Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Sedm testů daňové účinnosti úroků u půjček – 1. díl

Globální hospodářské problémy způsobily, že je dnes daleko obtížnější získat úvěr od banky, natožpak výhodný úvěr, a současně se zhoršila platební disciplína řady odběratelů. Nicméně provozní a investiční výdaje musejí firmy hradit i nyní, ber kde ber. S ohledem na snížení důvěry ve finanční trh není reálným zdrojem peněz ani případná emise firemních dluhopisů nebo nových akcií.

Jednou z mála zbývajících možností, jak mohou firmy řešit přechodný nedostatek peněžních prostředků, je přijetí půjčky. Tu jím ale samozřejmě neposkytne kde kdo, ale především s nimi nějakým způsobem spojené osoby, jako jsou zejména mateřské nebo dceřiné společnosti, společníci z řad fyzických osob, případně jednatelé a členové orgánů dotyčné právnické osoby, příbuzní a známí apod.

Pokud je za půjčení peněz sjednána určitá odměna – úrok – vyvstává otázka, za jakých podmínek může jít pro dlužníka o daňově účinný výdaj (náklad).

Pro daňovou uznatelnost úroků z půjček stanoví zákon o daních z příjmů sedm podmínek neboli testů:

  1. Test časového rozlišení úroků (§ 23 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů),
  2. Test ceny obvyklé (§ 23 odst. 7 dtto),
  3. Test zaplacení úroků (§ 24 odst. 2 písm. zi) dtto),
  4. Test kapitalizace úroků (§ 25 odst. 1 písm. a) dtto),
  5. Test finančních nákladů (§ 25 odst. 1 písm. w) dtto),
  6. Test souvislosti s podílem v dceřiné společnosti (§ 25 odst. 1 písm. zk) dtto),
  7. Test závislosti na zisku dlužníka (§ 25 odst. 1 písm. zm) dtto).

Všechny testy se netýkají každého dlužníka a každé půjčky, například dlužníci z řad fyzických osob s daňovou evidencí prověřují jen testy 2 a 4, ostatní totiž u nich nemají vliv na daňovou účinnost úroků z půjček.

1) Test časového rozlišení úroků

Jestliže půjčku příjme firma (dlužník) vedoucí účetnictví pak jsou pro ní v návaznosti na účetní postupy dlužné úroky daňovým nákladem v odpovídajícím časovém rozlišení. Nezáleží tedy na sjednaném režimu splácení úroků, ani na tom, zda-li dlužník řádně a včas plní své závazky ze smlouvy o půjčce. Daně z příjmů zde přebírají účetní princip, že náklady a výnosy se účtují do období, s nímž časově a věcně souvisejí.

Příklad

Spol. s r.o., jejímž účetním obdobím je kalendářní rok, přijala 1. 4. 2009 roční půjčku 100.000 Kč na úhradu provozních výdajů, která je splatná 31. 3. 2010. Sjednaný úrok 12 % p.a. (tj. 12.000 Kč za rok) je splatný:

  • najednou v říjnu 2009,
  • najednou při splatnosti půjčky v březnu 2010,
  • v poměrné části připadající na kalendářní čtvrtletí vždy do 15 dnů po jeho skončení.

Ve všech těchto případech – stejně jako v jakýchkoli jiných variantách splácení úroků – budou pro dlužníka (s.r.o.) úroky účetním i daňovým nákladem v rovnoměrném časovém rozlišení:

  • za účetní a zdaňovací období roku 2009 v poměrné výši 9/12 z 12.000 Kč = 9.000 Kč,
  • za účetní a zdaňovací období roku 2010 v poměrné výši 3/12 z 12.000 Kč = 3.000 Kč.

2) Test ceny obvyklé

Liší-li se ceny sjednané mezi kapitálové spojenými osobami (přímý nebo nepřímý alespoň 25 % podíl na základním kapitálu nebo na hlasovacích právech) nebo jinak spojenými osobami (jedna se podílí na vedení nebo kontrole druhé, ovládající versus ovládaná osoba, jde o tzv. osoby blízké apod.) od cen, které by byly sjednány mezi nezávislými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek a není-li tento rozdíl uspokojivě doložen upraví správce daně základ daně poplatníka o zjištěný rozdíl:

  • bude-li sjednaný úrok nižší než obvyklý, doměří fiktivní zdanitelný nepeněžitý příjem věřiteli,
  • bude-li sjednaný úrok vyšší než obvyklý, neuzná přesah úroků jako daňový výdaj dlužníkovi.

Bez postihu správce daně by u půjčky mezi spojenými osobami byly pouze sjednané úroky nižší, než „obvyklé“ mezi nezávislými osobami, pokud je věřitelem:

  • daňový nerezident ČR (fyzická nebo právnická osoba), nebo
  • tuzemský společník anebo člen družstva dotyčného dlužníka.

S ohledem na poměrně nedávnou změnu zákona dodejme, že u půjček sjednaných před 1. 1. 2008 se za „obvyklý úrok“ považuje úrok ve výši 140 % diskontní úrokové sazby platné k datu uzavření smlouvy o půjčce.

Příklad

Pepa Novák podniká v hostinské činnosti na jihu Čech, o čemž vede daňovou evidenci. Na opravu restaurace poničené záplavami v červnu 2009 sháněl střednědobý úvěr 1 milion Kč. U bank nepochodil a tak požádal o pomoc svého bratra podnikajícího ve stavebnictví, s nímž se nakonec dohodl na pětileté půjče. Banky v místě bydliště dlužníka v té době nabízely obdobné produkty s úrokem v průměru cca 15 % p.a. (roční úrok).

Bance by se ale musel pan Pepa zaručit nemovitým majetkem, což by si vyžádalo poměrně dlouhý čas, výdaje za znalecký posudek a zápis do katastru nemovitosti, a také značnou administrativu. Navíc za uzavření smlouvy banky obvykle požadují poplatek, stejně jako za tzv. ověření bonity klienta a za vedení úvěrového účtu.

Protože bratr peníze vyplatil ihned, nepožadoval zajištění půjčky ani nechtěl žádné související poplatky, byl dohodnut pro věřitele (bratra) zvýhodněný úrok 18 % p.a. Podnikatel by však neměl mít s daňovou účinností úroků problém, neboť prokáže, že vyšší sjednaný úrok odpovídá výhodnějším ekonomickým podmínkám půjčky.

Jestliže by byly naopak sjednány úroky nižší než „tržně obvyklé“, např. jen 5 % p.a., mohl by je správce daně posoudit jako neobvyklé, neodůvodněně zvýhodňující dlužníka, který je tzv. spojenou osobou vůči věřiteli. V návaznosti na to by mohl věřiteli doměřit cenový rozdíl (cca 10 % p.a.) jako fiktivní nepeněžní daňový příjem.

3) Test zaplacení úroků

Tento test daňové účinnosti úroků se týká pouze situace, kdy dlužník (fyzická nebo právnická osoba) vede účetnictví a věřitelem je fyzická osoba, která nevede účetnictví. V těchto případech nejsou úroky u dlužníka daňově účinné již na základě účetního předpisu v jejich časovém rozlišení (podle testu 1), ale přibývá ještě dodatečná podmínka, že tyto úroky byly zaplaceny.

Příklad

Spol. s r.o. si v těžkých chvílích půjčilo 1. 7. 2009 od svého společníka (fyzická osoba, která nevede účetnictví) 1 milion Kč na dobu 2 let. S ohledem na test č. 2 byl sjednán úrok pouze 6 % p.a., tedy nižší než „tržně obvyklý“. Spol. s r.o. vede účetnictví, takže podle účetních pravidel (a v souladu s testem č. 1) musí dlužné úroky rozprostřít rovnoměrně v čase. Kvůli testu 3 dlužníkovi dále přibývá dodatečná podmínka zaplacení úroků.

Splatnost úroků za celou dobu půjčky byla dohodnuta při splatnosti celé jistiny, tedy na 30. 6. 2011.

Jak bude vypadat účetní a daňové posouzení úroků:

u dlužníka (s.r.o.):

  • v roce 2009 časově rozlišený nezaplacený dlužný úrok 30.000 Kč nebude daňově účinný,
  • v roce 2010 časově rozlišený nezaplacený dlužný úrok 60.000 Kč opět nebude daňově účinný,
  • v roce 2011 zůstane účetním nákladem zbývající časově rozlišený dlužný úrok 30.000 Kč, který bude daňově účinný, a současně si dlužník sníží základ daně i o zbývajících 90.000 Kč zaplacených úroků;

u věřitele (fyzické osoby, která nevede účetnictví):

  • v letech 2009 ani 2010 nebude neinkasovaný úrok představovat žádný zdanitelný příjem,
  • v roce 2011 bude všechen inkasovaný úrok 120.000 Kč zdanitelným příjmem z kapitálového majetku, který musí poplatník zahrnout do přiznání k dani z příjmů, přičemž proti němu neuplatní žádné výdaje.

Dodejme, že oba testy 1 a 3 musejí být splněny současně, takže i kdyby byla sjednána splatnost úroků najednou hned v roce 2009, nestačilo by to pro jejich daňovou účinnost u dlužníka (s.r.o.). Jejich daňová účinnost by totiž nabíhala postupně v souladu s účetním časovým rozlišením úroků. Věřitel, který nevede účetnictví, by v tomto případě musel zdanit veškeré inkasované úroky ihned v roce jejich přijetí (2009).
 

V dalším díle rozebereme zbývající testy daňové uznatelnosti úroků z půjček.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících