Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Na daně s paušálem, nebo s náklady?

Každý podnikatel, a to nejen ten začínající, chce mít hlavně zisky. Ale jsou tu samozřejmě už i méně populární náklady. Jakými způsoby je můžete uplatňovat ve svém daňovém přiznání a jaké výhody vám zvolený způsob přinese?

Pro stanovení základu daně můžete uplatňovat náklady buď paušální částkou, nebo uplatníte své skutečné náklady.
 
Paušální výdaj je oblíbeným způsobem pro uplatňování nákladů v daňovém přiznání. Obvykle jej volí živnostníci a menší podnikatelé. Jde totiž o nejjednodušší a někdy dokonce nejvýhodnější formu. Paušál je vlastně procentuální sazba z celkových příjmů a její výši upravuje zákon o daních z příjmů. V praxi to znamená, že si z veškerých příjmů odečtete stanovenou procentní částku, a to konkrétně:

  • 80 % z příjmů z řemeslných živností,
  • 60 % z příjmů z jiných živností,
  • 40 % z příjmů z jiného podnikání – např. advokáti. 

Pokud se rozhodnete uplatňovat náklady paušální částkou, odpadá vám nutnost archivovat dokumenty prokazující vynaložené náklady. Vedete jen evidenci příjmů, pohledávek a připsaných úroků na svůj běžný podnikatelský účet.

Snížení administrativní zátěže

Určitě nemusíme zdůrazňovat, jak významně snížíte svoji administrativní zátěž. Má se také za to, že jsou v uvedené částce započítány veškeré výdaje, a to včetně mezd a odpisů. Mějte však na paměti, že navíc už si žádné další náklady uplatnit nemůžete (ani náklady na sociální nebo zdravotní pojištění).
 
Pokud očekáváte daňovou kontrolu, nemusíte správci daně prokazovat své daňově uznatelné náklady. Správce daně v předložené evidenci příjmů pouze zkontroluje, zda jste uplatnili náklady podle správné sazby. Vlastní daňová kontrola je tedy výrazně kratší a jednodušší. Je-li vaše evidence příjmů vedená bezchybně, prakticky vám nehrozí riziko doměrku daně.
 
Uplatnění paušálních nákladů není možné, pokud jste spoluvlastníky majetku nebo účastníkem sdružení bez právní subjektivity a příjmy a výdaje nejsou rozděleny mezi spoluvlastníky podle spoluvlastnických podílů, resp. rovným dílem v případě sdružení.
 

Uplatňování skutečných nákladů

Při uplatňování skutečných nákladů už musíte archivovat, pečlivě zkoumat a obhajovat veškeré doklady o svých nákladech. Celý proces daňové kontroly pravděpodobně nebude tak rychlý a „bezbolestný“ jako v prvním případě, protože správce daně bude zcela jistě chtít, abyste prokázali daňovou uznatelnost vynaložených nákladů. Na druhou stranu výše nákladů, kterou se rozhodnete ve svém daňovém přiznání uplatnit, není v tomto případě žádným způsobem omezena.
 
Po odečtení nákladů od příjmů, ať už ve formě paušálu, nebo uplatněním skutečných nákladů, získáte tzv. daňový základ. Ten si můžete dále snížit o různé slevy. Například pro rok 2011 činí sleva na poplatníka 23 640 Kč, na manželku/manžela 24 840 Kč a vyživované dítě 11 604 Kč apod.
 
Oba způsoby uplatnění nákladů v daňovém přiznání mají svoje pro a proti.  Důkladně proto zvažte, který z nich bude právě pro vaše podnikání tím výhodnějším. 

www.zadaas.cz

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Olga Dolejšová
    06. 02. 2023, 11:05

    FO v r. 2022 podnikala od 9/2022 s příjmy 50 000,- Kč. Náklady ve výši 30 000 kč FO fakturovány 31.12.22 a uhrazeny na účet 15.1.23. Lze si je dát do nákladů r. 2022?(jednoduché účetnictví)

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty