Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Tipy, jak uspět u přijímacího pohovoru

Chcete uspět u pohovoru? Říká se, že kdo je připravený, není překvapený. A u přijímacího pohovoru toto přísloví platí dvojnásob. Máme pro vás několik tipů, aby se vám vše povedlo a získali jste svoji vysněnou práci.

Ucházíte se o nové zaměstnání a čeká vás přijímací pohovor? Nepodceňujte přípravu. Pracovní pohovor není jediným krokem na cestě k vysněné práci, je však zásadní. Většina uchazečů nevěnuje přípravě na něj dostatek pozornosti a sama si tak dveře do nového zaměstnání zavírá.
 
„Naše zkušenosti ukazují, že mnoho uchazečů stále nepřichází na pohovor dostatečně připraveno. Často si ani nezjistí základní informace o nabízené pracovní pozici nebo společnosti, ve které chtějí pracovat,“ říká Aleš Křížek, ředitel personální agentury Robert Half pro Českou republiku.
 
Jaké jsou podle společnosti Robert Half nejčastější prohřešky, kterých se uchazeči dopouští u pohovoru? A jak se chybám vyvarovat? Máme pro vás 7 tipů, jak uspět u pohovoru.

1. Buďte připraveni na vše a očekávejte neočekávané

Murphyho zákony zde platí bez výjimek. Ráno před pohovorem určitě zaspíte, ve spěchu si ještě polijete kravatu nebo sukni kávou a navíc uvíznete v dopravní zácpě. Mějte na paměti, že kvalitní a dlouhý spánek je základní předpoklad pro každý výkon. Proto si ho před pohovorem určitě dopřejte. Před ním si ale splňte svůj domácí úkol. Připravte si všechny potřebné dokumenty jako je životopis, nejlépe ve více kopiích, protože nikdy nevíte, kdo všechno bude na pohovoru přítomen.
 
Ujistěte se, že víte přesně, kde se pohovor bude konat a že tam včas trefíte, případně si vytiskněte i mapu. „Uložte si také do mobilu číslo na personalistu, abyste mu v případě zpoždění mohli dát okamžitě vědět, z jakého důvodu a jak dlouho se opozdíte,“ radí Kateřina Malá, Marketing & PR Manager ve společnosti Robert Half. Mějte na mysli, že nedochvilnost, případně zrušení domluveného pracovního pohovoru v den schůzky může být pro personalistu signálem nejen neschopnosti si zorganizovat čas, ale i nespolehlivosti.

2. Šaty dělají člověka

Kromě vašich zkušeností popsaných v životopise bude personalista zvažovat také celkový dojem, který na něj uděláte. Nepodceňujte proto volbu šatů, ve kterých na pohovor půjdete. Pamatujte, že je vždy lepší volit formálnější variantu oblečení. V případě nutnosti se do svého šatníku nebojte investovat, taková investice se vám s novou prací vrátí. I když jdete do firmy, kde víte, že panuje neformální atmosféra, vždycky volte raději formálnější oblečení. Argument, že personalista také nemá oblek, není relevantní, on už v této firmě práci má.

3. Nepodceňujte asistentku ani další pracovníky

Ačkoli by vás to možná nenapadlo, personalista nebývá jediným, kdo rozhoduje o přijetí nového zaměstnance. Je obvyklé, že se po pohovoru personalista zeptá recepční či asistentky, jaký dojem na ni uchazeč udělal. Proto si dejte záležet na prvním dojmu i u ostatních pracovníků. Zřetelně zdravte ty, které potkáte během návštěvy. Většinou dopředu nevíte, jak vypadají lidé, kteří budou na pohovoru. Na chodbě můžete snadno potkat i generálního ředitele.

4. Zjistěte si informace dopředu a přijďte na pohovor připraveni

Častou chybou, se kterou se personalisté setkávají, je skutečnost, že samotní uchazeči nemají dostatečný přehled o nabízené pozici ani o firmě, ve které chtějí pracovat. Přitom informovanost je jasným signálem pro personalistu, že uchazeč má o nabízenou pozici zájem.

5. Odpovídejte tak akorát a nenechte se znervóznit chvílí ticha

Mnozí uchazeči na pohovoru odpovídají stroze, personalista je tak nemá šanci dostatečně poznat a posoudit. Jiní naopak odpovídají až příliš rozsáhle. „Snažte se říci to podstatné a vnímejte přitom personalistu. Sami poznáte, jestli mu vaše odpověď stačí, nebo chce vědět víc,“ podotýká Kateřina Malá. Pokud nastane mezi otázkami chvíle ticha, nemusíte ji nutně přerušit. Personalista potřebuje čas vybrat správnou otázku a dělat si poznámky.

6. Nepřikrášlujte ani nezveličujte informace o svých dovednostech a zkušenostech

Personalisté se často setkávají s tím, že se uchazeč snaží zveličit například míru odpovědnosti na jeho předešlé pozici nebo své jazykové dovednosti. Z výzkumu, který si nechala společnost Robert Half vypracovat mezi 2 525 manažery z jedenácti zemí světa, vyplynulo, že převážná většina (70 procent) manažerů v České republice považuje životopisy uchazečů obecně za nedůvěryhodné, kandidáti v nich dle respondentů přehánějí.

7. Mluvte pravdu

Pokud chcete ve výběrovém řízení uspět, mluvte vždy pravdu a buďte upřímní. Na jakékoliv nepravdivé informace se během pohovoru a ověřování referencí stejně přijde.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících