Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Nový živnostenský zákon usnadní podnikání

Až čtvrt miliardy korun ušetří podnikatelům novela živnostenského zákona. Zjednodušuje řadu povinností spojených s administrativou, některé dokonce čeká rušení.

Odstranit některé povinnosti, které sníží administrativní zátěž podnikání, se chystá novela živnostenského zákona. Podnikatelé už nebudou muset například označovat provozovnu identifikačním číslem, což se využívalo jen pro úřední statistiku. Identifikační číslo ale úplně nezanikne, jen si toto označení úředníci povedou sami a podnikateli odpadnou starosti s tím spojené.
 
Rušením některých povinností podnikatelé uspoří více než 250 milionů korun ročně. „Jsou to peníze, které zůstanou podnikatelskému sektoru ve snížených nákladech na administrativní zátěž,“ uvedl předseda vlády Petr Nečas.
 
Veškeré změny údajů budou moci živnostníci oznamovat prostřednictvím centrálního registračního místa. Doteď museli tyto informace hlásit správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce a zdravotní pojišťovně. A to i v případě, že neplnili oznamovací povinnost vůči živnostenskému úřadu.
 
Novela živnostenského zákona počítá také s rozšířením nabídky služeb registračních míst, kam je možné změny nahlásit.

Usnadní stěhování firmy

Zákon upouští i od povinného oznamování změny adresy místa podnikání při současné změně bydliště živnostníka na totožnou adresu. Díky elektronizaci veřejné správy je totiž zbytečné, aby byli podnikatelé i nadále zatěžování těmito administrativními povinnostmi. Úřady a instituce si je totiž dokážou předat samy mezi sebou.
 
S usnadněním počítá i novela zákona o správních poplatcích. „Navazující novela zákona o správních poplatcích reaguje právě na skutečnost, že stávající úprava živnostenského zákona již nevyžaduje, aby podnikatel oznamoval změny, které jsou již zaznamenány v obchodním rejstříku nebo v jiných registrech veřejné správy,“ zmínil premiér Nečas.
 
Změna zákona o nemocenském pojištění pak navazuje na novou úpravu provedenou v živnostenském zákoně a zajišťuje věcnou provázanost obou předpisů.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

Užitečné informace