Odvolání proti platebním výměrům a jejich úspěšnost


Anh Duc Nguyen, Zuzana Tregnerová
4. 9. 2024
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Daňové kontroly jsou časově a administrativně náročnými záležitostmi a to samé platí i pro odvolací řízení.

Foto: Depositphotos

 

Pokud je daňový subjekt podroben daňové kontrole a s výsledkem kontroly následně nesouhlasí, může se proti vypsanému platebnímu výměru odvolat. Má však smysl podávat odvolání? Jaká je úspěšnost podaných odvolání? A jak vůbec odvolání sepsat? Na tyto otázky Vám dá odpovědi dnešní článek.


 
V článku z počátku července 2024 s názvem „Jak probíhá kontrola z finančního úřadu“ jsme přiblížili průběh daňové kontroly a nejčastější rizikové znaky, na základě nichž by správce daně mohl zahájit daňovou kontrolu. Daňová kontrola může skončit tím, že správce daně nezjistí žádné nesrovnalosti a ukončí daňovou kontrolu bez nálezu, anebo že vydá tzv. platební výměr a doměří daňovému subjektu daň. Proti takovému výsledku se však daňový subjekt může ohradit tzv. odvoláním.

Obecně k odvolání

Pokud se daňovému subjektu nelíbí výsledek daňové kontroly, a tedy i následně vydaný platební výměr, je možné proti platebnímu výměru podat odvolání.

Odvolání je nutné podat nejpozději do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru, přičemž tuto lhůtu nelze nikterak prodloužit. Je-li odvolání podáno po 30 a více dnech, je nepřípustné. Řízení ohledně odvolání se zastaví a podané odvolání se neprojednává. Odvolání musí splňovat určité náležitosti, aby jej bylo možné projednat. Musí obsahovat:
  • označení finančního úřadu, který platební výměr nebo rozhodnutí vydal,
  • označení odvolatele,
  • číslo jednací platebního výměru (příp. jinou identifikaci rozhodnutí, proti němuž směřuje odvolání),
  • uvedení důvodů, v nichž jsou spatřovány nesprávnosti nebo nezákonnosti platebního výměru či rozhodnutí,
  • označení důkazních prostředků k tvrzením, která jsou uvedena v odvolání a
  • návrh na změnu nebo zrušení rozhodnutí.
Pokud některé ze zmíněných náležitostí nejsou v odvolání uvedeny, finanční úřad zašle daňovému subjektu (nebo už spíše odvolateli), výzvu k odstranění vad. Pokud jsou vady včas odstraněny, odvolání je poté finančním úřadem (anebo Odvolacím finančním ředitelstvím) projednáváno, v opačném případě se řízení o odvolání zastavuje. Řízení o odvolání může zastavit i sám daňový subjekt, a to v případě, že učiní tzv. zpětvzetí odvolání, tedy vezme odvolání zpět a nebude mít zájem o pokračování odvolacího procesu.

Odvolání je možné po jeho podání i doplňovat, např. předložením dalších důkazních prostředků apod., a to do doby, než o odvolání rozhodne finanční úřad, příp. Odvolací finanční ředitelství.

Finanční úřad může o odvolání rozhodnout třemi způsoby, a to tak, že odvolání vyhoví v plném rozsahu, vyhoví pouze částečně a ve zbytku jej zamítne anebo odvolání zamítne a zastaví odvolací řízení, pokud je odvolání podáno po lhůtě či je nepřípustné.

Pokud je však odvolání přípustné, podáno ve lhůtě a finanční úřad mu vyhovět nechce ani částečně, postupuje ho na Odvolací finanční ředitelství do Brna, které o odvolání finálně rozhodne.

Odvolání – úspěšnost

Jak již bylo uvedeno, odvolání může být projednáváno buď finančním úřadem anebo Odvolacím finančním ředitelstvím. V níže uvedené tabulce je uveden počet odvolání, které byly kladně nebo záporně rozhodnuty z pohledu daňového subjektu, příp. zastaveny na úrovni finančních úřadů.
 
Počet odvolání\Rok 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Kladně rozhodnutých 1 226 1 080 1 055 990 1 028 988
Záporně rozhodnutých 195 496 428 144 193 168
Zastavených 504 284 131 283 386 334
Celkem 1 925 1 860 1 614 1 417 1 607 1 490


Z výše uvedených dat je zřejmé, že v průměru 65 % odvolání, o kterých bylo rozhodnuto na úrovni finančních úřadů, bylo úspěšných, jinými slovy finanční úřad dal za pravdu daňovému subjektu. Zde je důležité připomenout, že procento úspěšnosti má odraz v tom, že finanční úřad může sám rozhodnout jen o omezené množině odvolání, kterou z převážné většiny tvoří vyhovění celému odvolání, nebo částečné vyhovění. Dále v průměru 16 % odvolání bylo finančními úřady zamítnuto19 % bylo zastaveno, ať už např. z důvodu zpětvzetí odvolání anebo podání odvolání po zákonné lhůtě.

Podaná odvolání jsou, v případě nesouhlasu finančního úřadu s vyhověním odvolání, postoupena finančním úřadem na Odvolací finanční ředitelství („OFŘ“). Úspěšnost podaných odvolání, která jsou řešena na úrovni OFŘ, je už jiná, což je patrné z následující tabulky. Při podání odvolání by měl daňový subjekt brát v úvahu (s ohledem na omezená práva finančního úřadu o podaném odvolání rozhodnout) právě tyto statistiky:
 
Počet odvolání\Rok 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Kladně rozhodnutých 1 118 1 400 1 606 1 653 1 930 1 749
Záporně rozhodnutých 3 252 4 285 3 576 2 966 2 652 2 722
Celkem 4 370 5 685 5 182 4 619 4 582 4 471


Průměrná úspěšnost podaného odvolání řešeného na úrovni OFŘ za roky 2018 až 2023 je cca 33 %, přičemž za poslední 3 roky úspěšnost činila v průměru 39 %, jinými slovy cca 2 z 5 odvolání jsou rozhodnuty ve prospěch daňových subjektů. V porovnání s roky 2018 až 2020 se jedná o významný růst, neboť ve zmíněných letech průměrná úspěšnost podaných odvolání činila pouze 27 %.

Uvedená data naznačují, že šance s odvoláním uspět je poměrně příznivá. Svou roli samozřejmě hraje i kvalita zpracovaného odvolání a doložené důkazní prostředky.

V další tabulce je uvedeno, které daně jsou v odvolacích řízeních nejčastěji projednávány.
 
Druh daně\Rok 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Daň z přidané hodnoty 3 570 4 299 3 897 3 520 3 232 3 178
Daň z příjmů právnických osob 295 349 469 410 415 453
Daň z příjmů fyzických osob podávající přiznání 240 271 228 174 237 213
Ostatní 265 766 588 515 698 627
Celkem 4 370 5 685 5 182 4 619 4 582 4 471


Odvolání se nejčastěji týkají daně z přidané hodnoty, poté daně z příjmů právnických osob a daně z příjmů fyzických osob, které podávají přiznání. Mezi ostatní daně patří např. daň z nemovitých věcí, daň silniční, daň z hazardu apod. Na základě výše uvedených dat lze také říct, že daň z přidané hodnoty je nejčastěji kontrolovanou daní, což potvrzují i data zveřejněná na stranách 25 až 26 ve Zprávě o činnosti finanční správy ČR a celní správy ČR za rok 2023.

Neúspěch u OFŘ – co dál?

Může nastat situace, že odvolání je rozhodnuto v neprospěch daňového subjektu. V tomto případě se nabízí možnost podat žalobu proti rozhodnutí o odvolání na Městský soud v Praze, příp. krajský soud (dle příslušnosti odvolatele). Dle soudního řádu správního lze žalobu podat do 2 měsíců ode dne doručení rozhodnutí. Stejně jako u odvolání, tuto lhůtu nelze prodloužit a zmeškání této lhůty se nikterak nepromíjí.

Podání žaloby nemá tzv. odkladný účinek, jinými slovy, pokud daňový subjekt podal odvolání proti platebnímu výměru, ve kterém mu byl vyčíslen nedoplatek na dani, musí tento nedoplatek uhradit.

Pokud by však daňový subjekt neuspěl ani se žalobou, další možností je podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu. Kasační stížnost je však nutné podat do dvou týdnů ode dne doručení rozhodnutí městského anebo krajského soudu.

Závěr

Daňové kontroly jsou časově a administrativně náročnými záležitostmi a to samé platí i pro odvolací řízení. Je-li odvolání projednáváno u OFŘ, úspěšnost podaného odvolání se pohybuje v průměru za poslední tři roky okolo 40 % ve prospěch daňového subjektu, což není zanedbatelné číslo.

Je však třeba mít na paměti, že úspěšnost odvolání závisí, jak už bylo řečeno, také na argumentaci uvedené v odvolání a kvalitě předložených důkazních prostředků (například věrohodnosti vyslýchaných svědků apod.). Neměli bychom opomenout také fakt, že, pokud účetnictví a daně daňového subjektu jsou již před daňovou kontrolou v pořádku, šance pro uzavření daňové kontroly bez nálezu, nebo úspěšné zakončení odvolacího řízení, se zvyšují.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností EKP Advisory, s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Pomoc zaměstnavatelům zasaženým povodněmi

3. 10. 2024 | MPSV spouští program Povodeň 2024, který je reakcí na povodňovou situaci, která nastala od 13. září. Nastavení tohoto programu projednala vláda dne 2. října. Cílem je podpořit zaměstnavatele, kteří museli přerušit činnost a nemohou z důvodu povodňových škod nebo výpadků ve výrobě přidělovat práci svým zaměstnancům. Příspěvek bude poskytován ve výši 50 % náhrad mezd vyplacených za dobu, kdy zaměstnanci v důsledku povodní nemohou pracovat, a to včetně povinných odvodů. Více se dočtete v tiskové zprávě.


Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
Jagamont s.r.o.
kancelářské židle, řemesla pro interiéry
www.jagamont.cz

Wiseversa s.r.o.
Služby v oblasti vedení účetnictví a daňové evidence.
www.wiseversa.cz

Kurzovní lístek

25,35 Kč
0,000 Kč
23,08 Kč
0,100 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 07.10.2024

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme