Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Automobil pořízený na leasing – 2. část

Automobil pořízený na leasing – 2. část

Druhá část našeho třídílného miniseriálu zaměřeného na automobil pořízený formou finančního leasingu se bude zabývat zejména výdaji spojenými s odkoupením najatého vozidla, výdaji na nákup PHM, technickým zhodnocením vozidla a jeho použitím i pro soukromou potřebu.

Výdaje spojené s odkoupením najatého vozidla

Pokud poplatník po ukončení smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věcí odkoupí najatou věc za cenu vyšší než 40 000 Kč, zatřídí tuto věc do příslušné odpisové skupiny, v našem případě do odpisové skupiny 1a a odpisuje ho zvoleným způsobem podle § 31 nebo § 32 ZDP.

V případě, že stanovený limit 40 000 Kč pro hmotný majetek překročen nebyl, lze tyto výdaje spojené s pořízením tohoto majetku zahrnout do daňových výdajů u poplatníků vedoucích daňovou evidenci v souladu se ZDP jednorázově po zaplacení; u poplatníků vedoucích účetnictví pak v souladu s účetními předpisy.

Výdaje na nákup PHM

Výdaje za pohonné hmoty se u vozidla v pronájmu, stejně jako u vozidla vloženého od obchodního majetku, uplatňují v prokázané výši. Vynaložení těchto výdajů je nutné prokázat dokladem o nákupu pohonných hmot. Aby bylo možné prokázat, že pohonné hmoty byly skutečně spotřebovány při pracovních cestách a vykazovaná spotřeba odpovídá ujetému počtu kilometrů, je nutno vést knihu jízd.

V evidenci jízd je nutné uvádět minimálně tyto údaje: datum jízdy, účel jízdy, ujeté kilometry. Dále údaje o typu vozidla, registrační značce a stav ujetých km k 1. lednu (případně k datu zahájení činnosti) a k 31.12. kalendářního roku (případně k datu ukončení činnosti nebo ukončení používání vozidla).

Pokud jde o prokázání spotřeby pohonných hmot je třeba uvést, že v tomto případě není rozhodující průměrná spotřeba vypočtená z údaje v technickém průkazu, přesto však je případné výraznější odchylky, především směrem nahoru, zdůvodnit, např. tím, že vozidlo je provozováno za méně příznivých podmínek, převážnou jízdou ve městě, stářím vozidla apod.

Ostatní výdaje spojené s užívání vozidla

Mezi ostatní výdaje spojené s užíváním vozidla patří především výdaje (náklady) na běžnou údržbu a opravy vozidla včetně výdajů na výměnu pneumatik, pořízení zimních pneumatik, pojištění vozidla, zakoupení dálniční známky, silniční daň a další.

Všechny tyto a ostatní výdaje, související s provozem vozidla, lze zahrnout do výdajů (nákladů na dosažení,zajištění a zdržení zdanitelných příjmů v plné výši za předpokladu, že předmětné vozidlo je zcela využíváno pro účely podnikání.

V případě pojištění vozidla je nájemce povinen vozidlo pojistit v případě, že to stanoví smlouva. V praxi je však většinou dohoda o pojištění pronajatého předmětu vždy součástí leasingové smlouvy.

Technické zhodnocení u vozidla v pronájmu

Velmi často se u najatých automobilů na finanční leasing stává, že technické zhodnocení, stejně jako jiný majetek, je hrazeno nájemcem. Podle § 28 odst. 3 ZDP technické zhodnocení pronajatého hmotného majetku může na základě písemné smlouvy odpisovat nájemce, je-li nájemcem uhrazeno, a pokud není vstupní cena u vlastníka hmotného majetku zvýšena o tyto výdaje. Technické zhodnocení se zatřídí do odpisové skupiny, ve které je zatříděn pronajatý hmotný majetek, a odpisuje se buď rovnoměrným nebo zrychleným způsobem podle zákona.

V případě, že hodnota technického zhodnocení nepřevýší částku 40 000 Kč, zahrne nájemce tuto částku do svých výdajů (nákladů), podle § 24 odst. 2 písm. zb) ZDP, ve zdaňovacím období, ve kterém bylo uvedeno do užívání. Nájemce se může samozřejmě rozhodnout, že i v tomto případě bude postupovat podle § 33 ZDP a technické zhodnocení, přestože nepřekročilo minimální limit, odpisovat.

Pokud jde o technické zhodnocení, je třeba připomenout, že pokud dochází na určitém majetku během jednoho zdaňovacího období postupně k několika technickým zhodnocením, nelze posuzovat každý výdaj na technické zhodnocení samostatně, ale v celkovém součtu.

Použití předmětu leasingu i pro soukromou potřebu

V případě, že nájemce používá předmět leasingu částečně k podnikatelské činnosti a částečně pro osobní spotřebu, tedy pro účely nesouvisející s podnikáním, nemůže celé nájemné (časově rozlišené) stejně tak jako ostatní související výdaje, uplatnit mezi výdaje na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Jak velká část uvedených výdajů bude daňově uznatelná, bude záležet na vhodně stanovém kritériu pro rozdělení výdajů.

V případě užívání automobilu bude nejjednodušší, když se vezme poměr ujetých kilometrů podle knihy jízd pro účely podnikání k celkově ujetým kilometrům, v tomto poměru se uplatní veškeré výdaje spojené s užívání tohoto vozidla, s výjimkou silniční daně, která se vztahuje pouze k podnikatelské činnosti poplatníka.

Doporučení

Poplatníkům vedoucím daňovou evidenci doporučujeme pro správné zahrnování nájemného do daňových výdajů následující postup:

Veškeré uskutečňované platby nájemného evidovat jako výdaje bez vlivu na základ daně a na konci zdaňovacího období provést zvýšení daňových výdajů o vypočtenou poměrnou část nájemného. V případě, že poplatník – fyzická osoba, používá částečně předmětné vozidlo i pro osobní spotřebu, je třeba evidovat jako nedaňové veškeré výdaje spojené s provozem tohoto vozidla, tedy i výše vypočtené nájemné, a na konci zdaňovacího období do daňových výdajů zahrnout vynaložené výdaje pouze v poměru ujetých kilometrů pro podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost k celkové výši ujetých kilometrů podle knihy jízd.

Častým dotazem také bývá, zda musí fyzická osoba uzavřít smlouvu o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci, pokud chce jako podnikatel užívat předmětné vozidlo pro svou podnikatelskou činnost, na svoji podnikatelskou „firmu“, tedy zda musí být ve smlouvě uvedeno obchodní jméno, IČO, DIČ nebo zda může tuto smlouvu uzavřít pouze jako soukromá osoba.

Odpověď je jednoduchá: záleží pouze na rozhodnutí fyzické osoby – podnikatele, zda se po ukončení pronájmu rozhodne vložit pronajaté vozidlo do obchodního majetku či nikoliv nebo zda bude či nebude uplatňovat nájemné do daňových výdajů. Pokud však chce, aby uplatněné nájemné bylo daňově uznatelné, musí být splněny zákonem stanovené podmínky, a to bez ohledu na to, jaká „fyzická osoba“ (zda podnikatel nebo občan) uvedenou smlouvu uzavřela. Nezáleží tedy na způsobu uzavření smlouvy, ale na tom, zda poplatník splnil všechny podmínky stanovené v zákoně.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • ViDA – DPH v digitální éře

    |

    Evropský parlament schválil balíček ViDA, který od 14. dubna 2025 přináší modernizaci DPH v digitální éře. Klíčové změny se týkají elektronické fakturace, platforem a přeshraničních transakcí. Od července 2030 bude u přeshraničních B2B plnění povinná elektronická faktura do 10 dnů, zruší se souhrnné hlášení. Od roku 2028 ponesou platformy odpovědnost za DPH u služeb jako ubytování a přeprava, pokud poskytovatel neprokáže své DIČ a že sám DPH odvádí.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících