Kryptoměna
Co to vlastně kryptoměna je?
Definice kryptoměny do značné míry souvisí s tím,
v jaké oblasti se budeme na kryptoměnu ptát. Jinou definici vám sdělí IT odborník, jinou zas například daňový poradce nebo finanční správa (a to dokonce tak, že jsou
rozdíly v definici pro účely
daně z příjmů a v definici pro účely
DPH).
V obecné rovině lze říci, že kryptoměna je společný název pro
měny neregulované centrálními bankami. V současné době existuje více jak
1 600 druhů kryptoměn. Kryptoměny fungují v digitálním prostoru. Každá kryptoměna má vlastní platební síť, ve které je možné kryptoměnu těžit nebo s kryptoměnou v této síti pouze platit. Kryptoměnové sítě mají obvykle veřejně dostupný zdrojový kód a k síti je možné se připojit pouze za pomoci
speciálního programu,
tzv. peněženky pro platby. Hlavním cílem kryptoměny je nemožnost zkopírování a prolomení platby (tj. přesměrování platby jinam). Z těchto důvodů je každá transakce ukládána do digitálního řetězce, tak zvaného
blockchainu. Proběhlé transakce se nedají zpětně měnit a jsou
veřejně dostupné.
A jak se na kryptoměny dívá
česká legislativa? Žádná
speciální legislativní úprava pro oblast kryptoměn u nás
zatím není. Z tohoto důvodu si musíme vystačit s obecnými právními předpisy. Z těch však vyplývá, že kryptoměny nelze zařadit mezi peníze ani elektronické peníze ani investiční nástroje (viz také například stanovisko ČNB ze dne 19. 11. 2018 – odkaz
ZDE).
Z pohledu
daně z příjmů je tedy kryptoměna považována za věc nehmotnou, movitou a zastupitelnou.
Z pohledu
daně z přidané hodnoty je s ohledem na rozsudky Soudního dvora Evropské unie (viz například rozsudek C-264/14) na kryptoměny pohlíženo jako na alternativní platební prostředky, které jsou používány obdobným způsobem jako zákonné platební prostředky.
Daňové povinnosti
V souvislosti s daňovými povinnostmi se dále budeme zabývat
daňovými poplatníky –
fyzickými osobami a pouze některými operacemi s kryptoměnou, neboť například daňové dopady při těžení kryptoměn se týkají velice úzkého okruhu poplatníků.
1. Daň z příjmů fyzických osob
Jak již bylo řečeno v úvodu, z hlediska daně z příjmů (
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů – dále jen ZDP) je kryptoměna považována za věc
nehmotnou, movitou a zastupitelnou. Z této definice pak již celkem snadno odvodíme daňový dopad z hlediska daně z příjmů pro jednotlivé typy pohybů s kryptoměnou. Pokud je tedy kryptoměna věcí movitou, pak jako prodej movité věci můžeme považovat následující pohyby (transakce):
a) nákup a prodej zboží nebo služeb za kryptoměnu,
b) směna kryptoměny za jinou kryptoměnu a
c) směna kryptoměny za fiat měnu (oficiální měna, např. EUR, USD atd.).
U všech uvedených transakcí se jedná o příjem ze směny kryptoměny za jinou věc (službu).
V ZDP nenajdeme žádné ustanovení, podle kterého by příjem z kryptoměny mohl být od daně osvobozen. Příjem je tedy
předmětem daně z příjmů fyzických osob a
nemůže být za žádné situace
od daně osvobozen.
Uplatnění výdajů oproti výše uvedeným příjmům bude odvislé od toho, zda příjmy budou zdaňovány podle
§ 7 jako příjmy ze samostatné činnosti, nebo
§ 10 jako ostatní příjmy ZDP. Rozhodující pro zařazení příjmů z kryptoměn pod příslušný paragraf ZDP je skutečnost, zda transakce s kryptoměnou je
činností provozovanou soustavně, za účelem
dosažení zisku, na
vlastní účet a odpovědnost, tj. podnikáním ve smyslu
§ 420 občanského zákoníku. V tomto případě se příjmy zdaňují jako příjem podle § 7 ZDP. Nesplňuje-li činnost uvedenou definici podnikání, pak se příjmy budou zdaňovat podle
§ 10 odst. 1 písm. b) bod 3 ZDP, tj. jako
příjem z úplatného převodu jiné věci. U tohoto ustanovení však
nelze uplatnit osvobození u příležitostných činností do limitu 50 000 Kč dle ustanovení
§ 10 odst. 3 ZDP.
Pokud budou příjmy z kryptoměn zdaňovány podle
§ 7 ZDP, pak je možné uplatnit
výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů, tj. kromě výdajů na pořízení kryptoměny též ostatní související výdaje (včetně například odpisů). Pokud poplatník neuplatní skutečné výdaje, je možné uplatnit
výdajový paušál ve výši 60 % z příjmů (maximálně do výše 1 200 000 Kč) na základě
§ 7 odst. 7, písm. b) ZDP. Zde bych upozornil, že uvedené příjmy (snížené o výdaje)
podléhají odvodům na sociální a zdravotní pojištění.
V případě příjmů podle
§ 10 ZDP je jako výdaj možné uplatnit pouze výdaje na dosažení příjmů. To znamená pouze pořizovací cena a případně poplatky, které se přímo váží na nákup nebo prodej kryptoměny. Dílčí základ daně podle § 10 ZDP nemůže být záporný,
nelze uplatnit ztrátu. Ovšem v rámci jednoho druhu příjmu (zde se jimi rozumí příjmy a výdaje z kryptoměn)
lze ztrátu z jednoho obchodu uplatnit proti zisku z jiného. Celkově ale ztrátu vykázat nelze, a tudíž ani uplatnit například v následujících letech, kdy bude vykázán zisk.
Příjmy podle § 10
nepodléhají odvodům na sociální a zdravotní pojištění.
2. Daň z přidané hodnoty
Jak již bylo uvedeno v úvodu, pro účely DPH se ke kryptoměnám přistupuje jako k
alternativním platebním prostředkům.
Podle tuzemského
zákona o DPH (zákon č. 235/2004 Sb., zákon o dani z přidané hodnoty – dále jen ZDPH) je předmětem daně zejména
dodání zboží nebo
poskytnutí služby za úplatu
osobou povinnou k dani s místem plnění v tuzemsku. Navíc se musí jednat o dodání zboží nebo poskytnutí služby v rámci
ekonomické činnosti. Pokud není splněna byť jediná z výše uvedených podmínek, plnění nemůže být předmětem daně dle
§ 2 ZDPH. Pro doplnění jen uvedu, že osoba povinná k dani je taková, která uskutečňuje ekonomickou činnost, což je mimo jiné soustavná činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby. Opět zde vidíme, že se musí jednat o
soustavnou činnost (viz výše daň z příjmů).
Pokud by tedy osoba povinná k dani v rámci své
ekonomické činnosti nakoupila nebo prodala zboží (službu) za kryptoměnu a místem plnění by bylo tuzemsko (například platba za zboží kryptoměnou u tuzemského obchodníka), pak by se jednalo o
zdanitelné plnění. Základ daně by se pak stanovil podle
§ 36 odst. 6 písm. d) ZDPH jako
obvyklá cena bez daně za dodání zboží nebo poskytnutí služby.
Při směně kryptoměny (na jinou kryptoměnu nebo fiat měnu) se na základě judikatury Soudního dvora EU bude jednat o
směnárenskou činnost, která je osvobozena od daně bez nároku na odpočet daně podle
§ 54 odst. 1 písm. i) ZDPH.
3. Evidence kryptoměn
Pro splnění výše uvedených
daňových povinností je nezbytným předpokladem prokazatelná evidence kryptoměn a jejich
pohybů s oceněním. S tím mají někteří poplatníci problém.
Evidenci je možné si dělat vlastní, která se uplatní
u malých počtů obchodních pohybů. Pro více časté pohyby a obchody na více burzách již existují
online nástroje (kalkulačky) pro výpočet příjmů a výdajů z pohybů
kryptoměn.
Bez řádné a průkazné evidence
není možné sestavit daňové přiznání správně.
Výměna informací – Směrnice DAC 8
S rozvojem kryptoměn roste také
zájem finančních orgánů o kontrolu daňových povinností poplatníků. Již v roce 2023 přijala Rada EU další směrnici, kterou
se mění pravidla EU pro správní spolupráci v oblasti daní. Tato, již osmá, směrnice pod názvem DAC 8 se mimo jiné zaměřuje také na
transakce s kryptoměnami a
rozšiřuje oznamovací povinnosti poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoměnami. Poskytovatelé budou povinni oznamovat finanční správě informace o transakcích s kryptoměnami za jednotlivé poplatníky v rámci EU. Tyto povinnosti by
měly být zavedeny již od roku 2026.
Na konci března 2024 byl zveřejněn na portálu ODok
návrh implementace směrnice DAC 8 do české legislativy.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností BS daně s.r.o.