Každý podnikatel, a to nejen ten začínající, chce mít hlavně zisky. Ale jsou tu samozřejmě už i méně populární náklady. Jakými způsoby je můžete uplatňovat ve svém daňovém přiznání a jaké výhody vám zvolený způsob přinese?
Pro stanovení základu daně můžete uplatňovat náklady buď paušální částkou, nebo uplatníte své skutečné náklady.
Paušální výdaj je oblíbeným způsobem pro uplatňování nákladů v daňovém přiznání. Obvykle jej volí živnostníci a menší podnikatelé. Jde totiž o nejjednodušší a někdy dokonce nejvýhodnější formu. Paušál je vlastně procentuální sazba z celkových příjmů a její výši upravuje zákon o daních z příjmů. V praxi to znamená, že si z veškerých příjmů odečtete stanovenou procentní částku, a to konkrétně:
- 80 % z příjmů z řemeslných živností,
- 60 % z příjmů z jiných živností,
- 40 % z příjmů z jiného podnikání – např. advokáti.
Pokud se rozhodnete uplatňovat náklady paušální částkou, odpadá vám nutnost archivovat dokumenty prokazující vynaložené náklady. Vedete jen evidenci příjmů, pohledávek a připsaných úroků na svůj běžný podnikatelský účet.
Snížení administrativní zátěže
Určitě nemusíme zdůrazňovat, jak významně snížíte svoji administrativní zátěž. Má se také za to, že jsou v uvedené částce započítány veškeré výdaje, a to včetně mezd a odpisů. Mějte však na paměti, že navíc už si žádné další náklady uplatnit nemůžete (ani náklady na sociální nebo zdravotní pojištění).
Pokud očekáváte daňovou kontrolu, nemusíte správci daně prokazovat své daňově uznatelné náklady. Správce daně v předložené evidenci příjmů pouze zkontroluje, zda jste uplatnili náklady podle správné sazby. Vlastní daňová kontrola je tedy výrazně kratší a jednodušší. Je-li vaše evidence příjmů vedená bezchybně, prakticky vám nehrozí riziko doměrku daně.
Uplatnění paušálních nákladů není možné, pokud jste spoluvlastníky majetku nebo účastníkem sdružení bez právní subjektivity a příjmy a výdaje nejsou rozděleny mezi spoluvlastníky podle spoluvlastnických podílů, resp. rovným dílem v případě sdružení.
Uplatňování skutečných nákladů
Při uplatňování skutečných nákladů už musíte archivovat, pečlivě zkoumat a obhajovat veškeré doklady o svých nákladech. Celý proces daňové kontroly pravděpodobně nebude tak rychlý a „bezbolestný“ jako v prvním případě, protože správce daně bude zcela jistě chtít, abyste prokázali daňovou uznatelnost vynaložených nákladů. Na druhou stranu výše nákladů, kterou se rozhodnete ve svém daňovém přiznání uplatnit, není v tomto případě žádným způsobem omezena.
Po odečtení nákladů od příjmů, ať už ve formě paušálu, nebo uplatněním skutečných nákladů, získáte tzv. daňový základ. Ten si můžete dále snížit o různé slevy. Například pro rok 2011 činí sleva na poplatníka 23 640 Kč, na manželku/manžela 24 840 Kč a vyživované dítě 11 604 Kč apod.
Oba způsoby uplatnění nákladů v daňovém přiznání mají svoje pro a proti. Důkladně proto zvažte, který z nich bude právě pro vaše podnikání tím výhodnějším.
Komentáře
Olga Dolejšová
06. 02. 2023, 11:05FO v r. 2022 podnikala od 9/2022 s příjmy 50 000,- Kč. Náklady ve výši 30 000 kč FO fakturovány 31.12.22 a uhrazeny na účet 15.1.23. Lze si je dát do nákladů r. 2022?(jednoduché účetnictví)