Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

DPH rizika u e-shopů – nákup, vedlejší pořizovací náklady, prodej v ČR a zahraničí

DPH rizika u e-shopů – nákup, vedlejší pořizovací náklady, prodej v ČR a zahraničí

Správné vypořádání s DPH u internetových obchodů může být leckdy oříšek, obzvlášť u zahraničních transakcí. Na tuto problematiku se podíváme v dnešním článku.

S rostoucí oblibou online nakupování se často zapomíná na správné účtování a zdanění transakcí, zejména z pohledu daně z přidané hodnoty (dále jen „DPH“). Český e-shop může prodávat zboží nejen zákazníkům v České republice, ale i do jiných států Evropské unie (dále jen „EU“), nebo dokonce mimo ni. A právě v těchto situacích může vzniknout problém se správným uplatněním DPH.

Pokud jste provozovatelem e-shopu v ČR, je třeba sledovat 3 různé limity pro účely DPH. První limit je 2 miliony korun, přičemž tento limit sledujete za kalendářní rok. Pokud limit překročíte, stáváte se plátcem DPH od 1. 1. roku následujícího. Pokud překročíte limit 2 536 500 Kč (počítá se vždy od 1. 1. daného roku) stáváte se plátcem od druhého dne po překročení. K plátcovství DPH se ale můžete registrovat i dobrovolně, což bývá výhodné například při obchodování s většími firmami nebo při vyšších nákladech na pořízení zboží, kdy si můžete uplatnit odpočet DPH. Třetí situací, kdy je třeba řešit registraci k DPH, je okamžik překročení limitu 10 000 EUR při zasílání zboží do EU (tzn. situace typická pro e-shopy). V takovém případě pak může dávat smysl se registrovat v režimu one-stop shop (OSS).

Vedle tohoto základního limitu existují i další situace, kdy vzniká povinnost k registraci – například pokud přijímáte či poskytujete služby v rámci EU (stáváte se tzv. identifikovanou osobou).

Mezi základní povinnosti plátce patří odvod DPH ze zdanitelného plnění (dodání zboží nebo poskytnutí služby). Jelikož se daň vztahuje jen na přidanou hodnotu, plátci DPH vzniká nárok na odpočet daně z pořízeného zboží nebo služeb, pokud je splněna základní podmínka: přijaté zboží nebo služba musí souviset s ekonomickou činností plátce a musí sloužit pro zdanitelné plnění (nebo plnění osvobozené s nárokem na odpočet).

V praxi jde hlavně o to, že když jako plátce DPH nakoupíte zboží pro další prodej od jiného plátce, máte nárok na odpočet na vstupu v plné výši. Tento odpočet je možné uplatnit pouze tehdy, pokud máte k dispozici daňový doklad, který je správně vyplněn a bez faktických chyb (některé chyby je možné zhojit dodatečně) – jinak může správce daně nárok zamítnout. Co se týče časového omezení, do konce roku 2024 bylo možné uplatnit odpočet až do 3 let od uskutečnění plnění. Od 1. ledna 2025 se však lhůta zkracuje a nárok je nutné uplatnit nejpozději do konce druhého roku následujícího po kalendářním roce, ve kterém vznikl.

Pokud podnikáte na území České republiky a zákazníkem je občan ČR, musíte odvést DPH v České republice. Na daňovém dokladu je třeba uvést sazbu daně a její částku. Pokud je kupujícím plátce DPH, může si tuto daň uplatnit jako odpočet při splnění podmínek.

Vzhledem k tomu, že se bavíme o e-shopech, tak je dalším důležitým tématem doprava. Doprava je považována za vedlejší plnění k hlavnímu plnění, tedy k nákupu zboží. Hlavní a vedlejší plnění mají mít stejný režim DPH, což znamená, že se u dopravy použije stejná sazba DPH jako u zboží. Proto je důležité zajistit, aby při prodeji zboží se sníženou sazbou byla i doprava účtována se sníženou sazbou a v případě prodeje knih byla doprava osvobozena od DPH, stejně jako samotné knihy.

Prodej a nákup na území EU

Jakmile dodáváte zboží i na území EU, je nutné sledovat limit 10 000 EUR. Přičemž se jedná o celkovou částku prodejů do všech zemí EU. Po překročení tohoto limitu je potřeba (stejně jako u podmínek v ČR) začít odvádět DPH v jednotlivých státech, kam je zboží dodáváno.

Pro splnění této povinnosti je možné využít dvě možnosti. Tou první je zaregistrování se k platbě DPH v každém jednotlivém státě, do kterého dodáváte zboží. Tato metoda ale není přes své vysoké administrativní náklady v praxi příliš využívána. Mnohem častěji podnikatelé volí tzv. režim jednoho správního místa (One Stop Shop – OSS). V něm se podnik zaregistruje pouze v jednom členském státě EU – pro českého plátce DPH tedy v České republice – a prostřednictvím jednoho portálu přiznává a odvádí daň za všechny své prodeje v ostatních státech. Český správce daně pak vybrané částky jednotlivým státům přepošle. Tento režim výrazně snižuje administrativní nákladyusnadňuje podnikání na jednotném trhu EU. Pokud však roční obrat prodeje zboží koncovým zákazníkům do EU nepřesáhne hranici 10 000 EUR, může podnikatel i nadále účtovat českou DPH a registrace do režimu OSS není povinná (je však možná dobrovolně, pokud se to firmě vyplatí).

Jedním z problémů z pohledu DPH u e-shopů je přemisťování zboží mezi sklady v různých státech EU, protože v takovém případě je obvykle nutné být registrován k dani v každém z těchto států.

Při prodeji zboží mezi plátcem DPH v České republice a plátcem DPH v jiném členském státě EU (B2B transakce) je prodej v ČR osvobozen od DPH. Daňovou povinnost pak přiznává a odvádí kupující ve své zemi v režimu přenesené daňové povinnosti (reverse charge). Pro uplatnění osvobození je nutné ověřit DIČ odběratele v systému VIES a zajistit důkaz, že zboží bylo skutečně přepraveno do jiného členského státu.

Prodej a nákup mimo EU

Pokud prodáváte zboží mimo EU a doložíte, že zboží skutečně opustilo území EU, je tento vývoz v České republice osvobozen od DPH s nárokem na odpočet. Hlavním důkazem je rozhodnutí celního orgánu (vývozní prohlášení) potvrzující, že zboží bylo vyvezeno. Jako podpůrné důkazy lze použít také kupní smlouvu, doklad o úhradě nebo přepravní dokumenty. Doručujeme ověřit regulaci DPH nebo obdobné daně ve státě příjemce, zdali tam Vám, prodejci, nevznikne nějaká povinnost platby/registrace.

Při nákupu zboží ze zemí mimo EU není rozhodující, zda je dodavatel plátcem DPH. V rámci dovozu se uplatňuje tzv. samovyměření, kdy je povinností kupujícího přiznat a odvést DPH v ČR. Pokud jsou splněny zákonné podmínky, může si plátce DPH tuto daň ve stejném daňovém přiznání zároveň nárokovat zpět jako odpočet.

Vedlejší pořizovací náklady

Významnou položku v nákladech e-shopu představují tzv. vedlejší pořizovací náklady, mezi které patří zejména doprava, provize nebo pojištění. Tyto náklady se započítávají do celkové hodnoty, ze které se vypočítává clo a DPH. Z účetního pohledu pak vstupují do pořizovací ceny zásob a u neprodaného zboží se ke konci rozvahového dne neevidují v nákladech, ale zůstávají zaúčtovány v hodnotě zásob.

Článek byl připravený ve spolupráci se společností EKP Advisory, s.r.o.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Dorovnávací daně aktuálně

    |

    Dne 2. září 2025 byl vyhlášen zákon č. 316/2025 Sb., který přináší zásadní změny u dorovnávacích daní. Novela se týká velkých nadnárodních i vnitrostátních skupin s obratem nad 750 mil. EUR. Lhůta pro podání informačního přehledu za zdaňovací období roku 2024 byla prodloužena až do 30. června 2026 a lhůta pro podání daňového přiznání k dorovnávacím daním za stejné období až do 31. října 2026. Posunutí termínů poskytne dotčeným společnostem více času na nastavení interních procesů, koordinaci v rámci skupiny a úpravu účetních dat.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty