Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Automobil v obchodním majetku – 1. část

V tomto příspěvku si vysvětlíme, co to je obchodní majetek a popíšeme si některé aspekty související s použitím automobilů evidovaných v obchodním majetku, zejména v souvislosti s používáním automobilu pro služební a soukromé účely a dále při poskytnutí automobilu zaměstnanci.

Co je obchodní majetek?

V souvislosti s problematikou automobilu zařazeného do obchodního majetku si nejprve popíšeme, co to vlastně obchodní majetek je:

Zákon o daních z příjmů (ZDP) definuje obchodní majetek pro účely daně z příjmů fyzických osob v § 4 odst. 4 jako „souhrn majetkových hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi ocenitelných jiných hodnot), které jsou ve vlastnictví poplatníka a o kterých bylo nebo je účtováno anebo jsou nebo byly uvedeny v evidenci majetku a závazků pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů (daňové evidenci)“. Dnem vyřazení majetku z obchodního majetku se pak rozumí den, kdy poplatník o tomto majetku naposledy účtoval nebo jej naposledy uváděl v daňové evidenci.

Pro právnické osoby není obchodní majetek v ZDP speciálně vymezen, a proto se pro tyto účely použije § 6 obchodního zákoníku, podle něhož se za obchodní majetek právnické osoby považuje veškerý jeho majetek. Z uvedeného tedy vyplývá, že právnická osoba nemůže vlastnit žádný majetek, který by nebyl součástí jejího obchodního majetku.

Automobil používaný pro služební účely

V souvislosti s používáním vozidla pro služební účely, se setkáváme nejčastěji s těmito hlavními druhy výdajů (nákladů):

  • odpisy,
  • spotřeba pohonných hmot,
  • oleje a další provozní kapaliny,
  • výdaje na opravy a údržbu včetně technických prohlídek a měření emisí,
  • nákup zimních pneumatik,
  • pojistné, a to jak povinné ručení, tak pojištění havarijní,
  • dálniční známka,
  • parkovací poplatky,
  • silniční daň a další.

Aby mohly být výše uvedené výdaje (náklady) považovány za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, musí být splněny obecné podmínky daňové uznatelnosti.

To znamená, že:

  • musí být prokazatelné, že uvedené výdaje vznikly,
  • musí být prokazatelné, že výdaje vznikly v souvislosti s dožením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů,
  • výdaje musí být zachyceny v daňové evidenci u osoby, která nevede účetnictví a v případě účetní jednotky v účetnictví v souladu s platnými účetními předpisy,
  • výdaj nesmí být vyloučen z daňově uznatelných výdajů ZDP ani jiným předpisem.

V případě, že dojde k technickému zhodnocení vozidla, zvyšuje hodnota technického zhodnocení vstupní cenu a zároveň zůstatkovou cenu vozidla v tom zdaňovacím období, kdy je technické zhodnocení dokončeno a uvedeno do stavu způsobilého obvyklému užívání. Poplatník pak pokračuje v odpisování s použitím roční odpisové sazby pro zvýšenou vstupní cenu v případě rovnoměrného odpisování a v případě zrychleného odpisování použije příslušný koeficient pro zvýšenou zůstatkovou cenu.

K prokázání výdajů na pohonné hmoty slouží kniha jízd, přičemž správce daně může v odůvodněných případech stanovit poplatníkovi i jiný způsob prokazování těchto výdajů.

Podle pokynu D-300 musí evidence jízd obsahovat minimálně tyto údaje:

  • datum jízdy,
  • cíl jízdy,
  • účel jízdy,
  • ujeté km,
  • typ vozidla,
  • registrační značku,
  • stav ujetých km k 1. 1. (případně k datu zahájení činnosti nebo zahájení používání vozidla) a k 31. 12. kalendářního roku (případně k datu ukončení činnosti nebo ukončení používání vozidla).

U vozidel zahrnutých v obchodním majetku je jako daňový výdaj uznávána spotřeba pohonných podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 1 ZDP, tedy v prokázané výši; což znamená skutečně nakoupené pohonné hmoty doložené příslušnými doklady o nákupu, bez ohledu na skutečnou spotřebu vozidla. Z toho vyplývá, že zde nejsou rozhodující údaje o skutečné spotřebě uvedené v technickém průkaze vozidla.

Na druhé straně to však neznamená, že správce daně musí automaticky uznat veškeré nákupy pohonných hmot za výdaje daňové. Pokud bude mít pochybnosti o skutečné výši spotřeby vozidla, vyzve poplatníka k jejímu prokázání. Ke zvýšené spotřebě vozidla, kromě způsobu jízdy řidiče, může také dojít v důsledku stáří vozidla nebo u vozidel převážně používaných ve větších městech. Žádný předpis však výši možné tolerance neuvádí, a proto bude záležet pouze na konkrétním přístupu příslušného správce daně.

Osobní automobily a silniční motorová vozidla, která mají v technickém průkazu zapsanou kategorii vozidla N1, a která byla do konce roku 2007 v odpisové skupině 1a, jsou od roku 2008 přeřazena do odpisové skupiny 2 s dobou odpisování minimálně 5 let. Odpisy uplatňované podle ZDP představují daňově uznatelný výdaj podle § 24 odst. 2 písm. a) zákona.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících