Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Daňová evidence a ukončení zdaňovacího období – 1. část

Vedení daňové evidence upravuje § 7b ZDP. Daňová evidence zajišťuje zjištění základu daně z příjmů a obsahuje údaje o příjmech a výdajích, v členění potřebném pro zjištění základu daně, a dále majetku a závazcích.

Vedení daňové evidence

Jak již bylo výše uvedeno, žádný předpis obsah ani formu vedení daňové evidence nestanoví. Daňovou evidenci je tak možno vést ručně pomocí knih, které byly využívány v jednoduchém účetnictví, jako je peněžní deník a další knihy, jako např. kniha pohledávek a závazků, kniha zásob a kniha majetku.

Samozřejmá je možnost vedení této evidence i na počítači pomocí příslušného software. Zde je možno využít rovněž stávající účetní software, používaný pro jednoduché účetnictví, protože bývalé jednoduché účetnictví, plně splňuje požadavky na vedení daňové evidence.

Vzhledem k tomu, že však daňová evidence nestanoví povinnost vést peněžní deník, pokladnu ani stavy na bankovních účtech, plně pro tuto evidenci postačí i jednoduchá tabulka vytvořená např. v EXCELU, obsahující minimálně přehled o zdanitelných příjmech a daňových výdajích.

V této souvislosti je však třeba připomenout, že správce daně může daňovému subjektu uložit, aby kromě evidence stanovené obecně závaznými předpisy vedl zvláštní záznamy potřebné pro správné stanovení daňového základu a daně, a to formou písemného rozhodnutí, proti němuž není odvolání.

Základní požadavky na vedení daňové evidence

  • Z ustanovení § 7b ZDP vyplývají pro vedení daňové evidence následující zásady:
  • Předmětem daňové evidence jsou údaje o příjmech a výdajích a údaje o majetku a závazcích;
  • Pro obsahové vymezení složek majetku se použijí předpisy pro účetnictví;
  • Stanovení pravidel pro ocenění majetku a závazků;
  • Zjištění skutečného stavu zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků k poslednímu dni zdaňovacího období;
  • Povinnost uschovávat daňovou evidenci po stanovenou dobu.

Vzhledem k tomu, že jednou ze zásad daňového dokazování je, že daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v přiznání, hlášení a vyúčtování nebo k jejichž průkazu byl správcem daně v průběhu daňového přiznání vyzván, je třeba i nadále dbát na to, aby tento subjekt měl v pořádku veškeré doklady, které oprávněnost uvedených údajů prokazují.

ZDP však na rozdíl od zákona o účetnictví a ZDPH nestanoví žádné náležitosti příslušného „evidenčního“ dokladu. V každém případě by mělo z každého dokladu být jasné o jakou operaci se jedná (tedy co je jejím obsahem), kdy byla příslušná operace uskutečněna (datum operace) a jaké je její hodnotové vyjádření.

Evidence příjmů a výdajů

Pokud jde o evidenci příjmů a výdajů je nutné, aby poplatník vedl minimálně evidenci zdanitelných příjmů a daňově uznatelných výdajů podle ZDP. Z toho tedy vyplývá, že pro daňovou evidenci je nejdůležitější daňový pohled na evidenci příjmů a výdajů, tak jak tomu bylo u jednoduchého účetnictví, a to nezávisle na tom, zda se jedná o příjmy peněžní či nepeněžní. Zákon tedy vůbec nestanoví povinnost, aby tato evidence obsahovala příjmy a výdaje, které základ daně neovlivňují.

Příjmy mohou být peněžní, nepeněžní nebo dosažené směnou. V případě nepeněžního příjmu je nutné ocenění podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku.

Pokud jde o výdaje, je třeba poznamenat, že ve všech případech neplatí, že daňově uznatelným výdajem může být výdaj, který byl skutečně vynaložen (tedy zaplacen). Může jít např. o tvorbu zákonných rezerv, časové rozlišení v případě hmotného majetku pořízeného formou finančního leasingu, zůstatková cena vyřazeného hmotného majetku, cestovní náhrady, které si poplatník nevyplatil, daňové odpisy apod.

Stručně řečeno, jedná se o daňové výdaje, které bývaly v minulosti v jednoduchém účetnictví předmětem tzv. „uzávěrkových operací“. Z dnešního pohledu se jedná o položky upravující základ daně podle § 23 a § 5 ZDP, které se uvádějí přímo v tabulce E Přílohy č. 1 daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob.

Pokud se však nyní poplatník rozhodne, může jak nepeněžní příjmy, tak i nepeněžní výdaje zahrnout přímo do evidence příjmů a výdajů.

Příjmy a výdaje v cizí měně

Poplatník, který nevede účetnictví má dvě možnosti, jednak může postupovat tak, že pro přepočet příjmů a výdajů v cizí měně bude používat jednotný kurz vyhlašovaný Ministerstvem financí po skončení roku nebo využít kurzy devizového trhu uplatňované podle zákona o účetnictví.

To znamená, že již v průběhu roku je možné přepočítávat příjmy a výdaje v cizí měně kurzem devizového trhu vyhlášeným ČNB nebo pevným kurzem nebo v případě nákupu nebo prodej cizí měny za českou měnou za kolik byly valuty nakoupeny nebo prodány. V daňové evidenci tak nevznikají žádné kurzové rozdíly, protože přepočet na českou měnu se provádí pouze jednou.

Bude-li i nadále poplatník používat pro účely daňové evidence peněžní deník, bude mít ve své evidenci zaznamenány nejen veškeré příjmy a výdaje, ale také stav a pohyb peněžních prostředků.

V souvislosti s ukončením zdaňovacího období v DE je dobré vědět, že poplatníci, kteří vedou daňovou evidenci a používají pevný kurs, jsou povinni přepočítat příjmy a výdaje v cizí měně ovlivňující základ daně jednotným kursem stanoveným podle § 38 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Poplatníci, kteří používají denní kurs přecenění neprovádí.

Jak provést přecenění se uživatelé ekonomického systému POHODA dozví v sekci otázek a odpovědí (FAQ) na webu společnosti STORMWARE s.r.o.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících