Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Daně z příjmu fyzických osob od 1. 1. 2008

V dalším pokračování našeho seriálu týkajícího se popisu změn, které přináší schválený zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, se blíže seznámíme s dopady do daně z příjmů fyzických osob.

Nezdaňované příjmy

Podle novely zákona nebudou od roku 2008 předmětem daně z příjmů příjmy získané:

  • Darováním nebo převodem tzv. „rodinných farem“; bude se jednat o nemovitosti nebo ostatní majetek mezi osobami blízkými v souvislosti s předčasným ukončením provozování zemědělské činnosti zemědělského podnikatele,
  • Příjem plynoucí z vypořádání mezi podílovými spoluvlastníky rozdělením majetku podle velikosti jejich podílů a příjmy z vypořádání společného jmění manželů,
  • Částka uhrazená zdravotní pojišťovnou, o kterou byl překročen limit regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny podle zvláštních právních předpisů upravujících limity regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny.
  • U příjmů z prodeje cenných papírů budou osvobozeny jen příjmy z prodeje investičních cenných papírů a cenných papírů kolektivního investování, přesáhne-li doba mezi nabytím a převodem 6 měsíců a nepřesáhne-li podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech 5 % v období 24 měsíců před prodejem. Pro osvobození v ostatních případech se zavádí pětiletý časový test. Tato úprava se podle přechodných ustanovení vztahuje na cenné papíry nabyté po 1. 1. 2008.
  • Zrušuje se osvobození výnosů z hypotéčních zástavních listů (§ 4 odst. 1 písm. y).

Dílčí základ daně u příjmů ze závislé činnosti – § 6

Zde je nedůležitější změna ve stanovení základu daně, kdy dochází ke změně textu ustanovení § 6 odst. 13 ZDP, kde se stanoví, že dílčím základem daně budou hrubé příjmy ze závislé činnosti zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel.

To znamená, že hrubá mzda se zvýší o 35 % na tzv. „superhruhou mzdu“. Od základu daně se dále nebude již odečítat pojistné, které platí sám zaměstnanec, tedy 12,5 % z hrubé mzdy.

To ve svém důsledku znamená, že rovná daň není v tomto případě 15 %, ale bude vyšší, neboť u zaměstnance, který měl hrubý příjem v roce 2007 20 000 Kč se daň počítala z částky 17 500 Kč (po odečtení 12,5 % pojištění placeného zaměstnancem, zatímco v roce 2008 to bude z částky 27 000 Kč (20 000 + 35 % = z 20 000). 

Příklad

Zaměstnanec měsíční hrubá mzda 28 800 Kč, vyživuje 2 děti na které uplatňuje daňové zvýhodnění. Odvod na sociální a zdravotní pojištění poplatníka činí 12,5 % tj. 3 600 Kč.

  Rok 2007 Rok 2008
Hrubá mzda zaměstnance 28 800 28 800
Superhrubá mzda (135%)   38 880
Zdrav. a soc. pojištění 3 600 3 600
Základ daně po zaokrouhlení 25 200 38 800
Záloha na daň 4 501 5 820
Sleva na poplatníka 600 2 070
Daň po slevě 3 901 3 750
Daňové zvýhodnění – měsíční 1000 1780
Záloha na daň po slevách 2 901 1 970
Úhrada soc. a zdrav. pojištění 3 600 3 600
Čistá mzda k výplatě 22 299 23 230
Rozdíl   + 931

 

U zaměstnanců, jejichž příjmy sociálnímu a zdravotnímu pojištění nepodléhají, např. u odměn z dohod o provedení, se daň vypočte pouze z hrubé mzdy a základ daně nebude zvyšován na úroveň superhrubé mzdy. V této souvislosti je třeba ještě uvést, že se zavádí maximální vyměřovací základ ve výši 48-násobku průměrné mzdy. Po dosažení tohoto limitu se již pojistné do konce roku u zaměstnance srážet nebude.

Pokud však zaměstnanec změní v průběhu roku zaměstnavatele, bude se u každého zaměstnavatele tento limit posuzovat samostatně. Případný přeplatek, který by v důsledku toho vznikl, bude zaměstnanci na základě žádosti vrácen.

Pokud jde o § 6 dochází zde ještě k dalším změnám, a to:
  • V odst. 9 písm. a) kde se výslovně stanoví, že výdaje na zvýšení kvalifikace nejsou u zaměstnance osvobozeny,
  • V odst. 9 písm. p) se nově slučují limity pro osvobození příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění a soukromé životní pojištění zaměstnanců, což znamená, že celková výše osvobození je maximálně ve výši 24 000 Kč na zaměstnance za rok u jednoho zaměstnavatele. Případné překročení tohoto limitu podléhá již nejen zdanění ale také zvyšuje vyměřovací základ pro sociální a zdravotní pojištění.

Příjmy z podnikání – § 7

  • Ruší se odstavce 6 a 7, které se týkaly pojistného a číslování dalších odstavců se tím posouvá a v novém odst. 6 (dříve 8) se zvyšuje limit pro zdanění autorských příspěvků srážkovou daní ze 3 000 Kč na 7 000 Kč, ale současně se v § 36 sazba srážkové daně zvyšuje z 10 % na 15 %.
  • Nový odst. 8 stanoví, že nad rámec procentuelních výdajů již nebude možné uplatňovat zaplacené sociální a zdravotní pojištění. Což souvisí s novelizovaným ustanovením § 25 odst. 1 písm. g).
  • Současně bude platit, že pokud poplatníkovi vznikne za rok 2007 přeplatek na pojistné, který bude uhrazen v roce 2008, nebude tento nedoplatek již daňovým výdajem roku 2008, ale pokud bude mít poplatník za toto období přeplatek bude v roce 2008 zdanitelným příjmem.

Ruší se následující ustanovení:
§ 7c – Minimální základ daně,
§ 13a – Výpočet daně ze společného zdanění manželů a
§ 14 – Výpočet příjmů dosažených za více zdaňovacích období.

Pokud jede o sazbu daně (§ 16) zavádí se pouze jedna sazba a to 15 %; pro rok 2009 by měla činit pouze 12,5 %.

V § 35 ba dochází k nové úpravě slev na dani, které se pro rok 2008 výrazně zvyšují, aby se v případě roku 2009 o něco snížily:

  Rok 2007 Rok 2008 Rok 2009
Základní sleva na poplatníka 7 200 24 840 16 560
Na druhého manžela s příjmy do 38 040 Kč 7 200 24 840 16 560
Částečný invalidní důchod 1 500 2 520 2 520
Plný invalidní důchod 3 000 5 040 5 040
Držitel průkazu ZTP/P 9 600 16 140 16 140
Student 2 400 4 020 4 020
Daňové zvýhodnění na dítě 6 000 10 680 10 680


Ke změnám dochází dále v § 23, kde upozorníme pouze na dvě:
  • Z ustanovení odst. 7 vypouští věta, která se týkala obvyklé ceny úroků ve výši 140 % diskontní úrokové sazby ČNB v případě půjčky mezi spojenými osobami, což znamená, že jako cena obvyklá se bude nadále používat pouze cena na úrovni běžných bankovních sazeb bez uvedeného zvýšení.
  • V odst. 9, který se týká přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví u poplatníka s příjmy podle § 7 a který dává možnost rozložit zdanění zásob a pohledávek na 9 let, a případě ukončení vedení účetnictví před uplynutím této doby musí zbývající částky dodanit, se doplňuje, že tato povinnost nastává i tehdy, pokud poplatník přejde před uplynutím této doby z účetnictví na uplatňování výdajů paušálem.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Pozůstalostní důchod: pro nárok nově stačí i rozhodnutí o přijetí

    |

    ČSSZ nově umožňuje doložit nárok na pozůstalostní důchod rozhodnutím o přijetí ke studiu, a to ještě před zahájením školního roku. Tím se řeší situace, kdy běžné potvrzení o studiu získá dítě až po nástupu do školy. Rozhodnutí o přijetí je nutné dodat ČSSZ nejpozději do 20. července 2025. Do jednoho měsíce od zahájení studia je pak třeba doložit i oficiální potvrzení o studiu, jinak může být důchod odejmut.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících