Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Změny zákona o daních z příjmů

V roce 2011 bylo schváleno třináct novel zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů („ZDP“). K tomu je nutno doplnit dvě ustanovení staršího zákona č. 346/2010 Sb., jejichž účinnost byla odložena až na 1. 1. 2012.

Zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky, a o změně souvisejících 31 zákonů:

  • Nabyl účinnosti 1. 4. 2011 a ZDP se týkal jeden novelizační bod.
  • V § 38l odst. 1 písm. k) ZDP se slova „úřadu práce“ nahradila slovy „Úřadu práce České republiky“.

Nález Ústavního soudu č. 119/2011 Sb., kterým se ruší dřívější novela zákonem č. 348/2010 Sb.:

  • Ke dni 6. 5. 2011 zrušil speciální jednorázové zdanění 50% srážkovou daní státního příspěvku na stavební spoření za rok 2010. A uplynutím dne 31. 12. 2011 zrušil snížení státní podpory a zdanění úroků ze stavebního spoření (k tomu ale nedošlo díky další novele č. 353/2011 Sb., viz dále).

Zákon č. 188/2011 Sb., kterým se mění zákon o kolektivním investování, a dalších 20 zákonů:

  • Nabyl účinnosti 15. 7. 2011 a ZDP se týkalo 25 novelizačních bodů a tří přechodných ustanovení.
  • Hlavně z důvodu mnoha změn předpisů EU byl novelizován zákon o kolektivním investování, který mj. zpřesnil pojmosloví, což se pak návazně promítá do celé řady dalších zákonů. Pojem „regulovaný trh“ nyní znamená jen „český regulovaný trh“, je tak zřejmý i obsah nových pojmů „evropský regulovaný trh“ a „zahraniční regulovaný trh“ v prostoru mimo EU. Dosavadní „kótovaný cenný papír“ nově nahradil „cenný papír přijatý k obchodování na evropském regulovaném trhu“. Minulostí se staly i termíny „veřejný trh“ a „burza“, a „investiční instrument“ byl počeštěn na „investiční nástroj“.
  • Kvůli těmto slovním kotrmelcům bylo nutno novelizovat i obchodní zákoník, zákon o účetnictví a o daních z příjmů, což nás profesně zajímá již více. Ale jak bylo předesláno, jednalo se vesměs pouze o změny pojmů vztahujících se k cenným papírům obecně. Věcné změny postihly pouze „příjmovku“.
  • Novela výslovně přiznala podílovému fondu postavení poplatníka DPPO, čímž ale u něj nezakládá vlastnictví majetku v podílovém fondu. Práva a povinnosti vůči správci daně za něj i nadále vykonává investiční společnost. V této souvislosti byl upřesněn i základ daně a daňová ztráta podílového fondu.
  • V návaznosti na novou možnost vyplácení podílů na výnosech z podílového fondu jako zálohy, bez ohledu na hospodářský výsledek daného období, byl upraven daňový režim pro tyto platby. Pro zdanění fyzických osob osvědčená „srážková daň“ (15 %) a u právnických osob jde o příjem spadající do jejich obecného základu daně. Napravují se zmatky spojené s novým daňovým řádem dočasně řešené pouze metodickým pokynem Ministerstva financí tím, že se stanoví, že tzv. srážková daň se zaokrouhluje na celé koruny dolů.
  • Pro snížení administrativy u plátce daně i správce daně je v odůvodněných případech nově umožněno zprostit plátce daně od podávání hlášení o srážkové dani sražené zahraničním subjektům.

Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, a o změně jedenácti zákonů:

  • Nabyl účinnosti 1. 1. 2012, až na dvě nepodstatné výjimky, ZDP se týkal jeden novelizační bod.
  • Zákon upravuje poskytování peněžitých dávek osobám se zdravotním postižením („OSZP“) ke zmírnění sociálních důsledků jejich zdravotního postižení a k podpoře sociálního začleňování a také nový průkaz. Od roku 2012 nahradily sedm příspěvků OSZP nově jen dva: na mobilitu (400 Kč měsíčně) a na zvláštní pomůcky (až 850 000 Kč za 60 měsíců). Zatímco do konce roku 2011 o dávkách rozhodovaly obecní úřady (pověřené a s rozšířenou působností), nyní jsou v kompetenci krajských poboček Úřadu práce.
  • Za stanovených podmínek obdrží OSZP jednu ze tří staronových průkazů, které budou mít podobu karty sociálních systémů: průkaz osoby s těžkým zdravotním postižením (průkaz TP), průkaz osoby se zvlášť těžkým zdravotním postižením (průkaz ZTP) a průkaz osoby se zvlášť těžkým zdravotním postižením s potřebou průvodce (průkaz ZTP/P). Změny těchto pojmů se současně promítají do celé řady zákonů.
  • Drobně dotčen byl i ZDP, kde v návaznosti na terminologické změny u OSZP v § 35ba odst. 1 písm. b) – sleva na dani tzv. na vyživovanou manželku/manžela – se slova „průkazu mimořádných výhod III. stupně (zvlášť těžké postižení s potřebou průvodce) – průkaz ZTP/P (dále jen „průkaz ZTP/P“)“ nahradila slovy „průkazu ZTP/P“ a pojem „dávky sociální péče“ nahradil „dávky osobám se zdravotním postižením“.

Zákon č. 353/2011 Sb., kterým se mění zákon o stavebním spoření, a zákon o daních z příjmů:

  • Nabyl účinnosti 1. 1. 2012, přičemž ZDP se týkal 1 novelizační bod.
  • Jde o opakování textu zákona č. 348/2010 Sb., který byl schválen ve stavu legislativní nouze a zrušen nálezem Ústavního soudu č. 119/2011 Sb. (viz výše) s odloženou účinností od 1. 1. 2012. Výjimkou je speciální 50% srážková daň z připsané státní podpory, která vůbec neprošla testem ústavnosti.
  • Takže i nadále po 31. 12. 2011 zůstává v platnosti maximální výše státní podpory 10 % z uspořené částky v příslušném kalendářním roce, maximálně však z částky 20 000 Kč.
  • Z pohledu ZDP tak i po 1. 1. 2012 zůstávají úroky ze stavebního spoření předmětem srážkové daně z příjmů a osvobození od daně se týká již jen státního příspěvku na stavební spoření fyzickým osobám.

Zákon č. 355/2011 Sb., kterým se mění zákon o přeměnách společností, a dalších sedm zákonů:

  • Nabyl účinnosti 1. 1. 2012, přičemž ZDP se týkalo třinácti novelizačních bodů.
  • Z daňově zvýhodněného společného systému zdanění převodu podniku, fúze a rozdělení společnosti, se odstranila podmínka, podle níž nelze uplatnit, když majetek a závazky z převádějící, zanikající či rozdělované společnosti (rezidenta EU) jsou součástí stálé provozovny mimo Českou republiku. Odstranění této podmínky směřuje k podpoře přílivu zahraničních investic do Česka, zejména u přeshraničních fúzí, kdy dochází k vytváření holdingových společností s centrem na našem území.
  • Dále se změnilo vymezení nabývací ceny podílu v případě nepeněžitých vkladů od daňových nerezidentů, do konce roku 2011 to byla cena vkládaného majetku, jakou byl oceněn pro vklad, nově je zde nabývací cena stanovena ve výši přepočtené zahraniční ceny (tuto definuje § 23 odst. 17 ZDP).
  • Mění se návětí ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) ZDP stanovující podmínky daňově účinného odpisu pohledávek. Vypustila se podmínka, že nesmělo jít o pohledávku vzniklou mezi spojenými osobami, ale přibyla staro-nová podmínka, že k pohledávce je možno tvořit zákonné opravné položky. Od roku 2012 proto již nelze daňově účinně odepsat pohledávky vzniklé (!) mezi tzv. spojenými osobami ani promlčené pohledávky, protože při promlčení pohledávky již nelze tvořit, resp. je nutno zrušit zákonné (daňové) opravné položky. Ve dvou případech ZDP umožňuje daňový odpis i k pohledávce, k níž nelze tvořit zákonnou opravnou položku, a to je-li překážkou této tvorby pouze doba od splatnosti pod 6 měsíců nebo proto, že jde o nevymáhanou pohledávku o jmenovité hodnotě přes 200 000 Kč.
  • V § 38m ZDP se upřesnily lhůty pro podání přiznání k DPPO za část zdaňovacího období u přeměn. A to ve vazbě na úpravy v zákoně o přeměnách umožňující např. volnější určení tzv. rozhodného dne a pamatováno je také na případy, kdy při přeměně přechází jmění na společníka – fyzickou osobu, apod.

Zákon č. 370/2011 Sb., kterým se mění zákon o DPH, a další čtyři související zákony:

  • Nabyl účinnosti 1. 1. 2012 (výjimečně až 1. 1. 2013), přičemž ZDP se týkaly tři body a jeden přechodník.
  • Zákon především zvýšil pro rok 2012 sníženou sazbu DPH z 10 na 14 % a od roku 2013 zavádí jednotnou sazbu DPH ve výši 17,5 %. Zřejmě to ale nebude stačit a DPH vzroste asi na 19 či 20 %…
  • V návaznosti na kroky související s důchodovou reformou, zejména kvůli zvýšení spodní sazby DPH z 10 % na 14 % je rodinám s dětmi jako kompenzace vyššího nepřímého zdanění poskytováno zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované dítě o 1 800 Kč ročně (o 150 Kč měsíčně). A to z dosavadních 11 604 Kč ročně (967 Kč měsíčně) na 13 404 Kč ročně (1 117 Kč měsíčně). Toto navýšení se poprvé použije pro zdaňovací období roku 2012. Adekvátně se zvýšila také maximální výše ročního daňového bonusu z 52 200 Kč na 60 300 Kč i maximálního měsíčního daňového bonusu ze 4 350 Kč na 5 025 Kč.

Zákon č. 375/2011 Sb., mění 120 (!) zákonů v souvislosti se zákonem o zdravotních službách:

  • Nabude účinnosti 1. 4. 2012, přičemž ZDP se bude týkat devíti novelizačních bodů.
  • Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování a na něj navazující zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě zavádějí terminologicky i obsahově novou právní úpravu zdravotních služeb. Tato tématika byla dosud upravena jako zdravotní péče zejména v zákoně č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a zákoně č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, které se ruší.
  • V dotčených 120-ti předpisech se v zájmu zajištění vzájemné návaznosti a dosažení terminologické jednotnosti upravují pojmy z oblasti poskytování zdravotních služeb. Zavádí se nový modernější pojem „zdravotní služby“, který nahradí dosud používaný pojem „zdravotní péče“.
  • Na poli ZDP se konkrétně pojem „provozovatel zdravotnického zařízení” nově nahrazuje pojmem „poskytovatel zdravotních služeb”, dále se slova „závodní preventivní péče” nahradí slovy „pracovnělékařské služby“ a slova „zdravotní péče” nově zastoupí avizované „zdravotní služby”.

Zákon č. 420/2011 Sb., mění 49 zákonů v souvislosti s trestní odpovědnosti právnických osob:

  • Nabyl účinnosti 1. 1. 2012, přičemž ZDP se týkal jeden novelizační bod.
  • Jako další druh daňově neúčinného výdaje se mezi stávající nedaňové sankce (penále, úroky z prodlení a pokuty, přirážky k pojistnému) do ustanovení § 25 odst. 1 písm. f) ZDP doplily nově „a náklady spojené s trestem uveřejnění rozsudku podle zvláštního právního předpisu“. Jinak by se pro trestanou právnickou osobu coby zákonná povinnost jednalo o daňový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. p) ZDP.

Zákon č. 428/2011 Sb., kterým se mění 24 zákonů v souvislosti s novým důchodovým spořením:

  • Nabude účinnosti 1. 1. 2013 (až na několik výjimek), přičemž ZDP se týká 16 novelizačních bodů.
  • V návaznosti na penzijní reformu budou dávky podle zákona o důchodovém spoření a plnění z pojistné smlouvy o pojištění důchodu podle zákona o důchodovém spoření osvobozeny od DPFO stejně jako je tomu např. u důchodů z důchodového pojištění. U pravidelně vyplácených důchodů budou tudíž takové částky vstupovat do limitu pro osvobození ve výši 36násobku minimální mzdy.
  • Naproti tomu penze a důchody vyplácené na dobu neurčitou (tj. doživotně) z produktů soukromého životního pojištění budou plně osvobozeny od DPFO. Jde o motivaci podporující smysl „spoření na stáří”, tj. pobírání dlouhodobé penze. Dále budou osvobozeny invalidní penze vyplácené jak z penzijního připojištění se státním příspěvkem, tak i z doplňkového penzijního spoření. Naproti tomu penze na dobu určitou, jednorázové plnění, odkupné nebo odbytné osvobozeny nebudou.
  • Příspěvky zaměstnavatele na tyto produkty jeho zaměstnanců se pro účely osvobození od daně z příjmů fyzických osob na straně zaměstnance započítají do zákonem stanoveného limitu 24 000 Kč ročně.
  • Příspěvky poplatníka na jeho doplňkové penzijní spoření budou odpočitatelné od základu daně podle § 15 odst. 5 ZDP až do 12 000 Kč ročně, který je limitem souhrnným pro všechny zde uvedené produkty spoření na stáří. Vzhledem k tomu, že doplňkové penzijní spoření bude možné převádět, nebude takový převod považován za porušení podmínek a nezaloží povinnost zpětného dodanění.
  • Nově vzniklé penzijní společnosti budou mít pro účely ZDP stejné postavení jako investiční společnost při správě podílových fondů. Výslovně se jim přiznává status poplatníka DPPO (daňová subjektivita) a penzijní společnost, která je obhospodařuje, odpovídá za veškeré úkony spojené se správou daně.
  • Aby penzijní společnosti a jejich fondy měly stejný daňový režim jako mají investiční společnosti při obhospodařování podílových fondů, budou rovněž fondy penzijní společnosti podléhat zvýhodněné 5% sazbě. Na samotnou penzijní společnost se ovšem nevztahují stejná zvýhodnění jako na její fondy.

Zákon č. 458/2011 Sb., o změně 72 zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa:

  • Nabude účinnosti až 1. 1. 2015 (několik ustanovení již 1. 1. a 1. 4. 2012, viz dále). Zřejmě ale dojde ke změně účinnosti na 1. 1. 2014. ZDP se týká 156 novelizačních bodů a deseti přechodných ustanovení.
  • Naprostá většina změn ZDP nabude účinnosti až 1. 1. 2015 (případně o rok dříve), takže nemá smysl se jimi nyní vážněji zabývat, protože je docela možné, že do té doby se třeba ještě změní. A tak jen pro zajímavost zmiňme ty zásadní plánované zvraty. Bude zrušen koncept tzv. superhrubé mzdy, s čímž ale souvisí zvýšení sazby DPFO z 15 % na 19 %, stávající povinné pojistné hrazené zaměstnavatelem nahradí nový odvod z úhrnu mezd na veřejná pojištění, který bude součástí ZDP, omezí se osvobození.
  • Účinnost již od 1. 1. 2012 se na poli ZDP týkala jen problematiky loterií a jiných podobných her. Konkrétně šlo o sedm novelizačních bodů a dvě přechodná ustanovení. Doposud měli provozovatelé loterií a jiných podobných her zcela odlišný systém zdanění nežli ostatní podnikatelé. V oblasti daně z příjmů byly jejich příjmy osvobozeny od daně z příjmů. Naproti tomu byli povinni odvádět speciální odvod, kterým je tzv. „odvod části výtěžku“, podle zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Tento odvod se konstruoval z rozdílu mezi přijatými sázkami a vyplacenými výhrami, který se dále snižoval o zaplacené správní a místní poplatky a náklady státního dozoru.
  • Od roku 2012 bylo zrušeno speciální osvobození příjmů ze vsazených částek provozovatelů loterií a jiných podobných her, a také osvobození neziskových organizací z příjmů speciálního odvodu. Zrušena byla i daňová neúčinnost nákladů souvisících s příjmy provozovatelů loterií a podobných her plynoucí nad rámec vsazených částek. Příslušná problematika se vypouští i z několika dalších ustanovení.

Zákon č. 466/2011 Sb., zrušuje veřejná nezisková ústavní zdravotnická zařízení, a mění 15 zákonů:

  • Nabyl účinnosti 30. 12. 2011, přičemž ZDP se týkal jeden novelizační bod.
  • Byl zrušen nevyužívaný § 17 odst. 5 ZDP osvobozující paušálně od daně veřejná nezisková ústavní zdravotnická zařízení (žádná však ani neexistovala), které je po zrušení tohoto typu subjektů zbytečné.

Zákon č. 470/2011 Sb., kterým se mění zákon o nemocenském pojištění, a jedenáct dalších zákonů:

  • Nabyl účinnosti 1. 1. 2012 (malé výjimky až od 1. 1. 2013), přičemž ZDP se týkaly dva novelizační body.
  • Pro nerezidenty se doplnilo, že za příjmy zdanitelné v ČR se odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob považují „bez ohledu na to, z jakého právního vztahu plynou“.
  • Z nedaňových výdajů byly z § 25 odst. 1 písm. d) ZDP vypuštěny „odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob“. Což souvisí se zavedením jejich plného zpojistnění.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících