Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Elektronické výkazy pro Český statistický úřad ulehčí firmám práci

Automatický elektronický kontakt se zpravodajskými jednotkami Českého statistického úřadu má začít fungovat od ledna 2013. Firmám, které státu poskytují základní informace o svém podnikání, zjednoduší práci.

Elektronické předávání a vyplňování statistických výkazů má zjednodušit vzájemnou komunikaci mezi Českým statistickým úřadem (ČSÚ) a dodavateli dat pro statistiky. V první polovině srpna se spustí pilotní zkouška systému.
 
Od 10. srpna může 460 zpravodajských jednotek v rámci pilotního projektu ve vybraných statistických zjišťováních vyplňovat údaje přímo do editovatelných pdf formulářů. Tyto formuláře budou potom zasílat ČSÚ namísto papírových výkazů nebo výkazů vyplněných elektronicky ve stávající podobě.
 

Ověření projektu

 
Ověření bude probíhat po dobu dvou statistických období. Elektronické pdf výkazy bude spolu s průvodním dopisem ČSÚ rozesílat vybraným zpravodajským jednotkám do datové schránky 10. srpna. „Data zasílaná zpravodajskými jednotkami do datové nebo e-mailové schránky ČSÚ budou přímo zpracována. Zpravodajské jednotky tedy nemusí data vyplňovat duplicitně (v původní a nové formě),“ upřesňuje Tomáš Chrámecký z odboru vnější komunikace ČSÚ.
 
Aby bylo možné projekt editovatelných statistických výkazů ve formě pdf dokumentů efektivně zavést od roku 2013, je potřeba navržený způsob v předstihu ověřit přímo u vybraných zpravodajských jednotek, a to v celém životním cyklu. „To znamená od počátečního zaslání elektronického výkazu do datové nebo e-mailové schránky respondenta až po jeho následné vyplnění a odeslání zpět na ČSÚ prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu,“ říká František Konečný, vrchní ředitel sekce obecné metodiky a registrů ČSÚ.
 

Jednodušší vyplňování výkazů

 
Systém ČSÚ zajistí automatizované rozesílání elektronických výkazů a zpřístupnění na internetu, dále jejich převzetí z datové schránky, evidenci, interní distribuci a uložení do zpracovatelské databáze. Tímto se zjednoduší systém příjmu elektronických statistických výkazů a zkrátí se doba potřebná k jejich zpracování.
 
Zpravodajským jednotkám tento přístup zjednoduší vyplňování statistických výkazů a jejich odesílání ČSÚ a sníží související náklady na plnění zpravodajské povinnosti.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících