Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

On-line nákupy: ženy rády oblečení, muži spíš počítače

On-line nákupy: ženy rády oblečení, muži spíš počítače

Pohlaví i věk hrají při on-line nakupování velkou roli. Ženy po internetu nejčastěji nakupují oblečení a kosmetiku, muži počítače, notebooky a mobily. Čím dál populárnější jsou výživové doplňky, produkty pro domácí mazlíčky či nákup potravin.

Stále častěji se v dnešní době setkáváme s názorem, že mezi oběma pohlavími nejsou v podstatě žádné rozdíly. Jsme však opravdu všichni stejní? Chováme se bez rozdílu například při on-line nákupech?
 
Nejen na to, ale také na vliv věku na náš výběr se zaměřila Asociace pro elektronickou komerci („APEK“) při vyhodnocování rozsáhlého výzkumu mezi zákazníky internetových obchodů. A odpověď je jednoduchá – pohlaví, věk či vzdělání hrají nadále při on-line nakupování velkou roli.

Co nakupují nejčastěji ženy a co muži?

V uplynulých dvanácti měsících alespoň jednou nakoupilo na internetu oblečení či obuv 59 %, produkty pro zdraví a krásu (kosmetiku, parfémy atp.) 53 % a knihy 41 % žen.
 
U mužů naopak kralovaly počítače, notebooky a hardware se 49 %, dále pak mobily a také oblečení a obuv se 40 %.
 
Nejvíce ženským zbožím jsou na internetu dárkové předměty a květiny. Ze všech zákazníků, kteří si takový produkt objednali, bylo 71 % žen proti 29 % mužů. U dětského oblečení byl poměr 69 % ku 31 % a u výrobků pro zdraví a krásu 65 % ku 35 % ve prospěch žen.
 
Naopak u prodaného softwaru dominovali nakupující muži, kterých bylo 76 %. Druhým a třetím typicky mužským zbožím jsou pak alkoholické nápoje a počítače a notebooky. V obou kategoriích převládají muži nad ženami v poměru 73 % ku 27 %.
 
„Oblečení a obuv jsou nejoblíbenějším on-line zbožím všeobecně a dlouhodobě. Vévodí v oblibě u všech věkových kategorií vyjma 55+. U nejstarších e-zákazníků kralují produkty pro zdraví a krásu,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
 
„Je zajímavé, že druhá nejpopulárnější kategorie zboží dle nákupu je u každé věkové kategorie jiná. V rozmezí 15 až 24 let to jsou mobily, 25 až 34 let sportovní oblečení a sportovní vybavení, 35 až 44 let hračky a 45 až 54 let produkty pro zdraví a krásu. U 55+ je to pak oblečení a obuv,“ dodává Jan Vetyška.

Vývoj obliby jednotlivých kategorií

Bez dalšího rozlišení podle pohlaví či věku je zajímavé sledovat také vývoj obliby jednotlivých kategorií v průběhu uplynulých let. Zatímco nejpopulárnější oblečení a obuv si alespoň jednou za uplynulých dvanáct měsíců kupuje přibližně 50 % uživatelů internetu od roku 2013 bez větších výkyvů, plynulý nárůst zažívají další druhy zboží.
 
Popularitu výživových doplňků potvrzuje 27 % nakupujících v roce 2016 oproti 19 % v roce 2011 nebo produkty pro domácí mazlíčky s růstem z 16 % na 26 % za stejné období. Z 6 % na 15 % pak vzrostl on-line nákup potravin. Ten navíc doplňuje nejvyšší četnost opakovaných nákupů.
 
„Rozdíly v nakupování jednotlivých druhů zboží jsou přirozené. Náš výzkum je tedy spíše potvrzuje, než že bychom se dočkali velkého překvapení. Zároveň je ale důležitým podkladem pro obchodníky a cílení jejich e-shopů,“ hodnotí Jan Vetyška.
 
Z pohledu e-komerce je podle Vetyšky nejzajímavější, že roste popularita nákupů zboží denní spotřeby. „Vyšší četnost objednávek potravin, potřeb pro domácí mazlíčky a dalších obdobných výrobků jen potvrzuje, že internetové nakupování je pro naše spotřebitele již běžnou záležitostí. Takové důvěry si samozřejmě on-line prodejci velmi váží a věříme, že bude i nadále růst,“ zakončuje Jan Vetyška.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Leskie23
    20. 09. 2017, 07:09

    Tak samozřejmě, že si radši oblečení objednám přes internet, než s dvěma dětmi lítat po obchodech. A taky například moj e oblíbené under armour neseženu skoro nikde v obchodě a na internetu si můžu v klidu vybrat. 😀

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících