Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Vyšší nemocenská pro dlouhodobě nemocné

Vyšší nemocenská pro dlouhodobě nemocné

Poslanecká sněmovna schválila novelu, která zvýší nemocenskou dávku dlouhodobě nemocným. Od 61. dne nemoci by tak zaměstnanci mohli dostávat 72 % redukovaného vyměřovacího základu.

Zaměstnanci, kteří jsou dlouhodobě v pracovní neschopnosti, budou mít nárok na vyšší nemocenskou. Poslanecká sněmovna schválila novelu, podle které budou po 31. dni pracovní neschopnosti nemocní dostávat 66 % redukovaného denního vyměřovacího základu. Od 61. dne nemoci se dávka zvýší na 72 %.
 
Novelu musí ještě projednat a schválit Senát a podepsat prezident, platit by mohla od příštího roku.
Na tuto variantu pomoci dlouhodobě nemocným mělo jít ročně ze státního rozpočtu 2,4 miliardy korun.

Jak se vyplácí nemocenská?

V současné době zaměstnanec v prvních třech dnech nemoci nedostává nic, od čtvrtého do čtrnáctého dne mu platí náhradu mzdy zaměstnavatel.
 
Od patnáctého dne dostává nemocenskou ve výši 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu, a to bez ohledu na délku trvání dočasné pracovní neschopnosti. Není tedy rozdíl, jestli je pacient nemocný patnáct dní nebo trpí závažnějším onemocněním, kde si léčení vyžádá často i několik měsíců.

Výše nemocenské dávky

Výše náhrady příjmu u nemocenské dávky se měnila v posledních dvaceti letech poměrně často. V období od roku 1993 do roku 2007 byla sice od 4. dne pracovní neschopnosti stále platná jednotná sazba 69 %, byl však zejména v počátku výrazně omezen příjem, ze kterého se výpočet nemocenské odvozoval.
 
Postupně se dávka zvyšovala jak absolutně, tak zavedením druhé a později i třetí redukční hranice. V letech 2008 až 2010 pak došlo k několika rychlým změnám. Od roku 2010 poklesla sazba z důvodu škrtů tehdejší vlády na současných 60 %.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Změna definice nízkoemisního vozidla od roku 2026

    |

    Od 1. ledna 2026 se mění vymezení nízkoemisních vozidel, které je klíčové pro zdanění nepeněžního příjmu při využívání služebního auta k soukromým účelům. Nově zákon o podpoře nízkoemisních vozidel uzná za nízkoemisní pouze bezemisní vozidla bez produkce CO₂, tedy elektromobily a vozy na vodík, přičemž plug-in hybridy budou z této kategorie vyloučeny. Současně však zákon o daních z příjmů zavádí vlastní definici nízkoemisního vozidla s původním limitem emisí do 50 g CO₂/km, díky čemuž si plug-in hybridy a vozy s prodlouženým dojezdem zachovají daňové zvýhodnění.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty