Kryptoměny zažívají neustálý rozvoj a využívá jich stále více subjektů. V souvislosti s využitím kryptoměny je také třeba mít na paměti možné daňové dopady. V dnešním článku se některým daňovým povinnostem budeme věnovat.
Kryptoměna
Co to vlastně kryptoměna je? Definice kryptoměny do značné míry souvisí s tím, v jaké oblasti se budeme na kryptoměnu ptát. Jinou definici vám sdělí IT odborník, jinou zas například daňový odborník nebo finanční správa (a to dokonce tak, že jsou rozdíly v definici pro účely daně z příjmů a v definici pro účely DPH).
V obecné rovině lze říci, že kryptoměna je společný název pro měny neregulované centrálními bankami. V současné době existuje více jak 1 600 druhů kryptoměn. Kryptoměny fungují v digitálním prostoru. Každá kryptoměna má vlastní platební síť, ve které je možné kryptoměnu těžit nebo s kryptoměnou v této síti pouze platit. Kryptoměnové sítě mají obvykle veřejně dostupný zdrojový kód a k síti je možné se připojit pouze za pomoci speciálního programu, tzv. peněženky pro platby. Hlavním cílem kryptoměny je nemožnost zkopírování a prolomení platby (tj. přesměrování platby jinam). Z těchto důvodů je každá transakce ukládána do digitálního řetězce, tak zvaného blockchainu. Proběhlé transakce se nedají zpětně měnit a jsou veřejně dostupné.
A jak se na kryptoměny dívá česká legislativa? Žádná speciální legislativní úprava pro oblast kryptoměn u nás zatím není. Z tohoto důvodu si musíme vystačit s obecnými právními předpisy. Z těch však vyplývá, že kryptoměny nelze zařadit mezi peníze ani elektronické peníze ani investiční nástroje (viz také například stanovisko ČNB ze dne 19. 11. 2018 – odkaz ZDE).
Z pohledu daně z příjmů je tedy kryptoměna považována za věc nehmotnou, movitou a zastupitelnou.
Z pohledu daně z přidané hodnoty je s ohledem na rozsudky Soudního dvora Evropské unie (viz například rozsudek C-264/14) na kryptoměny pohlíženo jako na alternativní platební prostředky, které jsou používány obdobným způsobem jako zákonné platební prostředky.
Daňové povinnosti
V souvislosti s daňovými povinnostmi se dále budeme zabývat daňovými poplatníky – fyzickými osobami, a pouze některými operacemi s kryptoměnou, neboť například daňové dopady při těžení kryptoměn se týkají velice úzkého okruhu poplatníků.
1. Daň z příjmů fyzických osob
Jak již bylo řečeno v úvodu, z hlediska daně z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů – dále jen ZDP) je kryptoměna považována za věc nehmotnou, movitou a zastupitelnou. Z této definice pak již celkem snadno odvodíme daňový dopad z hlediska daně z příjmů pro jednotlivé typy pohybů s kryptoměnou. Pokud je tedy kryptoměna věcí movitou, pak jako prodej movité věci můžeme považovat následující pohyby (transakce):
c) směna kryptoměny za fiat měnu (oficiální měna, např. EUR, USD atd.).
U všech uvedených transakcí se jedná o příjem ze směny kryptoměny za jinou věc (službu).
V ZDP nenajdeme žádné ustanovení, podle kterého by příjem z kryptoměny mohl být od daně osvobozen. Příjem je tedy předmětem daně z příjmů fyzických osob a nemůže být za žádné situace od daně osvobozen.
Uplatnění výdajů oproti výše uvedeným příjmům bude odvislé od toho, zda příjmy budou zdaňovány podle § 7 jako příjmy ze samostatné činnosti, nebo § 10 jako ostatní příjmy ZDP. Rozhodující pro zařazení příjmů z kryptoměn pod příslušný paragraf ZDP je skutečnost, zda transakce s kryptoměnou je činností provozovanou soustavně, za účelem dosažení zisku, na vlastní účet a odpovědnost, tj. podnikáním ve smyslu § 420 občanského zákoníku. V tomto případě se příjmy zdaňují jako příjem podle § 7 ZDP. Nesplňuje-li činnost uvedenou definici podnikání, pak se příjmy budou zdaňovat podle § 10 odst. 1 písm. b) bod 3 ZDP, tj. jako příjem z úplatného převodu jiné věci. U tohoto ustanovení však nelze uplatnit osvobození u příležitostných činností do limitu 50 000 Kč dle ustanovení § 10 odst. 3 ZDP.!
Pokud budou příjmy z kryptoměn zdaňovány podle § 7 ZDP, pak je možné uplatnit výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů, tj. kromě výdajů na pořízení kryptoměny též ostatní související výdaje (včetně například odpisů). Pokud poplatník neuplatní skutečné výdaje, je možné uplatnit výdajový paušál ve výši 60 % z příjmů (maximálně do výše 1 200 000 Kč) na základě § 7 odst. 7, písm. b) ZDP. Zde bych upozornil, že uvedené příjmy (snížené o výdaje) podléhají odvodům na sociální a zdravotní pojištění.
V případě příjmů podle § 10 ZDP je jako výdaj možné uplatnit pouze výdaje na dosažení příjmů. To znamená pouze pořizovací cena a případně poplatky, které se přímo váží na nákup nebo prodej kryptoměny. Dílčí základ daně podle § 10 ZDP nemůže být záporný, nelze uplatnit ztrátu. Ovšem v rámci jednoho druhu příjmu (zde se jimi rozumí příjmy a výdaje z kryptoměn) lze ztrátu z jednoho obchodu uplatnit proti zisku z jiného. Celkově ale ztrátu vykázat nelze, a tudíž ani uplatnit například v následujících letech, kdy bude vykázán zisk.
Příjmy podle § 10 nepodléhají odvodům na sociální a zdravotní pojištění.
2. Daň z přidané hodnoty
Jak již bylo uvedeno v úvodu, pro účely DPH se ke kryptoměnám přistupuje jako k alternativním platebním prostředkům.
Podle tuzemského zákona o DPH (zákon č. 235/2004 Sb., zákon o dani z přidané hodnoty – dále jen ZDPH) je předmětem daně zejména dodání zboží nebo poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani s místem plnění v tuzemsku. Navíc se musí jednat o dodání zboží nebo poskytnutí služby v rámci ekonomické činnosti. Pokud není splněna, byť jediná z výše uvedených podmínek, plnění nemůže být předmětem daně dle § 2 ZDPH. Pro doplnění jen uvedu, že osoba povinná k dani je taková, která uskutečňuje ekonomickou činnost, což je mimo jiné soustavná činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby. Opět zde vidíme, že se musí jednat o soustavnou činnost (viz výše daň z příjmů).
Pokud by tedy osoba povinná k dani v rámci své ekonomické činnosti nakoupila nebo prodala zboží (službu) za kryptoměnu a místem plnění by bylo tuzemsko (například platba za zboží kryptoměnou u tuzemského obchodníka), pak by se jednalo o zdanitelné plnění. Základ daně by se pak stanovil podle § 36 odst. 6 písm. d) ZDPH jako obvyklá cena bez daně za dodání zboží nebo poskytnutí služby.
Při směně kryptoměny (na jinou kryptoměnu nebo fiat měnu) se na základě judikatury Soudního dvora EU bude jednat o směnárenskou činnost, která je osvobozena od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 odst. 1 písm. i) ZDPH.
3. Evidence kryptoměn
Pro splnění výše uvedených daňových povinností je nezbytným předpokladem prokazatelná evidence kryptoměn a jejich pohybů s oceněním. S tím mají někteří poplatníci problém.
Evidenci je možné si dělat vlastní, která se uplatní u malých počtů obchodních pohybů. Pro více časté pohyby a obchody na více burzách již existují online nástroje (kalkulačky) pro výpočet příjmů a výdajů z pohybů kryptoměn.
Bez řádné a průkazné evidence není možné sestavit daňové přiznání správně.
Výměna informací – Směrnice DAC 8
S rozvojem kryptoměn roste také zájem finančních orgánů o kontrolu daňových povinností poplatníků. Již v roce 2023 přijala Rada EU další směrnici, kterou se mění pravidla EU pro správní spolupráci v oblasti daní. Tato, již osmá, směrnice pod názvem DAC 8 se mimo jiné zaměřuje také na transakce s kryptoměnami a rozšiřuje oznamovací povinnosti poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoměnami. Poskytovatelé budou povinni oznamovat finanční správě informace o transakcích s kryptoměnami za jednotlivé poplatníky v rámci EU. Tyto povinnosti by měly být zavedeny již od roku 2026.
Na konci března 2024 byl zveřejněn na portálu ODok návrh implementace směrnice DAC 8 do české legislativy.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností BS daně s.r.o.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.