Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

DPH v e-shopech – OSS a prodej služeb a zboží elektronicky

DPH v e-shopech – OSS a prodej služeb a zboží elektronicky

Režim One Stop Shop (OSS) je určen především pro podnikatele, kteří v rámci provozování e-shopu prodávají zboží či nabízejí služby koncovým spotřebitelům v jiných členských státech Evropské unie. Jak je to s DPH u tohoto režimu?

Aby se podnikatelé vyhnuli povinnosti registrace k dani z přidané hodnoty ve všech členských státech, ve kterých své zboží či služby prodávají, byl zaveden režim jednoho správního místa, který umožňuje registraci pouze v jednom členském státě. Členský stát, ve kterém se podnikatel zaregistruje, vybere daň a rozdistribuuje ji mezi finanční správy ostatních příslušných států. Tento režim snižuje administrativní břemeno podnikatelů a umožňuje efektivnější správu daní.

Režim DPH u e-shopů a místo plnění

Pro správné určení režimu DPH u e-shopů je zásadní vědět, zda dodáváme zboží pouze v rámci České republiky, nebo jestli naše obchodní aktivity zahrnují dodávky zboží do jiných členských států EU. Další klíčovou otázkou je, zda dodáváme koncovým zákazníkům či osobám povinným k dani. Pokud obchodujeme výhradně v rámci tuzemska, uplatní se česká daň z přidané hodnoty, přičemž sazba daně může být buď základní, nebo snížená v závislosti na povaze a charakteru prodávaného zboží.

Zásadní rozdíl nastává v případě, že naše obchodní aktivity přesahují hranice ČR a zahrnují dodávky zboží do jiných členských států EU.

Pokud jako osoba povinná k dani prodáváme zboží či poskytujeme služby do jiného členského státu, rozlišujeme dvě situace v závislosti na statusu odběratele. V případě, že je odběratelem osoba povinná k dani, místo plnění se určí v souladu s § 7 zákona o DPH při dodání zboží či § 9 a § 10 zákona o DPH při poskytnutí služby. Pokud dodáváme osobě nepovinné k dani do jiného členského státu, hovoříme o tzv. dodání zboží na dálku dle § 4 odst. 9 zákona o DPH.
 


Jak v programu POHODA nastavit režim One Stop Shop, se můžete názorně podívat v našem videonávodu.


Místo plnění při dodání zboží na dálku je stanoveno v § 8 zákona o DPH. Pro správné určení místa plnění je důležitý limit 10 000 EUR (či ekvivalent této částky v jiné měně). Do celkové hodnoty je započítán již zmíněný prodej zboží na dálku a též poskytnutí telekomunikační služby, služby rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytované služby poskytnuté osobě nepovinné k dani.

Místem plnění při dodání zboží na dálku je místo, kde se zboží nachází v době, kdy jeho odeslání nebo přeprava začíná, pokud celková hodnota příslušných plnění bez daně nepřekročila v příslušném ani bezprostředně předcházejícím kalendářním roce částku 10 000 EUR nebo ekvivalent této částky v jiné měně. Pokud je tato hodnotová podmínka splněna, místo plnění je ve státě, kde má sídlo dodavatel. V případě tuzemského dodavatele by místem plnění byla Česká republika a prodej by byl zatížen českou DPH.

Nicméně pokud hodnota plnění překročí částku 10 000 EUR, je místem plnění stát, kde se zboží nachází po ukončení jeho odeslání nebo přepravy. Jinými slovy jde o stát, kde má koncový spotřebitel bydliště. Dodavateli v tento moment vzniká povinnost odvodu DPH v daném členském státě. Dodavatel má tedy možnost se buď přímo registrovat v daném členském státě jako plátce, nebo využít režim One stop shop.


Podrobnější popis vytvoření a odeslání přiznání OSS z programu POHODA naleznete v tomto videonávodu.

Režim OSS a jeho hlavní výhody

Zvláštní režim jednoho správního místa (OSS) umožňuje centrální podání daňového přiznání a platbu DPH jedné finanční správě. Zvolený správce daně následně přeposílá platbu DPH příslušným členským státům. Pokud by podnikatel tohoto režimu nevyužil, musel by se registrovat k DPH v jednotlivých státech, pokud by v nich limit pro registraci překročil, podávat následně daňová přiznání a pravděpodobně též využít služeb lokálního daňového poradce, který by mu s daňovou legislativou v příslušném státě pomohl. Možnost využití OSS tedy znatelně zjednodušuje administrativní procesy a snižuje režijní náklady. Režim jednoho správního místa napomáhá snižovat bariéry pro expanze na mezinárodní trh.

Registrace do režimu OSS

Registrace je možná pouze pro plátce a identifikované osoby. Registrovat se lze na stránkách finanční správy. Všechny plátce v režimu OSS registrované v České republice spravuje Finanční úřad pro Jihomoravský kraj, Územní pracoviště pro Brno I. Osoba, která není registrovaná jako plátce ani jako identifikovaná osoba, se musí nejprve zaregistrovat k jednomu z těchto titulů.

Režimy OSS

  1. Režim EU – tento režim je určený pro dodavatele se sídlem či provozovnou v EU, případně pro osoby, které nejsou usazeny v EU, ale v EU dodávají koncovým spotřebitelům zboží na dálku.
  2. Režim mimo EU – je určený především pro osoby ze třetích zemí, které nejsou usazené v EU a poskytují v EU koncovým spotřebitelům služby.
  3. Dovozní režim – tento režim je určený pro prodejce dovezeného zboží ze třetích zemí zákazníkům v členských státech EU.

Daňové přiznání

Zdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí. V daňovém přiznání se uvádí celková hodnota všech plnění bez DPH, typ plnění (zboží či služby), platná sazba daně členského státu, do kterého se zboží či služba poskytuje a příslušná výše DPH z uskutečněných plnění rozdělených podle jednotlivých členských států spotřeby. Daň se vyčíslí v eurech a platí se na zvláštní účet Finanční správy vedený v eurech.

V daňovém přiznání v režimu EU se neuvádí ostatní plnění, na která nelze režim EU použít, ani nárok na odpočet daně na vstupu z přijatých zdanitelných plnění.

Daňové přiznání je nutné podat do konce měsíce následujícího po skončení daného zdaňovacího období, kterým je kalendářní čtvrtletí. Pokud se osoba zaregistruje do režimu EU, musí také podat tzv. nulové daňové přiznání, pokud během zdaňovacího období neuskuteční žádné plnění, které spadá do tohoto režimu.

Nárok na odpočet

Zvláštní režim OSS je určen výhradně pro odvod DPH u vybraných plnění. V rámci tohoto režimu daňový subjekt nemá nárok na odpočet daně na vstupu u přijatých zdanitelných plnění.

Opravy po lhůtě pro podání daňového přiznání

Poté, co uplyne lhůta pro podání daňového přiznání za dané čtvrtletí (tedy po skončení měsíce následujícího po konci čtvrtletí), lze provést opravu daně za minulé čtvrtletí. Oprava se provádí až v řádném daňovém přiznání za aktuální zdaňovací období, tj. po skončení daného čtvrtletí. V daňovém přiznání se uvedou údaje o provedené opravě a zdaňovacím období, kterého se oprava týká. Změna daňové povinnosti (zvýšení i snížení) za předchozí období se uvádí jako rozdíl, tedy zvýšením nebo snížením daňové povinnosti, přičemž snížení daňové povinnosti je možné započítat proti aktuální daňové povinnosti.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vyplácení přeplatků na daních začne po 1. dubnu 2025

    |

    Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících