Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Podcast: Opravy a chyby v účetnictví

Podcast: Opravy a chyby v účetnictví

Konec účetního období, spousta povinností a do toho přijdou nečekané problémy s fakturami nebo daňovým přiznáním. Je vám to povědomé? A co teď s tím?

A co všechny tyhle zmatky přeskočit? V našem podcastu jsme se na tuto problematiku zeptali daňového poradce Stanislava Suchana, který vám ukáže, jak na to, a své rady obohatí i o užitečné příklady z praxe.

Přinášíme Vám krátkou ochutnávku rozhovoru:

Co mám dělat, když je konec roku a ještě mi nepřišla faktura?


Tomu se říká nevyúčtované faktury, kdy my potřebujeme dodržovat akruální princip, tzn. že náklady a výnosy účtujeme do období, do kterého patří. Nicméně v praxi se běžně stává, že máme konec roku, víme, že tam faktura patří, ale nepřijde (dodavatel jí např. neposlal). Tehdy je potřeba si v interních dokladech vytvořit dohad s tím, že se jedná doopravdy pouze o dohad, tj. pokud se skutečnost bude nějakým způsobem lišit, tak to daňově už nijak neupravuji, v nákladech to nechávám tak, jak to je.

Do kdy mohu (musím) podat dodatečné daňové přiznání?


Lhůta je uvedena v daňovém řádu, máme vlastně dvě lhůty – první je objektivní, druhá je subjektivní. Objektivní lhůta je lhůta pro stanovení daně, tj. doba, ve které může nastat návštěva z „finančáku“. Ta běží ode dne vyměření daně, pokud od té doby uplyne tříletá lhůta, dodatečné přiznání už nemůžu podat. Potom máme subjetivní lhůtu, ta běží do konce měsíce následujícího po měsíci, kdy došlo ke skutečnostem, které vedou k podání dodatečného daňového přiznání.

Když nám přijde výzva k podání DODAP, hrozí nám za to nějaké sankce?


Když vše splníme, tak úplně ne. Jde o to, že máme vždy uveden náhradní termín, pokud splníme v náhradním termínu, tak jediné, co nám může hrozit, je úrok z prodlení za to, že jsme tu daň odvedli později, než jsme měli. Ale nějaké penále 20 % to tady nehrozí.

Zaujalo Vás téma? Poslechněte si celý podcast na našem YouTube kanále.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty