Příklad 1: Cestování automobilem
Plynárenská společnost z Jihomoravského kraje vysílá svého zaměstnance na pracovní cestu na Slovensko, kde bude provádět montáže plynových hořáků v síti prodejen.
Čtyřdenní pracovní cesta probíhala následovně:
12. 8. 2013
Dubňany – Starý Hrozenkov 5:00 až 7:00 (přechod státní hranice) 85 km
Starý Hrozenkov – Bánovce nad Bebravou 7:00 až 8:00 (montáž 3,5 hodiny) 45 km
Bánovce nad Bebravou – Partizánské 11:30 až 12:15 (montáž 3,5 hodiny) 20 km
Partizánské – Prešov 16:00 až 21:30 (přesun do Prešova, ubytování) 370 km
13. 8. 2013
Prešov – Prešov 7:00 až 10:30 (montáž 3,5 hodiny) 10 km
Prešov – Košice 10:30 až 11:10 (nákup materiálu na fakturu) 35 km
Košice – Svidník 11:30 až 12:30 (montáž 2 hodiny) 95 km
Svidník – Stropkov 14:40 až 16:50 (montáž 2 hodiny) 15 km
Stropkov – Snina 17:00 až 19:00 (přesun do Sniny) 75 km (Snina – ubytování)
14. 8. 2013
Snina – Snina 7:00 až 11:00 (montáž 4 hodiny) 10 km
Snina – Trebišov 11:00 až 12:30 (montáž 2,5 hodiny) 75 km
Trebišov – Veľký Meder 15:00 až 21:30 (Veľký Meder – ubytování) 450 km
15. 8. 2013
Veľký Meder – Dunajská Streda 7:00 až 7:20 (montáž 4,5 hodiny) 25 km
Dunajská Streda – Skalica 12:10 až 15:10 (montáž 3 hodiny) 155 km
Skalica – Sudoměřice 18:10 až 18:20 (přechod státní hranice) 5 km
Sudoměřice – Dubňany 18:20 až 18:40 (konec pracovní cesty) 18 km
A) strava nebyla poskytnuta
Tab. 1: Stravné a kapesné
Datum |
Země |
Počet hodin |
Sazba stravného v Kč (v ČR) |
Sazba stravného v EUR (mimo ČR) |
Kapesné v EUR (40 %) |
12. 8. 2013 |
ČR |
2 |
0 |
|
|
12. 8. 2013 |
Slovensko |
17 |
|
23,33 |
9,33 |
13. 8. 2013 |
Slovensko |
24 |
|
35,00 |
14,00 |
14. 8. 2013 |
Slovensko |
24 |
|
35,00 |
14,00 |
15. 8. 2013 |
Slovensko |
18,33 |
|
35,00 |
14,00 |
15. 8. 2013 |
ČR |
0,33 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Celkem EUR |
|
|
|
128,33 |
51,33 |
První den (kombinace Česká republika a Slovensko) česká část trvala pouze 2 hodiny, nevzniknul tedy nárok na tuzemské stravné. Zahraniční část trvala 17 hodin a zaměstnanec má tím pádem
nárok na 2/3 základní sazby, která pro Slovensko činí 35 EUR/den, tedy 23,33 EUR, kapesné ve výši 40 % stravného činí 9,33 EUR.
Druhý a třetí den (strávený celý v zahraničí) zaměstnanci
náleží za každý den celá základní sazba stravného a 40% kapesné z tohoto stravného.
Čtvrtý den zaměstnanec v zahraničí strávil více než 18 hodin, má tedy
nárok na plnou sazbu stravného, v ČR mu nárok na stravné nevzniká.
Zahraniční stravné se poskytuje
zásadně v cizí měně.
B) použito soukromé vozidlo zaměstnance, doloženy skutečné náklady za naftu
Tab. 2: Základní náhrada a náhrada pohonných hmot (PHM)
|
|
|
Sazba |
Náhrada |
|
Stát |
Km |
Kč |
EUR |
Kč |
EUR |
Amortizace |
ČR + SK |
1 488 |
3,6 |
0,139 |
5 356,8 |
206,832 |
PHM |
ČR |
103 |
36,01 |
1,391 |
255,923 |
9,886 |
PHM |
SK |
1 385 |
35,82 |
1,384 |
3 422,95 |
132,262 |
|
|
|
|
|
|
|
Celkem |
|
|
|
|
9 035,673 |
348,98 |
Zaměstnanec použil dieselové vozidlo se spotřebou 6,9 l/100 km, nákup PHM doložil dokladem z ČR 36,1 Kč/l a ze Slovenska 1,384 EUR/l.
Pro přepočet cizí měny se používá
kurz platný v den zahájení pracovní cesty, v případě zálohy je to kurz platný v den poskytnutí této zálohy.
Podle § 167 zákoníku práce náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu v cizí měně a doložené ceně je povinen uhradit zaměstnavatel
pouze za kilometry ujeté mimo území České republiky. Ostatní vyúčtování pak může být provedeno buď v českých korunách, nebo v eurech.
Podobně, jestliže zaměstnanec nebude trvat na poskytnutí náhrady za spotřebovanou pohonnou hmotu v cizí měně,
může mu ji zaměstnavatel poskytnout v české měně. Zaměstnanec může použít průměrnou cenu pohonné hmoty stanovenou vyhláškou (jako u tuzemských cestovních příkazů).
C) ubytování placeno na místě v hotovosti
Tab. č. 3: Nutné vedlejší výdaje
Datum |
Popis |
Místo |
Částka v EUR |
12. 8. 2013 |
Ubytování |
Prešov |
7,00 |
13. 8. 2013 |
Ubytování |
Snina |
6,50 |
14. 8. 2013 |
Ubytování |
Veľký Meder |
7,50 |
Celkem |
|
|
21,00 |
D) ubytování včetně snídaně
Tab. č. 4: Stravné a kapesné
Datum |
Země |
Počet hodin |
Stravné v EUR (mimo ČR) |
Krácení |
Upravené stravné v EUR |
Kapesné v EUR (40 %) |
12. 8. 2013 |
ČR |
2 |
|
|
|
|
12. 8. 2013 |
Slovensko |
17 |
23,33 |
|
23,33 |
9,33 |
13. 8. 2013 |
Slovensko |
24 |
35,00 |
25 % |
26,25 |
14,00 |
14. 8. 2013 |
Slovensko |
24 |
35,00 |
|
35,00 |
14,00 |
15. 8. 2013 |
Slovensko |
18,33 |
35,00 |
25 % |
26,25 |
14,00 |
15. 8. 2013 |
ČR |
0,33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celkem EUR |
|
|
128,33 |
|
110,83 |
51,33 |
Druhý a čtvrtý den byla v rámci ubytování poskytnuta také
snídaně. Protože v oba tyto dny pracovní cesta trvala více než 18 hodin,
krátí se stravné o 25 % za jedno jídlo. Od stravného tedy odečteme 25 % (8,75 EUR) a denní stravné činí
26,25 EUR. Jinak vše včetně kapesného zůstává neměnné (tak, jak je uvedeno v předchozích příkladech).
Příklad 2: Cestování letecky
Zaměstnanec brněnské společnosti byl vyslán na pracovní cestu do Paříže. Jednalo se o celodenní konferenci. Letenky i ubytování byly zaplaceny předem zaměstnavatelem. V den konference byla poskytována celodenní strava, tedy snídaně, oběd a večeře. Zaměstnanec využil přímý let nízkonákladové letecké společnosti (Praha – Paříž), občerstvení na palubě letadla nebylo poskytnuto.
Z Brna na letiště cestoval autobusem. Z francouzského letiště do hotelu využil taxislužby s předchozím souhlasem zaměstnavatele. Autobus a taxi platil na místě v hotovosti. Žádné další vedlejší výdaje spojené s pracovní cestou mu nevznikly.
Pracovní cesta probíhala následovně:
Datum |
Odjezd
Příjezd |
Země |
Čas |
Dopravní prostředek |
Km |
10. 9. 2013 |
Brno – Zvonařka |
|
06:50 |
|
|
10. 9. 2013 |
Praha – Letiště Václava Havla |
ČR |
10:00 |
autobus |
226 |
10. 9. 2013 |
Praha – odbavení |
|
10:00 |
|
|
10. 9. 2013 |
Praha – odlet |
ČR |
12:35 |
|
|
10. 9. 2013 |
Praha – odlet |
|
12:35 |
|
|
10. 9. 2013 |
Paříž – Letiště Charles De Gaulle |
Francie |
14:15 |
letadlo |
1 030 |
10. 9. 2013 |
Paříž – Letiště Charles De Gaulle |
|
14:35 |
|
|
10. 9. 2013 |
Paříž – hotel |
Francie |
15:40 |
taxi |
31 |
12. 9. 2013 |
Paříž – hotel |
|
05:30 |
|
|
12. 9. 2013 |
Paříž – Letiště Charles De Gaulle |
Francie |
06:20 |
taxi |
31 |
12. 9. 2013 |
Paříž – Letiště Charles De Gaulle |
|
06:20 |
|
|
12. 9. 2013 |
Paříž – odbavení |
Francie |
08:25 |
|
|
12. 9. 2013 |
Paříž – odlet |
|
08:25 |
|
|
12. 9. 2013 |
Praha – přílet |
Francie |
10:00 |
letadlo |
1 030 |
12. 9. 2013 |
Praha – Letiště Václava Havla |
|
10:00 |
|
|
12. 9. 2013 |
Praha – Letiště Václava Havla |
ČR |
10:35 |
|
|
12. 9. 2013 |
Praha – odjezd |
|
10:35 |
|
|
12. 9. 2013 |
Brno – Zvonařka |
ČR |
14:45 |
autobus |
226 |
Tab. č. 5: Stravné a kapesné
Datum |
Země |
Počet hodin |
Stravné v Kč (v ČR) |
Stravné v EUR (mimo ČR) |
Krácení |
Upravené stravné v Kč |
Stravné v EUR |
Kapesné v EUR (40 %) |
10. 9. 2013 |
ČR |
5,75 |
66,00 |
|
|
66,00 |
|
|
10. 9. 2013 |
Francie |
11,42 |
|
15,00 |
|
|
15,00 |
6,00 |
11. 9. 2013 |
Francie |
24 |
|
45,00 |
75 % |
|
11,25 |
18,00 |
12. 9. 2013 |
Francie |
10 |
|
15,00 |
|
|
15,00 |
6,00 |
12. 9. 2013 |
ČR |
4,75 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celkem EUR |
|
|
|
75,00 |
|
|
41,25 |
30,00 |
Celkem Kč |
|
|
66,00 |
|
|
|
|
0 |
První den tuzemská část pracovní cesty
přesahuje 5 hodin, vzniká tedy nárok na tuzemské stravné v rozmezí 66 až 79 Kč (v našem případě byla použita nejnižší sazba). Protože v tomto dni vzniknul nárok na tuzemské stravné, musí zaměstnanec na zahraniční části pracovní cesty strávit minimálně 5 hodin, aby měl nárok také na zahraniční stravné, což v tomto případě splňuje.
Základní sazba zahraničního stravného pro Francii činí 45 EUR. Zahraniční část pracovní cesty spadá do rozmezí 5 až 12 hodin, zaměstnanci proto náleží zahraniční stravné ve výši 1/3, tedy 15 EUR. Zároveň má nárok na kapesné ve výši 40 % stravného, což činí 6 EUR. První den nebyla zaměstnanci poskytnuta žádná bezplatná strava,
stravné proto není kráceno.
Druhý den strávil zaměstnanec celý v zahraničí, náleží mu proto
celá výše základní sazby stravného. Byla mu však poskytnuta celodenní strava (tři jídla), základní stravné se tedy
krátí o 25 % za každé jídlo (celkem o 75 %). Stravné pro druhý den tak činí
11,25 EUR a kapesné
18 EUR.
Třetí den je opět kombinován. Tuzemská část činí méně než 5 hodin, nevzniká tedy nárok na tuzemské stravné. Nárok na zahraniční stravné v tomto případě vzniká po jedné hodině. V našem případě strávil zaměstnanec na zahraniční cestě 10 hodin, má proto opět nárok na 1/3 základního stravného, stejně jako v první den (15 EUR). Strava nebyla poskytnuta, tudíž se stravné nekrátí. Výše kapesného je klasicky 40 % stravného, tedy 6 EUR.
Zaměstnanec na stravném dostane celkem
66 Kč a
41,25 EUR.
Připomínám, že v případě letecké dopravy dobu strávenou v zahraničí počítáme od odletového času letadla z českého letiště do příletového času letadla na české letiště.
Tab. č. 6: Nutné vedlejší výdaje
Datum |
Popis |
Místo |
Částka |
Měna |
10. 9. 2013 |
jízdenka |
Brno |
210,00 |
CZK |
10. 9. 2013 |
taxi |
Paříž |
48,00 |
€ |
12. 9. 2013 |
taxi |
Paříž |
48,00 |
€ |
12. 9. 2013 |
jízdenka |
Praha |
210,00 |
CZK |
|
|
|
|
|
Celkem |
|
|
420,00 |
CZK |
Celkem |
|
|
96,00 |
€ |
Výdaje vynaložené na jízdné zaplacené v hotovosti byly zaměstnanci
proplaceny ve skutečné výši dle doložených dokladů.
Související článek:
Zahraniční pracovní cesta