Ačkoli nízká nezaměstnanost a boj o pracovníky probíhající napříč celým trhem vede zaměstnavatele k vylepšování balíčku nefinančních benefitů, stále se jejich nabídka rozchází s poptávkou. Největší zájem je o 13. plat, nejmenší o stravenky.
Například 13. plat zaujímá v českém žebříčku populárních benefitů první příčku, jde ovšem o výhodu, u které poptávka zaměstnanců nejvíce převyšuje nabídku zaměstnavatelů. Vyplývá to z letošního průzkumu zaměstnaneckých preferencí v oblasti benefitů mezi 1 485 respondenty ze všech krajů ČR a 15 sektorů trhu.
Mezi benefity, o které mají uchazeči o práci největší zájem, letos vede 13. plat spolu s prémiemi či jinými finančními bonusy, pružná pracovní doba a pět týdnů dovolené.
„Zdá se, že snaha o vyvážený pracovní a soukromý život vítězí, zaměstnanci chtějí více volnosti a dovolené, aby měli čas na sebe a své rodiny,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Oproti loňskému roku jde o poměrně zásadní posun, k hlavním preferencím zaměstnanců totiž před rokem kromě finančního ohodnocení patřilo profesní vzdělávání, jazykové kurzy či služby osobního kouče.“
I když je dnes ve většině firem nabídka benefitů skutečně bohatá, zaměstnavatelé stále naráží na nespokojenost zaměstnanců, a to proto, že nabídka firem často nereflektuje preference a potřeby lidí.
Benefit, nebo běžný standard?
Například běžně nabízené vánoční večírky, firemní akce, občerstvení na pracovišti anebo slevy na firemní výrobky dnes zaměstnanci nepovažují za benefit, ale běžný standard, stejně jako bonus za doporučení nového zaměstnance.
Velký zájem naopak zaměstnanci jeví o placenou dovolenou v délce pěti a více týdnů, individuální rozpočet na osobní růst, možnost práce z domova a v případě dělnických pozic i o benefity související se zdravotním volnem nebo proplácením prvních dnů nemocenské.
Výjimkou není ani situace, kdy firmy sice svým zaměstnancům časovou flexibilitu nabízí, ale nechtějí ji inzerovat ve svých nabídkách, a to i přesto, že to může být klíčovým argumentem pro získání více uchazečů.
„Už jen z důvodu, že stále větší vliv na trhu práce získává generace tzv. mileniálů, která díky tomu, že vyrostla v kolébce moderních technologií, nechápe, proč je nutné pracovat od–do na jednom místě, když svou práci může díky technologiím často udělat odkudkoliv a kdykoliv, navíc ve stejné kvalitě a rychlosti,“ vysvětluje Jitka Součková.
Často se mylně uvádí, že tato generace má oproti předchozím odlišné preference, není to však pravda. „Stejně jako v případě jejich rodičů k jejich prioritám patří vyváženost pracovního a soukromého života, jen si o výhody, které ji umožní, umí lépe říci a mají k tomu velmi silné argumenty,“ doplňuje Jitka Součková.
Na spodních příčkách žebříčku se umístily stravenky anebo možnost využívat telefon či notebook i k osobním účelům. Není to však tím, že by je zaměstnanci již nepožadovali. Naopak, berou je jako samozřejmost, a proto by je zaměstnavatelé rozhodně neměli z balíčku benefitů vyřazovat.
Určitě by také měli upravit hodnotu poskytovaných stravenek alespoň na běžnou hodnotu. Z průzkumu vyplynulo, že firmy nejčastěji poskytují stravenky v hodnotě 80 Kč, v oboru informačních technologií 90 Kč. Stravenky v hodnotě nad 100 Kč dostává jen 7 % českých zaměstnanců.
Tab.: Zaměstnanecké benefity a jejich oblíbenost
Benefity, kde zájem uchazečů převyšuje nabídku zaměstnavatelů | Deset nejžádanějších benefitů |
13. plat | 13./14. plat |
Dovolená více než pět týdnů | Bonusy/prémie |
Bonusy/prémie | Flexibilní pracovní doba |
Individuální rozpočet na osobní růst | Dovolená pět týdnů |
Služební vůz i k soukromým účelům | Dovolená více než pět týdnů |
Dorovnání mzdy při pracovní neschopnosti | Individuální rozvržení pracovní doby |
Práce z domova | Možnost občasné práce z domu |
Úhrada nákladů na mezinárodní zkoušky/certifikace | Auto i pro soukromé účely |
Vánoční odměny (jiné než výkonové) | Stravenky |
Příspěvek na dovolenou | Zdravotní volno |
Zdroj: Grafton Recruitment
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.