
Seriál o kontrole účetnictví před účetními závěrkami uzavřeme pátou částí, kterou věnujeme kontrole pohledávek a závazků. Zaměříme se tradičně jen na problematické oblasti, u nichž se účetní jednotky dopouštějí nejčastějších chyb.

V tomto díle seriálu se budeme věnovat kontrole účtování zásob. Kontrola účtování zásob je trochu komplikována skutečností, že zákonná úprava povoluje v zásadě zásoby v účetnictví sledovat dvěma způsoby – způsobem A nebo B.

Ve třetím díle našeho seriálu o kontrole účetnictví před účetními závěrkami se zaměříme na dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek. Konkrétně se podíváme na základní body kontroly správnosti účtování v oblasti dlouhodobého majetku.

V návaznosti na minulé díly základů účetnictví pro Společenství vlastníků jednotek se nyní zaměříme na nejtěžší část účetnictví. Tou jsou nezbytné úkony na konci roku a zúčtování nákladů.
Důležitým nástrojem pro zajištění průkaznosti účetnictví je inventarizace majetku a závazků, řada účetních jednotek má však tendence její důležitost podceňovat. Dnes se budeme věnovat hlavně praktickým problémům spojeným s prováděním inventarizací.
Zákon o účetnictví přinese od 1. 1. 2016 několik změn. Tou největší je rozdělení účetních jednotek do kategorií a z toho vyplývající povinnosti pro jednotlivé kategorie účetních jednotek.