Věk hraje v současné době při nakupování v e-shopech významnou roli. Zatímco starší zákazníky oslovují stále tradiční komunikační kanály, jako jsou newslettery, mladé do 24 let nalákají spíše uživatelské recenze a hodnocení na sociálních sítích.
Co pomáhá Čechům při výběru e-shopu pro jejich nákup? Jakými nástroji je vhodné zákazníky oslovit? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ptala nakupujících, který reklamní kanál je při výběru internetového obchodu oslovuje nejvíc. Průzkum podle očekávání potvrdil, že klíčem ke každé věkové kategorii je jiná strategie.
„Výzkum potvrdil, že mladí nakupující kladou velký důraz na uživatelské recenze a hodnocení na sociálních sítích. Starší zákazníci se zase nechají více ovlivnit pomocí tradičních komunikačních kanálů, jako jsou například newslettery,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Výsledky jsou v zásadě s našimi očekáváními, v každém případě ale pomohou provozovatelům internetových obchodů ve volbě správné strategie,“ doplňuje Vetyška.
Na newslettery reagují nejčastěji lidé ve věku 35 až 44 let
Právě na newslettery reaguje podle průzkumu APEK 37 % nakupujících ve věku mezi 35 a 44 lety. Naopak pro zákazníky v nejmladší kategorii, tedy 15 až 24 let, je alespoň občas motivací k nákupu pouze u 20 %. Pro účely personalizace, která se stává stále větší nutností, se tedy jedná o velmi důležitý údaj.
„Newslettery jsou svým způsobem sofistikovanějším ekvivalentem papírových letáků. Jedná se o tradiční formu reklamy, která při dobrém zacílení funguje na zákazníky jako impuls k výhodnému nákupu,“ říká Vetyška.
A v kombinaci s tím, jak přistupují nakupující v jednotlivých věkových kategoriích k uživatelským recenzím, vzniká důležitý mix. Při výběru e-shopů totiž často zohlední uživatelské recenze (ať již ve srovnávačích, nebo na sociálních sítích) 43 % nakupujících ve věku do 24 let. Mezi 35 a 44 lety je to o devět procent méně, tedy 34 %. A nakonec v kategorii nad 55 let už uživatelské recenze významně ovlivní pouze 26 % spotřebitelů.
„Mladí zákazníci se chovají (nejen) v e-shopech jinak. Vybírají si zboží a obchody primárně na základě hodnocení na sociálních sítích, nákupní proces je pro ně potřeba mít co nejsnadnější a nejrychlejší. E-shopy se musí snažit zbavit jakýchkoli bariér – například povinná registrace odradí od nákupu až 24 % spotřebitelů v kategorii do 24 let. U všech starších zákazníků se přitom tato hranice pohybuje mezi 10 a 14 %,“ říká Jan Vetyška.
„Při personalizaci, kterou se vydává většina moderních e-shopů, je důležité sledovat všechny aspekty. A především věk hraje v současné době významnou roli, jelikož očekávaní nové mobilní generace jsou odlišná od předchozí počítačové,“ uzavírá Vetyška.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.