Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Veřejná služba není jen o zametání chodníků

Veřejná služba má u dlouhodobě nezaměstnaných lidí rozvíjet pracovní schopnosti. Budou pomáhat v kuchyni, v obecní knihovně i v azylových domech. Počet lidí, kteří budou tuto práci vykonávat, by se měl podle ministerstva práce a sociálních věcí v příštím roce ztrojnásobit.

Vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání čeká na ty, kteří po novém roce bez vážného důvodu odmítnou nabídku vykonávat veřejnou službu v rozsahu až 20 hodin týdně. Pokud budou lidé v evidenci Úřadu práce více než dva měsíce a nebude jim ve vykonávání veřejné služby bránit například zdravotní stav, přijdou i o dávky pomoci v hmotné nouzi, pokud na ně měli dosud nárok. Do evidence budou moci být znovu zařazení nejdříve po uplynutí šesti měsíců ode dne vyřazení.
 
V současnosti vykonává v České republice veřejnou službu asi 16 tisíc lidí. Cílem ministerstva práce a sociálních věcí je, aby do ní na konci příštího roku bylo zapojeno až 50 tisíc lidí.
 
„Nyní se zapojují do veřejné služby osoby v hmotné nouzi a zabezpečují ji obce. Od příštího roku ji budou vykonávat osoby v hmotné nouzi i vybrané osoby vedené v evidenci uchazečů o zaměstnání. Nově bude veřejnou službu zabezpečovat krajská pobočka Úřadu práce, která se může písemně dohodnout na zajištění veřejné služby s obcí či dalším subjektem,“ popsala mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Viktorie Plívová.
 
Veřejná služba je podle Plívové jednou z možností zachování či rozvíjení pracovních schopností a dovedností osob, které dlouhodobě nemají trvalé zaměstnání a mají problémy s nalezením vhodné práce. „Má i důležitý sociální rozměr. Podporuje sociální začleňování osob, zvyšuje podíl lidí na životu obce či komunity,“ upřesnila Viktorie Plívová.
 
Veřejná služba nebude ale jen o zametání chodníků. Mezi veřejnou službu bude patřit celá řada dalších činností. Počínaje pomocí v obecní knihovně, přes řízení dopravy na přechodu pro chodce před školami až po pomoc při pořádání kulturních akcí v obci.

Cíle nového pojetí veřejné služby:
  • obnovení pracovních návyků dlouhodobě nezaměstnaných
  • zvýšení možnosti uplatnění na trhu práce
  • odklon způsobu života od nepřijatelného pro většinu společnosti
  • omezení nelegální práce
  • využití potenciálu dlouhodobě nezaměstnaných, zvýšení jejich společenského statutu
  • rozšíření veřejné služby na celé území České republiky
  • zvýšení efektivity politiky zaměstnanosti a provázanost jejích nástrojů

Veřejná služba bude nabízena zpočátku osobám, které se nacházejí v hmotné nouzi a zároveň jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání déle než jeden rok. Následně bude Úřad práce nabízet veřejnou službu i uchazečům o zaměstnání, kteří nejsou v hmotné nouzi a jsou evidováni déle než jeden rok. „Současně bude nabízena osobám, které byly za poslední tři roky vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání v součtu celkem déle než jeden rok,“ doplnila Viktorie Plívová.
 
Úřad práce teď nabízí subjektům, které budou chtít organizovat veřejnou službu, podporu formou zřizování míst veřejně prospěšných prací a společensky účelných pracovních míst podle zákona o zaměstnanosti, kdy bude zvýhodňovat zřízení takového místa ve spojení s organizováním veřejné služby. Toto opatření by mělo subjektům pomoci s organizací veřejné služby jak po stránce administrační, tak organizační (využití takzvaných „předáků“ přímo v terénu).
 
Vedle toho Úřad práce bude proplácet náklady spojené s pojištěním odpovědnosti za škody způsobené na majetku nebo zdraví, kterou osoba vykonávající veřejnou službu způsobí nebo jí bude způsobena. V rámci spolupráce Úřad práce smluvním partnerům zpřístupní vybrané části Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, v jehož rámci bude probíhat plánování jednotlivých míst veřejné služby, činností, klientů, hodnocení nebo evidence odpracovaných hodin.
 
Koordinátoři veřejné služby a jejich zástupci na krajských pobočkách Úřadu práce jednají s obcemi, které nyní organizují veřejnou službu, o podmínkách spolupráce v roce 2012. Smlouvy o spolupráci budou uzavřeny do poloviny prosince 2012.

Příklady činností vykonávaných v rámci veřejné služby:
  • pomoc při odstraňování škod po povodních
  • pořadatelská činnost při sportovních akcích
  • pomoc v domě dětí s pořádáním kulturních akcí
  • pomoc v oblasti sportu, cestovního ruchu
  • úklid muzea, pomocné práce v muzejním depozitáři
  • práce v městské knihovně (balení knih, výpůjčka knižního fondu, úklid v knihovně)
  • pomoc v dobrovolnických organizacích a v neziskových organizacích
  • pomoc při pořádání sbírkových charitativních akcí
  • pečovatelská služba – dovoz obědů (objednávky, dovoz, rozvoz obědů pro seniory v obci)
  • pomocné práce v pečovatelské službě
  • pečovatelské úkony
  • šití polštářů, opravy oděvů (azylový dům)
  • pomocné a úklidové práce v domovech pro seniory, v domovech důchodců (prádelny, údržba domů, omezeně i pomoc v péči o seniory)
  • pomoc v kuchyni, úklid pokojů v domě seniorů
  • sezonní mytí oken v objektech, ve kterých sídlí kluby důchodců a jídelna pro seniory, jejichž zřizovatelem je město
  • pomocné práce na recepci v azylovém domě pro klienty s pracovním omezením
  • pomocné práce při údržbě azylového domu, popřípadě jiných zařízení
  • úklidové práce v domech s pečovatelskou službou v době pracovní neschopnosti uklízeček
  • úklidové práce na Charitě a v denním stacionáři
  • pomocné síly v kuchyni
  • pomoc seniorům v domácnosti
  • základní poradenství (podávání informací)
  • pomoc v humanitárním skladu a v šatníku
  • společník/ice při procházkách
  • ve spolupráci s Městskou policií dohled nad veřejným pořádkem
  • práce s romskou komunitou
  • pomoc při údržbě a úklidu hřbitova, jeho otvírání a zavírání
  • výpomoc v psím útulku
  • hlídání přechodů pro chodce před základními školami
  • řízení dopravy na přechodu pro chodce
  • udržování „dětských koutků“ a dětských hřišť
  • malování společných prostor v obytných domech města + ubytoven
  • úklid prostoru fary a kostela
  • práce pro místní sportovní oddíl
  • práce pro místní dobrovolné hasiče
  • pomoc příspěvkovým organizacím obce (úklidy půd, příprava na malování, natíraní plotů, herních prvků)
  • roznáška písemností po městě
  • pomocné obslužné práce při péči o žáky

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících