Jak si má začínající účetní najít klienty?


Kateřina Malysová
11. 12. 2024
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Někteří klienti mohou chtít po účetní více úkolů, jako například hradit přijaté doklady z banky, dělat týdenní reporty, vystavovat faktury.

Foto: Depositphotos

 

Pokud začínáte podnikat jako účetní, určitě řešíte otázku jak a kde najít dostačující množství klientů. Pár tipů na to, kde hledat, Vám přinášíme v dnešním článku.


 
V první řadě chci říct, že to nebude přes noc a chce to chvíli trpělivosti. Nicméně poptávka po účetních je pořád dost velká.

Sociální sítě

Doporučuji se na sociálních sítích přidat do skupin, kam podnikatelé píší o rady, můžete tak o sobě zvýšit povědomí a v případně, že bude podnikatel hledat účetní, bude vědět na koho se obrátit. Jako velké plus těchto skupin vidím i to, že se zde řeší zajímavá témata z oblasti daní a účetnictví, doporučuji si je i psát, a pokud se ve vlákně neobjeví spolehlivá odpověď a řešení, poznačit si danou situaci a snažit se na řešení přijít nebo se přeptat daňového poradce. Zvyšujete tím své znalosti a poznatky z praxe, které se vám budou v budoucnu určitě hodit.

Nebo se můžete přidat do skupin, které jsou zaměřeny na poptávku/nabídku služeb a tam své účetní služby nabízet a reagovat na poptávku.

Co určitě také velmi dobře funguje je profesní profil na sítích. Ať už se jedná o Facebookovou stránku, LinkedIn nebo třeba Instagram. Prostřednictvím profesního profilu můžete informovat o aktualitách, o tom, co se v oblasti účetnictví a daní chystá, jak postupovat v konkrétních situacích, například pokud se subjekt stane plátcem DPH apod. I když tato forma propagace služeb stojí určité úsilí, zvyšujete tím povědomí o sobě a dáváte vědět, že svému oboru opravdu rozumíte, vzděláváte se v něm a jste aktuální.

Inzeráty – stará škola?

Na inzeráty bych nezanevřela, i když bych osobně nepsala ty, kde své služby nabízím, ale spíše reagovala a hlídala naopak ty, ve kterých firmy poptávají účetní. Protože na pracovních portálech nehledají firmy pouze interní zaměstnance, ale i externí účetní. Ze své vlastní zkušenosti můžu říct, že se zde skrývají opravdu zajímavé nabídky a možnosti. Nastavte si, aby vám do e-mailu chodily upozornění na nabídky, které chcete. A nebojte se jít na pohovor i když si myslíte, že na to nemáte. I nepovedený pohovor Vás může posunout – zanalyzujte si, co bylo to, na čem jste pohořeli, zlepšete se v tom a příště to zkuste znovu.

Jak s klienty dlouhodobě spolupracovat?

Jakmile účetní získá první klienty, je důležité si s nimi hned na začátku ujasnit, jakou spolupráci si představují a co vše očekávají. Účetní jim řekne, zda jim tohle všechno může nabídnout a za jakých podmínek. Určitě doporučuji vše zanést do smlouvy.

Někteří klienti mohou chtít po účetní více úkolů, jako například hradit přijaté doklady z banky, dělat týdenní reporty, vystavovat faktury.

Jinému klientovi bude stačit, když své účetní jednou za měsíc zašle veškeré doklady k zaúčtování, případně sestavení přiznání k DPH a bude mu k dispozici pro konzultace a rady. Spolupráce mohou vypadat různě, proto je důležité si vše říct a správně nacenit.

Důležité je nastavit si termíny, do kdy bude klient zasílat doklady, a trvat na jejich dodržování. Na druhou stranu také dodržovat termíny, které nastavil klient, například pro reporty, které chce od účetní zasílat.

Klient by měl se svou účetní konzultovat důležité kroky firmy, proto si také platí účetní služby. A účetní by měla být schopna mu rady poskytnout, případně je zkonzultovat s daňovým poradcem. Není to jen o tom dostat doklady, zaúčtovat je a konec.

Nemělo by se stávat, že klient udělá ve firmě velký krok, který nezkonzultuje s účetní ani daňovým poradcem. Účetní se skutečnost dozví při zpracování dokladů, a to už může být mnohdy pozdě, už když je zaděláno na problém. Takže jak se říká – komunikace je základ. :-)

Klienti většinou neví, že mohou své účetní předávat například bankovní výpisy v souborech, které si účetní lehce naimportuje do svého účetního programu, proto je i tohle důležité na začátku zmínit a domluvit se, v jakých formátech chce účetní jednotlivé doklady dostávat. Naopak i účetní by se měla ptát klienta, s jakými nástroji pracuje on a co by pro něj mohlo být ulehčení práce, ocení to obě strany.

Účetní by měla být aktuální, vzdělávat se a podávat klientovi informace o změnách a o tom, jaký to bude mít na klienta dopad, a to dostatečně dopředu. Klient bude vědět, že své účetnictví svěřil do dobrých rukou a v nejlepším případě bude účetní doporučovat dalším podnikatelům.

Čemu se vyvarovat?

Jak je zmíněno výše, práce účetní by neměla být jen o tom jednou za měsíc zpracovat doklady a víc se nestarat.

Chybou bude, když se účetní o klienta nebude zajímat, pokud ji v účetnictví nebude něco sedět, nebude se jí něco pozdávat, ale nechá to být, protože tak jí to klient poslal. Klient účetnictví nerozumí, proto si platí účetní služby, aby měl vše v pořádku.

Může se stát, že během své praxe naváže účetní, ať už začínající nebo velmi pokročilá, spolupráci s klientem, u kterého zjistí, že je to pro ni velké sousto a necítí se, že by měla dostatečně zkušenosti na to, se o jeho účetnictví dobře postarat. V takovém případně by se účetní neměla bát spolupráci ukončit. Je to určitě lepší, než dělat chyby a „plácat se v tom“.

Další důvod, proč se nebát rozvázat spolupráci s klientem je, když to neprobíhá tak, jak by mělo. Pokud klient pravidelně dodává doklady na poslední chvíli, v nepořádku, nekomunikuje s účetní anebo neplatí. Tady záleží na zvážení účetní, zda ji takový klient za to stojí, protože většinou z těchto pozdě dodaných dokladů vznikají akorát problémy s finanční správou, které musí řešit právě účetní.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Malá Sova s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Výše dávek po valorizaci v roce 2025

16. 1. 2025 | Maximální podpora v nezaměstnanosti od 1. ledna 2025 činí 26 163 Kč měsíčně, při rekvalifikaci až 29 320 Kč. Dávky se počítají jako procento z posledního čistého příjmu – 65 % v prvních dvou měsících, 50 % ve třetím a čtvrtém měsíci a 45 % po zbývající dobu, která závisí na věku uchazeče. Nezaměstnaní mohou při tzv. nekolidujícím zaměstnání vydělat až 10 400 Kč měsíčně bez ztráty registrace na Úřadu práce.


Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
Alexio Expat Accountant
Expat Business Consulting, Accounting, VAT, Tax, SRO Company
alexio.cz

DataDetektiv.cz (ERKOtyp)
Záchrana a organizace dat, údržba a čištění PC, instalace sítí,...
www.erkotyp.cz

Kurzovní lístek

25,27 Kč
0,040 Kč
24,54 Kč
-0,016 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 17.01.2025

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme