Skype, Facebook či e-mail? Ani jedno. Osobní kontakt jako nejlepší formu komunikace upřednostňuje 90 % českých zaměstnanců. Více jak polovině se navíc nedostávají potřebné znalosti, aby veškeré technologie mohli plně využívat.
Pracoviště vybavená nejmodernějšími technologiemi, chytré telefony a počítače, které lidem umožňují spolupracovat, aniž by se vůbec museli potkat. Taková je dnes realita v mnohých firmách. Ale co na to říkají jejich pracovníci? Opravdu všechny tyto technologické vymoženosti oceňují?
Jak ukázal poslední průzkum společnosti Randstad, digitalizace zdaleka není vítána s takovým nadšením, jak by se možná dalo očekávat. Osobní kontakt jako nejlepší formu komunikace upřednostňuje 90 % českých zaměstnanců a větší interakce s kolegy jim v pracovním prostředí vyloženě chybí. Více jak polovině se navíc nedostávají potřebné znalosti, aby veškeré dostupné technologie mohli plně využívat.
Technologie čím dál více mění a ovlivňují způsob naší práce
To, že technologie čím dál více mění a ovlivňují způsob naší práce, si myslí dvě třetiny českých zaměstnanců a téměř všichni z nich zároveň uvedli, že tuto skutečnost vnímají jako příležitost. Rostoucí vliv technologií na způsob, jakým žijeme, pracujeme a bavíme se, však zdaleka nepřináší jen pozitiva.
V průzkumu 56 % zaměstnanců připustilo, že se díky všudypřítomné digitalizaci cítí méně propojeni s lidmi v „reálném světě“. A 45 % respondentů uvedlo, že si připadají více odtrženi od svých spolupracovníků. Důvodem těchto pocitů je podle 43 % menší počet osobních interakcí v práci. Schůzek, které probíhají z očí do očí, podle 57 % dotazovaných díky využívání technologií čím dál více ubývá. A to i přesto, že drtivá většina lidí vnímá osobní setkání jako jednoznačně nejlepší způsob, jak s někým komunikovat.
„Moderní technologie jsou důležitou součástí našich životů a jejich vliv se bude zvětšovat, ať už chceme, nebo ne. Umožňují nám jednat rychleji, efektivněji i přesněji, ale je vždy nutné mít na paměti, že pravá podstata komunikace a spolupráce spočívá v interakci, vnímání a pochopení. Lidská stránka by se z pracovního prostředí nikdy neměla vytratit, protože to je to, co ho doopravdy utváří,“ říká ředitelka společnosti Randstad Hana Púllová.
Nedostatek technických informací a znalostí
Problémem pro mnohé zaměstnance ovšem není jen nedostatek osobního kontaktu, ale také nedostatek technických informací a znalostí. V průzkumu se 52 % českých pracovníků svěřilo, že by potřebovali další školení, aby s technickým vývojem dokázali udržet krok a mohli to, co nabízí, opravdu dobře využít ve svůj prospěch.
„Výsledky našeho průzkumu přinášejí důležitou informaci i všem zaměstnavatelům. Nestačí pouze poskytnout svým lidem ty nejmodernější prostředky, je zároveň nutné se ujistit, zda je doopravdy dokáží správně využívat. Investice nejen do technologií, ale hlavně i do technického vzdělávání zaměstnanců by měla být součástí politiky každé firmy, která chce jít s dobou, nebo ještě lépe, trochu ji předběhnout,“ komentuje výsledky Hana Púllová.
A jaký mají technologie vliv na celkový stav naší společnosti? Podle názoru 62 % českých zaměstnanců se díky nim stává méně lidskou. Jen 39 % dotazovaných si myslí, že technický vývoj by naopak díky svému globálnímu dosahu mohl k její větší lidskosti přispět. Zajímavé je, že v tomto ohledu se Češi projevili jako nejskeptičtější národ ze všech 34 zemí, ve kterých svůj průzkum společnost Randstad prováděla.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.