Povinnosti mzdové účetní na konci roku


Martin Strnad, Jana Peterková
22. 11. 2024
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

V případě, kdy si zaměstnanec vyplňuje a podává daňové přiznání, potřebuje od svého zaměstnavatele obdržet pro tyto účely Potvrzení o zdanitelných příjmech.

Foto: Depositphotos

 

Ke konci roku má před sebou mzdová účetní řadu úkolů, které jsou nezbytné pro to, aby společnost měla všechny dokumenty v pořádku a splnila své povinnosti nejen vůči zaměstnancům, co se týče daní, ale také vůči zdravotním pojišťovnám a České správě sociálního zabezpečení.


 
Klíčem k úspěchu je správné provedení následujících kroků:

Zpracování mzdových listů

V § 38j, odstavci 1 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů (dále jen „ZDP“) nalezneme právní větu „Plátci daně jsou povinni vést pro poplatníky s příjmy podle § 6 (ze závislé činnosti) mzdové listy a rekapitulaci o sražených zálohách a dani sražené podle zvláštní sazby daně za každý kalendářní měsíc i za celé zdaňovací období.“ Mzdové listy je nutno archivovat po dobu 45 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají. Archivační dobu lze zkrátit pouze u osob, které již pobírají starobní důchod, a to na 10 let následujících po roce, kterého se mzdový list týká.

Roční zúčtování záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

Roční zúčtování záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a daňového zvýhodnění lze provést u zaměstnance, který splní všechny níže uvedené podmínky:
  1. pracoval v roce 2023 pro jednoho zaměstnavatele nebo několik zaměstnavatelů, nikoliv zároveň, ale vždy postupně,
  2. u všech zaměstnavatelů, u kterých pracoval, podepsal prohlášení poplatníka k dani (tzv. „růžový papír“),
  3. není povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob (nemá jiné příjmy – podnikání, nájem, kapitálové příjmy, ostatní příjmy),
  4. dodá podklady pro výpočet ročního zúčtování (nejde o povinnost zaměstnance, ale o jeho právo – poskytnuté podklady mohou snížit jeho daňovou povinnost):
a. potvrzení o zaplaceném daru na veřejně prospěšné účely (darovací smlouva, potvrzení o daru od příjemce daru),

b. potvrzení o odběru krve nebo orgánů,

c. potvrzení o zaplacených úrocích z úvěru na bydlení (např. hypotéka nebo úvěr ze stavebního spoření) a kopie smlouvy o úvěru,

d. potvrzení o zaplaceném příspěvku na penzijní připojištění, penzijní pojištění a doplňkové penzijní spoření (včetně kopie příslušné smlouvy),

e. potvrzení o zaplaceném soukromém životním pojištění a kopii smlouvy o tomto životním pojištění,

f. doklady o úhradách za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání podle zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (č. 179/2006 Sb.),

g. prohlášení manželky/manžela o tom, že za daný rok neměla/neměl příjmy vyšší než 68 000 Kč,

h. rozhodnutí o přiznání invalidního důchodu,

i. průkaz ZTP/P (kopie),

j. potvrzení o studiu,

k. rodné listy dětí (kopie), pouze tehdy, pokud už neuplatňujete slevu měsíčně (slevu může uplatnit pouze jeden z rodičů),

l. potvrzením předškolního zařízení o výši vynaložených výdajů za umístění vyživovaného dítěte zaměstnance tzv. školkovné, které uplatňuje pouze jeden z rodičů (od 1. ledna 2024 jsou zrušeny sleva na studenta a školkovné) a

m. za zastavenou exekuci ve výši náhrady přiznané exekutorem při zastavení exekuce – nárok na slevu se dokládá usnesením o zastavení exekuce.


V případě, že je zaměstnanci možné provést roční zúčtování daní, je nezbytné, aby o to požádal zaměstnavatele nejpozději do 15. února následujícího roku formou předání vyplněné podepsané Žádosti o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. V této žádosti se uvádí kromě základních údajů o zaměstnanci a jeho výdělku i další složky zahrnované do ročního zúčtování (viz výčet výše). Aby mohly být veškeré tyto položky zahnuté, musí být splněny podmínky dané ZDP a jejich splnění doloženo zaměstnancem formou různých potvrzení či prohlášení.

V případě, že poplatník neuplatňuje žádné daňové úlevy a má přeplatek z ročního vyúčtování záloh, zaměstnavatel mu tento přeplatek vrátí nejpozději při zúčtování mzdy za březen následujícího roku, pokud přeplatek přesahuje 50 Kč. Zaměstnavatel poté sníží své nejbližší odvody záloh o vrácený přeplatek nebo požádá o jeho vrácení u správce daně.

Kromě toho, aby zaměstnanec mohl získat již v průběhu nadcházejícího roku slevy na daních, musí u zaměstnavatele rovněž do 15. února nadcházejícího roku podepsat Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti na tento další rok. Tento formulář je často nazýván „růžovým papírem“ a je důležitý pro správný výpočet zdanění zaměstnancova příjmu v průběhu roku.

Vystavení potvrzení o zdanitelných příjmech

V případě, kdy si zaměstnanec vyplňuje a podává daňové přiznání, potřebuje od svého zaměstnavatele obdržet pro tyto účely Potvrzení o zdanitelných příjmech. Zaměstnavatel musí zaměstnanci toto potvrzení vystavit do 10 dnů od podání žádosti zaměstnance.

Vyúčtování daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti

Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti je zákonnou povinností, kterou musí splnit každý plátce daně, jež zaměstnává v rámci svého podnikání. Zaměstnavatel má dvě možnosti: buď podat vyúčtování do dvou měsíců po skončení kalendářního roku v listinné podobě, nebo elektronicky do 20. března.

Vyúčtování daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou

Toto vyúčtování má povinnost podat každý zaměstnavatel, jenž v průběhu roku srážel zaměstnancům z jejich příjmů tuto daň. Vyúčtování daně je podáváno místně příslušnému finančnímu úřadu elektronicky, anebo papírově. Papírová forma je přístupná u plátců daně, jež nemají zřízenou datovou schránku ze zákona. Termín pro podání vyúčtování je do 1. dubna nadcházejícího roku.
 

Povinnost oznámit krajské pobočce úřadu práce plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením

Zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci jsou povinni zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši 4 % z celkového počtu zaměstnanců. Tato povinnost může být splněna:
  1. zaměstnáváním těchto osob,
  2. odvodem do státního rozpočtu,
  3. odebíráním výrobků nebo služeb od specifických zaměstnavatelů (jedná se o zaměstnavatele na chráněném trhu práce, kteří zaměstnávají určitý podíl zaměstnanců s nějakým druhem zdravotního postižení) nebo osob se zdravotním postižením.
Povinnost může být splněna kombinací těchto způsobů.

Plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, včetně způsobů plnění, je zaměstnavatel povinen do 15. února následujícího roku písemně ohlásit krajské pobočce Úřadu práce, v jejímž územním obvodu je sídlo zaměstnavatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště zaměstnavatele, který je fyzickou osobou.

Vedení evidenčních listů důchodového pojištění (ELDP)

Zaměstnavatelé jsou povinni každý rok do 30. dubna předat svým zaměstnancům Evidenční list důchodového pojištění (ELDP). Tento dokument obsahuje souhrn příjmů a odpracovaných dní zaměstnance za uplynulý rok. ELDP je určen pro účely důchodového pojištění a je elektronicky zaslán České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ). Zaměstnavatel vytvoří dva stejnopisy ELDP – jeden pro svou evidenci a druhý pro zaměstnance. Co se týče stejnopisů evidenčních listů, je nutné je archivovat po dobu 3 kalendářních roků po roce, kterého se týkají.

Závěrečným bodem, jež silně rezonuje mzdovou účtárnou v závěru roku, jsou legislativní změny, jež vcházejí v platnost převážně od 1. 1. Nejen, že se na tyto změny musí mzdové účetní připravit a edukovat, ale dále musí sledovat, zda poskytovatelé mzdových softwarů promítnou tyto změny do mzdových systémů.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností EKP Advisory, s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

ŠH
6. 12. 2024 9:39:36
Opravdu lze za rok 2024 uplatnit školkovné?
Hlášení závadného obsahu

Tereza Neubauerová
STORMWAREAutor článků
5. 12. 2024 7:37:23
Dobrý den,
podepsaný ELDP v tištěné podobě se archivuje minimálně pod dobu 3 let. Novela zákona o důchodovém pojištění č. 582/1991 Sb. z roku 2022 však prodloužila dobu archivace podkladů se vztahem k důchodovému pojištění. Papírovou verzi tedy lze skartovat, nicméně elektronicky je třeba archivovat minimálně po dobu 45 let.
Hlášení závadného obsahu

agm
4. 12. 2024 12:38:44
archivace ELDP jenom 3 roky??? to snad mají blbě ne?
Hlášení závadného obsahu

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Pravidelná valorizace od ledna 2025

5. 12. 2024 | Od 1. ledna 2025 se zvýší všechny důchody díky pravidelné valorizaci. Základní výměra vzroste o 260 Kč (nově na 4 660 Kč) a procentní výměra o 0,6 %. Starobní důchody se tak zvýší v průměru o 358 Kč. Důchodci, kteří dosáhnou 85 let, obdrží navíc 1 000 Kč. Poprvé bude navýšeno i výchovné na 503 Kč za jedno dítě. ČSSZ provede zvýšení automaticky, není tedy třeba žádat. Valorizační doplatek bude vyplacen s lednovou splátkou důchodu. Více informací v tiskové zprávě ČSSZ.


Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
Účetnictví ZENUM
Účetnictví v klidu. Více času na firmu. Specializace na výrobní firmy.
zenum.cz

Shopeek.cz
Dodáváme kvalitní a ověřené zboží
www.shopeek.cz

Kurzovní lístek

25,11 Kč
-0,040 Kč
23,72 Kč
-0,127 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 06.12.2024

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme