Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Náklady na reprezentaci

Chcete uspořádat pro své obchodní partnery posezení a nevíte, jestli si můžete uplatnit pohoštění či předané dárky jako daňově účinný výdaj? Nahlédněte s námi pod pokličku nákladů na reprezentaci a budete mít jasno.

Za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů nemůže podnikatel považovat (jsou daňově neúčinné) výdaje na reprezentaci, kterými jsou podle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP zejména výdaje na:

  • pohoštění,
  • občerstvení a
  • dary.

Za dar se dle zákona o daních z příjmů nepovažují reklamní nebo propagační předměty. Musí být ale opatřené obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží či služby. Jeho hodnota bez DPH nesmí přesáhnout 500 korun a nesmí být předmětem spotřební daně. Nemůže se tedy jednat o cigarety ani alkohol. Podmínka alkoholu se netýká pouze tichého vína. Darovat tedy můžete „klasické“ bílé, červené či růžové víno, nikoliv ale šumivé víno.

Aby byla splněna podmínka opatření reklamního či propagačního předmětu obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele, postačí i například přidání vizitky do balíčku, který tento předmět/předměty obsahuje.

Účtování reklamního a propagačního předmětu:

a) pokud účetní jednotka účtuje o zásobách způsobem A:
 

MD D
501 Spotřeba materiálu 112 Materiál na skladě / 132 Zboží na skladě


 

b) pokud účetní jednotka účtuje o zásobách způsobem B:
 

MD D
501 Spotřeba materiálu 321 Dodavatelé

Podle aktuálního znění zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (§ 13 odst. 8 písm. c), se za dodání zboží nepovažuje poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, jestliže jeho pořizovací cena bez DPH nepřesahuje 500 korun, nebo poskytnutí obchodních vzorků zdarma. V tomto případě není potřeba přiznat DPH na výstupu. Jestli tyto dárky mají logo firmy nebo ne, není pro účely DPH podstatné.

Obchodní jednání a daňově účinné náklady

Pokud se firma rozhodne uspořádat obchodní jednání se svými partnery, může si uplatnit jako daňově účinné náklady (výdaje) například podklady pro toto jednání (ceníky, katalogy atp.), ale také třeba výlohy za pronájem místnosti nebo cestovní náhrady za cestu zaměstnanců na místo jednání a zpět. Daňově uznat ale nejdou výlohy za pohoštění či občerstvení. Pokud by se nejednalo o činnost související s dosažením, zajištěním a udržením příjmů, nemůže být daňově uplatněna žádná z předchozích výloh.

Problémem může být prokázání obchodního jednání správci daně. Je tedy třeba mít nějaké „důkazy“ o tomto pracovním setkání. Může to být například podepsaná smlouva, prezenční listina, zápis z jednání i fotodokumentace.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Důležité termíny pro JMHZ

    |

    • Jediný dokument nahradí až 25 různých hlášení různým úřadům. Posílá se vždy do 20. dne následujícího měsíce. • V pilotním provozu je již od 1. 7. 2025, trvat bude do 31. 3. 2026. • Většina povinností pro zaměstnavatele (např. registrace zaměstnance a zasílání měsíčních hlášení) začne 1. 4. 2026. První hlášení tedy odešlete nejpozději 20. května 2026. • V měsících leden až březen 2026 neposíláte jako zaměstnavatel výkazy pojistného, pojistné však hradíte v zákonné lhůtě jako dosud. Za tyto měsíce budete měsíční hlášení posílat dodatečně, a to v období duben až červen 2026. • Od 1. 4. do 30. 6. 2026 bude stále platit 8denní lhůta pro přihlášení českého zaměstnance (lhůta běží ode dne nástupu do zaměstnání). • Od 1. 7. 2026 vznikne povinnost alespoň částečné evidence zaměstnance před okamžikem nástupu do zaměstnání. Zbylé údaje doplníte do 8 dnů od nástupu zaměstnance do zaměstnání.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty