V článku z počátku července 2024 s názvem
„Jak probíhá kontrola z finančního úřadu“ jsme přiblížili průběh daňové kontroly a
nejčastější rizikové znaky, na základě nichž by správce daně mohl
zahájit daňovou kontrolu. Daňová kontrola může skončit tím, že správce daně nezjistí žádné nesrovnalosti a ukončí daňovou kontrolu bez nálezu, anebo že vydá
tzv. platební výměr a doměří daňovému subjektu daň. Proti takovému výsledku se však daňový subjekt může ohradit
tzv. odvoláním.
Obecně k odvolání
Pokud se daňovému subjektu nelíbí výsledek daňové kontroly, a tedy i následně vydaný platební výměr, je možné proti platebnímu výměru
podat odvolání.
Odvolání je nutné podat nejpozději
do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru, přičemž tuto lhůtu nelze nikterak prodloužit. Je-li odvolání podáno po 30 a více dnech, je nepřípustné. Řízení ohledně odvolání se zastaví a podané
odvolání se neprojednává. Odvolání musí splňovat určité náležitosti, aby jej bylo možné projednat.
Musí obsahovat:
- označení finančního úřadu, který platební výměr nebo rozhodnutí vydal,
- označení odvolatele,
- číslo jednací platebního výměru (příp. jinou identifikaci rozhodnutí, proti němuž směřuje odvolání),
- uvedení důvodů, v nichž jsou spatřovány nesprávnosti nebo nezákonnosti platebního výměru či rozhodnutí,
- označení důkazních prostředků k tvrzením, která jsou uvedena v odvolání a
- návrh na změnu nebo zrušení rozhodnutí.
Pokud některé ze zmíněných náležitostí nejsou v odvolání uvedeny,
finanční úřad zašle daňovému subjektu (nebo už spíše odvolateli),
výzvu k odstranění vad. Pokud jsou vady včas odstraněny,
odvolání je poté finančním úřadem (anebo Odvolacím finančním ředitelstvím)
projednáváno, v opačném případě se řízení o odvolání
zastavuje. Řízení o odvolání
může zastavit i sám daňový
subjekt, a to v případě,
že učiní tzv. zpětvzetí odvolání, tedy vezme odvolání zpět a nebude mít zájem o pokračování odvolacího procesu.
Odvolání je možné po jeho podání i
doplňovat,
např. předložením dalších důkazních prostředků apod., a to do doby, než o odvolání rozhodne finanční úřad,
příp. Odvolací finanční ředitelství.
Finanční úřad může o odvolání
rozhodnout třemi způsoby, a to tak, že odvolání
vyhoví v plném rozsahu, vyhoví pouze částečně a ve zbytku jej zamítne anebo
odvolání zamítne a zastaví odvolací řízení, pokud je odvolání podáno po lhůtě či je nepřípustné.
Pokud je však odvolání přípustné, podáno ve lhůtě a finanční úřad mu vyhovět nechce ani částečně,
postupuje ho na Odvolací finanční ředitelství do Brna, které o odvolání
finálně rozhodne.
Odvolání – úspěšnost
Jak již bylo uvedeno, odvolání
může být projednáváno buď finančním úřadem anebo Odvolacím finančním ředitelstvím. V níže uvedené tabulce je uveden počet odvolání, které byly kladně nebo záporně rozhodnuty z pohledu daňového subjektu, příp.
zastaveny na úrovni finančních úřadů.
Počet odvolání\Rok |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Kladně rozhodnutých |
1 226 |
1 080 |
1 055 |
990 |
1 028 |
988 |
Záporně rozhodnutých |
195 |
496 |
428 |
144 |
193 |
168 |
Zastavených |
504 |
284 |
131 |
283 |
386 |
334 |
Celkem |
1 925 |
1 860 |
1 614 |
1 417 |
1 607 |
1 490 |
Z výše uvedených dat je zřejmé, že
v průměru 65 % odvolání, o kterých bylo rozhodnuto na úrovni finančních úřadů,
bylo úspěšných, jinými slovy finanční úřad dal za pravdu daňovému subjektu. Zde je důležité připomenout, že procento úspěšnosti má odraz v tom, že finanční úřad může sám rozhodnout jen o omezené množině odvolání, kterou z převážné většiny tvoří vyhovění celému odvolání, nebo částečné vyhovění. Dále v průměru
16 % odvolání bylo finančními úřady
zamítnuto a
19 % bylo zastaveno, ať už např. z důvodu zpětvzetí odvolání anebo podání odvolání po zákonné lhůtě.
Podaná odvolání jsou, v případě nesouhlasu finančního úřadu s vyhověním odvolání,
postoupena finančním úřadem na Odvolací finanční ředitelství („OFŘ“). Úspěšnost podaných odvolání, která jsou řešena na úrovni OFŘ, je už jiná, což je patrné z následující tabulky. Při podání odvolání by měl daňový subjekt brát v úvahu (s ohledem na omezená práva finančního úřadu o podaném odvolání rozhodnout) právě
tyto statistiky:
Počet odvolání\Rok |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Kladně rozhodnutých |
1 118 |
1 400 |
1 606 |
1 653 |
1 930 |
1 749 |
Záporně rozhodnutých |
3 252 |
4 285 |
3 576 |
2 966 |
2 652 |
2 722 |
Celkem |
4 370 |
5 685 |
5 182 |
4 619 |
4 582 |
4 471 |
Průměrná úspěšnost podaného odvolání řešeného na úrovni OFŘ
za roky 2018 až 2023 je cca 33 %, přičemž za poslední 3 roky úspěšnost činila v průměru 39 %, jinými slovy
cca 2 z 5 odvolání jsou rozhodnuty ve prospěch daňových subjektů. V porovnání s roky 2018 až 2020 se jedná o
významný růst, neboť ve zmíněných letech průměrná úspěšnost podaných odvolání činila pouze 27 %.
Uvedená data naznačují, že šance s odvoláním uspět je
poměrně příznivá. Svou roli samozřejmě hraje i kvalita zpracovaného odvolání a doložené důkazní prostředky.
V další tabulce je uvedeno,
které daně jsou v odvolacích řízeních
nejčastěji projednávány.
Druh daně\Rok |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Daň z přidané hodnoty |
3 570 |
4 299 |
3 897 |
3 520 |
3 232 |
3 178 |
Daň z příjmů právnických osob |
295 |
349 |
469 |
410 |
415 |
453 |
Daň z příjmů fyzických osob podávající přiznání |
240 |
271 |
228 |
174 |
237 |
213 |
Ostatní |
265 |
766 |
588 |
515 |
698 |
627 |
Celkem |
4 370 |
5 685 |
5 182 |
4 619 |
4 582 |
4 471 |
Odvolání se nejčastěji týkají daně z přidané hodnoty, poté daně z příjmů právnických osob a daně z příjmů fyzických osob, které podávají přiznání. Mezi ostatní daně patří např. daň z nemovitých věcí, daň silniční, daň z hazardu apod. Na základě výše uvedených dat lze také říct, že daň z přidané hodnoty je nejčastěji kontrolovanou daní, což potvrzují i data zveřejněná na stranách 25 až 26 ve Zprávě o činnosti finanční správy ČR a celní správy ČR za rok 2023.
Neúspěch u OFŘ – co dál?
Může nastat situace, že odvolání
je rozhodnuto v neprospěch daňového subjektu. V tomto případě se nabízí možnost
podat žalobu proti rozhodnutí o odvolání na Městský soud v Praze, příp. krajský soud (dle příslušnosti odvolatele). Dle soudního řádu správního lze
žalobu podat do 2 měsíců ode dne doručení rozhodnutí. Stejně jako u odvolání, tuto
lhůtu nelze prodloužit a zmeškání této lhůty se nikterak nepromíjí.
Podání žaloby nemá
tzv. odkladný účinek, jinými slovy, pokud daňový subjekt podal odvolání proti platebnímu výměru, ve kterém mu byl vyčíslen nedoplatek na dani, musí tento nedoplatek uhradit.
Pokud by však daňový subjekt neuspěl ani se žalobou, další možností je podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.
Kasační stížnost je však nutné podat
do dvou týdnů ode dne doručení rozhodnutí městského anebo krajského soudu.
Závěr
Daňové kontroly jsou časově a administrativně
náročnými záležitostmi a to samé platí i pro odvolací řízení. Je-li odvolání projednáváno u OFŘ, úspěšnost podaného odvolání se pohybuje v průměru za poslední tři roky okolo
40 % ve prospěch daňového subjektu, což není zanedbatelné číslo.
Je však třeba mít na paměti, že
úspěšnost odvolání závisí, jak už bylo řečeno,
také na argumentaci uvedené v odvolání
a kvalitě předložených důkazních prostředků (například věrohodnosti vyslýchaných svědků apod.). Neměli bychom opomenout také fakt, že, pokud účetnictví a daně daňového subjektu jsou již před daňovou kontrolou v pořádku, šance pro uzavření daňové kontroly bez nálezu, nebo úspěšné zakončení odvolacího řízení, se zvyšují.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností EKP Advisory, s.r.o.