Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Automobil v obchodním majetku – 1. část

V tomto příspěvku si vysvětlíme, co to je obchodní majetek a popíšeme si některé aspekty související s použitím automobilů evidovaných v obchodním majetku, zejména v souvislosti s používáním automobilu pro služební a soukromé účely a dále při poskytnutí automobilu zaměstnanci.

Co je obchodní majetek?

V souvislosti s problematikou automobilu zařazeného do obchodního majetku si nejprve popíšeme, co to vlastně obchodní majetek je:

Zákon o daních z příjmů (ZDP) definuje obchodní majetek pro účely daně z příjmů fyzických osob v § 4 odst. 4 jako „souhrn majetkových hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi ocenitelných jiných hodnot), které jsou ve vlastnictví poplatníka a o kterých bylo nebo je účtováno anebo jsou nebo byly uvedeny v evidenci majetku a závazků pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů (daňové evidenci)“. Dnem vyřazení majetku z obchodního majetku se pak rozumí den, kdy poplatník o tomto majetku naposledy účtoval nebo jej naposledy uváděl v daňové evidenci.

Pro právnické osoby není obchodní majetek v ZDP speciálně vymezen, a proto se pro tyto účely použije § 6 obchodního zákoníku, podle něhož se za obchodní majetek právnické osoby považuje veškerý jeho majetek. Z uvedeného tedy vyplývá, že právnická osoba nemůže vlastnit žádný majetek, který by nebyl součástí jejího obchodního majetku.

Automobil používaný pro služební účely

V souvislosti s používáním vozidla pro služební účely, se setkáváme nejčastěji s těmito hlavními druhy výdajů (nákladů):

  • odpisy,
  • spotřeba pohonných hmot,
  • oleje a další provozní kapaliny,
  • výdaje na opravy a údržbu včetně technických prohlídek a měření emisí,
  • nákup zimních pneumatik,
  • pojistné, a to jak povinné ručení, tak pojištění havarijní,
  • dálniční známka,
  • parkovací poplatky,
  • silniční daň a další.

Aby mohly být výše uvedené výdaje (náklady) považovány za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, musí být splněny obecné podmínky daňové uznatelnosti.

To znamená, že:

  • musí být prokazatelné, že uvedené výdaje vznikly,
  • musí být prokazatelné, že výdaje vznikly v souvislosti s dožením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů,
  • výdaje musí být zachyceny v daňové evidenci u osoby, která nevede účetnictví a v případě účetní jednotky v účetnictví v souladu s platnými účetními předpisy,
  • výdaj nesmí být vyloučen z daňově uznatelných výdajů ZDP ani jiným předpisem.

V případě, že dojde k technickému zhodnocení vozidla, zvyšuje hodnota technického zhodnocení vstupní cenu a zároveň zůstatkovou cenu vozidla v tom zdaňovacím období, kdy je technické zhodnocení dokončeno a uvedeno do stavu způsobilého obvyklému užívání. Poplatník pak pokračuje v odpisování s použitím roční odpisové sazby pro zvýšenou vstupní cenu v případě rovnoměrného odpisování a v případě zrychleného odpisování použije příslušný koeficient pro zvýšenou zůstatkovou cenu.

K prokázání výdajů na pohonné hmoty slouží kniha jízd, přičemž správce daně může v odůvodněných případech stanovit poplatníkovi i jiný způsob prokazování těchto výdajů.

Podle pokynu D-300 musí evidence jízd obsahovat minimálně tyto údaje:

  • datum jízdy,
  • cíl jízdy,
  • účel jízdy,
  • ujeté km,
  • typ vozidla,
  • registrační značku,
  • stav ujetých km k 1. 1. (případně k datu zahájení činnosti nebo zahájení používání vozidla) a k 31. 12. kalendářního roku (případně k datu ukončení činnosti nebo ukončení používání vozidla).

U vozidel zahrnutých v obchodním majetku je jako daňový výdaj uznávána spotřeba pohonných podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 1 ZDP, tedy v prokázané výši; což znamená skutečně nakoupené pohonné hmoty doložené příslušnými doklady o nákupu, bez ohledu na skutečnou spotřebu vozidla. Z toho vyplývá, že zde nejsou rozhodující údaje o skutečné spotřebě uvedené v technickém průkaze vozidla.

Na druhé straně to však neznamená, že správce daně musí automaticky uznat veškeré nákupy pohonných hmot za výdaje daňové. Pokud bude mít pochybnosti o skutečné výši spotřeby vozidla, vyzve poplatníka k jejímu prokázání. Ke zvýšené spotřebě vozidla, kromě způsobu jízdy řidiče, může také dojít v důsledku stáří vozidla nebo u vozidel převážně používaných ve větších městech. Žádný předpis však výši možné tolerance neuvádí, a proto bude záležet pouze na konkrétním přístupu příslušného správce daně.

Osobní automobily a silniční motorová vozidla, která mají v technickém průkazu zapsanou kategorii vozidla N1, a která byla do konce roku 2007 v odpisové skupině 1a, jsou od roku 2008 přeřazena do odpisové skupiny 2 s dobou odpisování minimálně 5 let. Odpisy uplatňované podle ZDP představují daňově uznatelný výdaj podle § 24 odst. 2 písm. a) zákona.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Pozůstalostní důchod: pro nárok nově stačí i rozhodnutí o přijetí

    |

    ČSSZ nově umožňuje doložit nárok na pozůstalostní důchod rozhodnutím o přijetí ke studiu, a to ještě před zahájením školního roku. Tím se řeší situace, kdy běžné potvrzení o studiu získá dítě až po nástupu do školy. Rozhodnutí o přijetí je nutné dodat ČSSZ nejpozději do 20. července 2025. Do jednoho měsíce od zahájení studia je pak třeba doložit i oficiální potvrzení o studiu, jinak může být důchod odejmut.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících