměstnanec vyplňuje a podává daňové přiznání, potřebuje od svého zaměstnavatele obdržet pro tyto účely
Potvrzení o zdanitelných příjmech. Zaměstnavatel musí zaměstnanci toto potvrzení vystavit
do 10 dnů od podání žádosti zaměstnance.
Vyúčtování daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti
Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti je
zákonnou povinností, kterou musí splnit
každý plátce daně, jež zaměstnává v rámci svého podnikání. Zaměstnavatel má dvě možnosti: buď podat vyúčtování
do dvou měsíců po skončení kalendářního roku v listinné podobě, nebo
elektronicky do 20. března.
Vyúčtování daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou
Toto vyúčtování má povinnost podat
každý zaměstnavatel, jenž v průběhu roku
srážel zaměstnancům z jejich příjmů tuto daň. Vyúčtování daně je podáváno místně příslušnému finančnímu úřadu elektronicky, anebo papírově. Papírová forma je přístupná u plátců daně, jež nemají zřízenou datovou schránku ze zákona. Termín pro podání vyúčtování je do
1. dubna nadcházejícího roku.
Povinnost oznámit krajské pobočce úřadu práce plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením
Zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci jsou
povinni zaměstnávat
osoby se zdravotním postižením ve výši 4 % z celkového počtu zaměstnanců. Tato povinnost může být splněna:
- zaměstnáváním těchto osob,
- odvodem do státního rozpočtu,
- odebíráním výrobků nebo služeb od specifických zaměstnavatelů (jedná se o zaměstnavatele na chráněném trhu práce, kteří zaměstnávají určitý podíl zaměstnanců s nějakým druhem zdravotního postižení) nebo osob se zdravotním postižením.
Povinnost může být splněna
kombinací těchto způsobů.
Plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, včetně způsobů plnění, je zaměstnavatel povinen
do 15. února následujícího roku
písemně ohlásit krajské pobočce Úřadu práce, v jejímž územním obvodu je sídlo zaměstnavatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště zaměstnavatele, který je fyzickou osobou.
Vedení evidenčních listů důchodového pojištění (ELDP)
Zaměstnavatelé jsou povinni každý rok
do 30. dubna předat svým zaměstnancům
Evidenční list důchodového pojištění (ELDP). Tento dokument obsahuje
souhrn příjmů a odpracovaných dní zaměstnance za uplynulý rok. ELDP je určen pro účely důchodového pojištění a je elektronicky zaslán České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ). Zaměstnavatel vytvoří dva stejnopisy ELDP –
jeden pro svou evidenci a druhý pro zaměstnance. Co se týče stejnopisů evidenčních listů, je nutné je archivovat po dobu 3 kalendářních roků po roce, kterého se týkají.
Závěrečným bodem, jež silně rezonuje mzdovou účtárnou v závěru roku, jsou
legislativní změny, jež vcházejí v platnost převážně od 1. 1. Nejen, že se na tyto změny musí mzdové účetní připravit a edukovat, ale dále musí sledovat, zda poskytovatelé mzdových softwarů
promítnou tyto změny do mzdových systémů.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností EKP Advisory, s.r.o.