Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Jak se připravit na přechod k nové účetní firmě?

Jak se připravit na přechod k nové účetní firmě?

Nejste spokojeni s osobou či firmou, která vám vede účetnictví? Chcete přejít k někomu jinému, ale obáváte se komplikací s tím spojených? V tomto článku vám poradíme, co byste neměli podcenit a na co byste se měli při změně účetní či účetního zaměřit.

I když jsou firmy či živnostníci nespokojeni s osobou či firmou, která jim vede účetnictví, často konec spolupráce oddalují. A to hlavně kvůli obavám ohledně předání dokumentů či složitému procesu postoupení celého účetnictví nové firmě.
 
V tomto článku se vám budeme snažit poradit, jak tento proces nastavit a jak se na přechod k nové účetní či účetnímu připravit.
 
V první řadě by každá spolehlivá a kvalitní účetní firma měla splňovat tyto podmínky:
 

  • Účetní firma by měla na trhu působit již nějakou dobu

Je to důležité proto, abyste si mohli u jejích stávajících klientů ověřit, jak jsou s prací a výsledky spokojeni, případně abyste si mohli o této firmě zjistit informace na webu a Facebooku. Ale tady pozor. Některé méně úspěšné firmy mohou na web dávat nepravdivé údaje, proto je důležité zjišťovat si informace hlavně u stávajících klientů.
 

  • Účetní firma by měla být pojištěna proti chybě zaměstnanců

Chybovat je lidské, ale pro vás je důležité, pokud by přeci jen k nějaké účetní nebo daňové chybě došlo, aby finanční následky nedopadly na vás a vaši firmu, ale na účetní, která tuto chybu způsobila.
 

  • Výhodou je, pokud se účetní firma neskládá pouze z jednoho zaměstnance

Pokud totiž tento jeden zaměstnanec onemocní, vaše firma se může dostat do problému, jestliže včas nepodá daňová přiznání a tvrzení. Navíc, jak se říká, víc hlav víc ví a v případě účetnictví a daní je velmi důležité mít s kým probrat aktuální problém a s kým se poradit.
 

  • Výhodou je, pokud firma disponuje vlastním daňovým poradcem

Účetní nemusí nutně ovládat všechny daňové aspekty a v případě nejasností se může obrátit na firemního daňového poradce. Tím pádem vám odpadají další náklady za konzultaci u daňového poradce.
 

  • Zaměstnanci účetní firmy a její prostory by měli působit příjemně

Pokud se máte s někým pravidelně stýkat a řešit s ním důležité věci (předávání dokladů, řešení účetních problémů), nechcete, abyste na schůzku šli s obavami nebo jinými nepříjemnými pocity.

Jak celý proces nastavit?

Nejdříve byste si měli zjistit kontakt na více účetních firem a domluvit si u nich nezávaznou schůzku. Při té zjistíte, jak na vás zaměstnanci a prostředí firmy působí a samozřejmě i to, co by vás jejich služby stály. V případě, že tento krok necháte až na poslední chvíli, se vám může stát, že z časových důvodů si budete nuceni najmout firmu, se kterou už po prvním jednání nebudete úplně spokojeni.
 
Pokud absolvujete tyto schůzky a firmu si vyberete, je důležité včas písemně vypovědět smlouvu stávající účetní firmě. Výpovědní doba je bod, který je v každé smlouvě stanoven jinak, a pokud byste tuto výpovědní dobu nedodrželi, riskujete, že vaše stávající účetní firma bude trvat na dodržení výpovědní lhůty a bude vám fakturovat i za období, které ale už nezpracovávala.
 
A zde musím upozornit, že právní nárok na to má a v případném soudním sporu by pravděpodobně vyhrála, i když to morálně v pořádku není. A vás a vaši firmu by to zbytečně finančně zatížilo.
 
Ideálním obdobím na změnu účetní firmy je právě listopad. Většina smluv má dvouměsíční výpovědní lhůtu, a protože prosinec se zpracovává až v lednu, stávající účetní firma by vám měla dodělat účetnictví za rok 2014 a rok 2015 by již začala zpracovávat nová účetní firma.

Předání záloh a tištěných sestav

V okamžiku přechodu k jiné účetní firmě je velmi důležité se stávající účetní firmou písemně domluvit, zda vám zpracuje přiznání k dani z příjmů a všechna ostatní daňová přiznání, která se zpracovávají v prvním čtvrtletí roku 2015.
 
Bohužel z vlastní zkušenosti vím, že bez písemného stvrzení vám může původní firma slíbit zpracování těchto přiznání a pak vám koncem března může oznámit, že to neudělá. Proto je velmi důležité mít vše písemně sjednáno i s datem, dokdy je firma povinna tato přiznání zpracovat a odevzdat na finanční úřad, případně předat vám.
 
V písemnosti bych opět trvala na tom, že zde bude uvedeno, o která konkrétní přiznání (daňová tvrzení) se jedná a kdo má povinnost je odevzdat na finanční úřad.
 
Při předávání daňových přiznání by vám měla stávající firma předat zálohu na CD nebo jiném elektronickém nosiči a vytištěné písemné sestavy potřebné k případné kontrole z finančního úřadu, okresní správy sociálního zabezpečení, zdravotních pojišťoven a ostatních kontrolních úřadů. Je dobré mít to předem písemně stanoveno.
 
Při přebírání zálohy a tištěných sestav je důležité nezapomenout na převzetí úplně všech účetních dokladů i z minulých let a jejich případné zálohy na elektronickém nosiči a tiskové sestavy, pokud vám vše nebylo již předáno v minulých letech.
 
S novou účetní firmou je potřeba se domluvit, které účetní sestavy bude potřebovat, na datu, dokdy je bude potřebovat a které sestavy si ponecháte u sebe v archivu pro případnou kontrolu.
 
Pokud má stávající firma plnou moc vás zastupovat na finančním úřadě a jiných úřadech, je opět dobré písemně stanovit, dokdy tato plná moc platí a s novou firmou domluvit, zda jí plnou moc dáte a pokud ano, odkdy.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Bilance
    01. 12. 2014, 18:59

    Paní Aleno máte pravdu.
    Od r. 2011 Platí zákon 280/2009 Daňový řád ve znění pozdějších předpisů § 27 v kterém je uvedeno, že osoba zúčastněná na správě daní si může zvolit zmocněnce. Tímto zmocněncem může být i účetní.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Alena
    26. 11. 2014, 08:47

    Zástupci, kteří nejsou daňovými poradci nebo advokáty, budou moci na základě plné moci zastupovat více daňových subjektů před jedním správcem daně, což znamená, že například účetní, která vede účetnictví více firmám, může od 1. 1. 2011 zastupovat před stejným finančním úřadem více než jeden daňový subjekt.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících