V první řadě chci říct, že to nebude přes noc a chce to chvíli trpělivosti. Nicméně poptávka po účetních je pořád dost velká.
Sociální sítě
Doporučuji se na sociálních sítích přidat do skupin, kam podnikatelé píší o rady, můžete tak o sobě
zvýšit povědomí a v případně, že bude podnikatel hledat účetní, bude vědět na koho se obrátit. Jako velké plus těchto skupin vidím i to, že se zde řeší
zajímavá témata z oblasti daní a účetnictví, doporučuji si je i psát, a pokud se ve vlákně neobjeví spolehlivá odpověď a řešení, poznačit si danou situaci a snažit se na řešení přijít nebo se přeptat daňového poradce. Zvyšujete tím své
znalosti a poznatky z praxe, které se vám budou v budoucnu určitě hodit.
Nebo se můžete přidat do skupin, které jsou zaměřeny na poptávku/nabídku služeb a tam své
účetní služby nabízet a reagovat na poptávku.
Co určitě také velmi dobře funguje je
profesní profil na sítích. Ať už se jedná o Facebookovou stránku, LinkedIn nebo třeba Instagram. Prostřednictvím profesního profilu můžete informovat o
aktualitách, o tom, co se v oblasti účetnictví a daní
chystá, jak postupovat v
konkrétních situacích, například pokud se subjekt stane plátcem DPH apod. I když tato forma propagace služeb stojí určité úsilí, zvyšujete tím povědomí o sobě a dáváte vědět, že svému oboru opravdu rozumíte, vzděláváte se v něm a jste aktuální.
Inzeráty – stará škola?
Na inzeráty bych nezanevřela, i když bych osobně nepsala ty, kde své služby nabízím, ale
spíše reagovala a hlídala naopak ty, ve kterých firmy poptávají účetní. Protože na pracovních portálech nehledají firmy pouze interní zaměstnance, ale i externí účetní. Ze své vlastní zkušenosti můžu říct, že se zde skrývají opravdu
zajímavé nabídky a možnosti. Nastavte si, aby vám do e-mailu chodily upozornění na nabídky, které chcete. A nebojte se jít na pohovor i když si myslíte, že na to nemáte. I nepovedený pohovor Vás může posunout –
zanalyzujte si, co bylo to, na čem jste pohořeli, zlepšete se v tom a příště to zkuste znovu.
Jak s klienty dlouhodobě spolupracovat?
Jakmile účetní získá první klienty, je důležité si s nimi hned na začátku ujasnit,
jakou spolupráci si představují a co vše očekávají. Účetní jim řekne, zda jim tohle všechno může nabídnout a za jakých podmínek. Určitě doporučuji vše
zanést do smlouvy.
Někteří klienti mohou chtít po účetní více úkolů, jako například
hradit přijaté doklady z banky, dělat týdenní reporty, vystavovat faktury.
Jinému klientovi bude stačit, když své účetní jednou za měsíc zašle veškeré doklady k
zaúčtování, případně
sestavení přiznání k DPH a bude mu k dispozici pro
konzultace a rady. Spolupráce mohou vypadat různě, proto je důležité si vše říct a správně nacenit.
Důležité je nastavit si
termíny, do kdy bude klient zasílat doklady, a
trvat na jejich dodržování. Na druhou stranu také dodržovat termíny, které nastavil klient, například pro
reporty, které chce od účetní zasílat.
Klient by měl se svou účetní
konzultovat důležité kroky firmy, proto si také platí účetní služby. A účetní by měla být schopna mu rady poskytnout, případně je zkonzultovat s daňovým poradcem. Není to jen o tom dostat doklady, zaúčtovat je a konec.
Nemělo by se stávat, že klient udělá ve firmě velký krok, který nezkonzultuje s účetní ani daňovým poradcem. Účetní se skutečnost dozví při zpracování dokladů, a to už může být mnohdy pozdě, už když je zaděláno na problém. Takže jak se říká –
komunikace je základ. :-)
Klienti většinou neví, že mohou své účetní předávat například bankovní výpisy v souborech, které si účetní lehce
naimportuje do svého účetního programu, proto je i tohle důležité na začátku zmínit a domluvit se, v jakých formátech chce účetní jednotlivé doklady dostávat. Naopak i účetní by se měla ptát klienta, s jakými nástroji pracuje on a co by pro něj mohlo být
ulehčení práce, ocení to obě strany.
Účetní by měla být aktuální, vzdělávat se a podávat klientovi
informace o změnách a o tom, jaký to bude mít na klienta dopad, a to dostatečně dopředu. Klient bude vědět, že své účetnictví svěřil do dobrých rukou a v nejlepším případě bude účetní
doporučovat dalším podnikatelům.
Čemu se vyvarovat?
Jak je zmíněno výše, práce účetní by
neměla být jen o tom jednou za měsíc zpracovat doklady a víc se nestarat.
Chybou bude, když se účetní o klienta nebude zajímat, pokud ji v účetnictví nebude něco sedět, nebude se jí něco pozdávat, ale nechá to být, protože tak jí to klient poslal. Klient účetnictví nerozumí, proto si platí účetní služby, aby
měl vše v pořádku.
Může se stát, že během své praxe naváže účetní, ať už začínající nebo velmi pokročilá, spolupráci s klientem, u kterého zjistí, že je to pro ni velké sousto a necítí se, že by měla dostatečně zkušenosti na to, se o jeho účetnictví dobře postarat. V takovém případně by se účetní
neměla bát spolupráci ukončit. Je to určitě lepší, než dělat chyby a „plácat se v tom“.
Další důvod, proč se
nebát rozvázat spolupráci s klientem je, když to neprobíhá tak, jak by mělo. Pokud klient pravidelně dodává doklady na poslední chvíli, v nepořádku,
nekomunikuje s účetní anebo neplatí. Tady záleží na zvážení účetní, zda ji takový klient za to stojí, protože většinou z těchto pozdě dodaných dokladů vznikají akorát problémy s finanční správou, které musí řešit právě účetní.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Malá Sova s.r.o.