V dalším pokračování našeho seriálu týkajícího se popisu změn, které přináší schválený zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, se blíže seznámíme s dopady do daně z příjmů fyzických osob.
Nezdaňované příjmy
Podle novely zákona nebudou od roku 2008 předmětem daně z příjmů příjmy získané:
- Darováním nebo převodem tzv. „rodinných farem“; bude se jednat o nemovitosti nebo ostatní majetek mezi osobami blízkými v souvislosti s předčasným ukončením provozování zemědělské činnosti zemědělského podnikatele,
- Příjem plynoucí z vypořádání mezi podílovými spoluvlastníky rozdělením majetku podle velikosti jejich podílů a příjmy z vypořádání společného jmění manželů,
- Částka uhrazená zdravotní pojišťovnou, o kterou byl překročen limit regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny podle zvláštních právních předpisů upravujících limity regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny.
- U příjmů z prodeje cenných papírů budou osvobozeny jen příjmy z prodeje investičních cenných papírů a cenných papírů kolektivního investování, přesáhne-li doba mezi nabytím a převodem 6 měsíců a nepřesáhne-li podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech 5 % v období 24 měsíců před prodejem. Pro osvobození v ostatních případech se zavádí pětiletý časový test. Tato úprava se podle přechodných ustanovení vztahuje na cenné papíry nabyté po 1. 1. 2008.
- Zrušuje se osvobození výnosů z hypotéčních zástavních listů (§ 4 odst. 1 písm. y).
Dílčí základ daně u příjmů ze závislé činnosti – § 6
Zde je nedůležitější změna ve stanovení základu daně, kdy dochází ke změně textu ustanovení § 6 odst. 13 ZDP, kde se stanoví, že dílčím základem daně budou hrubé příjmy ze závislé činnosti zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel.
To znamená, že hrubá mzda se zvýší o 35 % na tzv. „superhruhou mzdu“. Od základu daně se dále nebude již odečítat pojistné, které platí sám zaměstnanec, tedy 12,5 % z hrubé mzdy.
To ve svém důsledku znamená, že rovná daň není v tomto případě 15 %, ale bude vyšší, neboť u zaměstnance, který měl hrubý příjem v roce 2007 20 000 Kč se daň počítala z částky 17 500 Kč (po odečtení 12,5 % pojištění placeného zaměstnancem, zatímco v roce 2008 to bude z částky 27 000 Kč (20 000 + 35 % = z 20 000).
Příklad
Zaměstnanec měsíční hrubá mzda 28 800 Kč, vyživuje 2 děti na které uplatňuje daňové zvýhodnění. Odvod na sociální a zdravotní pojištění poplatníka činí 12,5 % tj. 3 600 Kč.
Rok 2007 | Rok 2008 | |
Hrubá mzda zaměstnance | 28 800 | 28 800 |
Superhrubá mzda (135%) | 38 880 | |
Zdrav. a soc. pojištění | 3 600 | 3 600 |
Základ daně po zaokrouhlení | 25 200 | 38 800 |
Záloha na daň | 4 501 | 5 820 |
Sleva na poplatníka | 600 | 2 070 |
Daň po slevě | 3 901 | 3 750 |
Daňové zvýhodnění – měsíční | 1000 | 1780 |
Záloha na daň po slevách | 2 901 | 1 970 |
Úhrada soc. a zdrav. pojištění | 3 600 | 3 600 |
Čistá mzda k výplatě | 22 299 | 23 230 |
Rozdíl | + 931 |
U zaměstnanců, jejichž příjmy sociálnímu a zdravotnímu pojištění nepodléhají, např. u odměn z dohod o provedení, se daň vypočte pouze z hrubé mzdy a základ daně nebude zvyšován na úroveň superhrubé mzdy. V této souvislosti je třeba ještě uvést, že se zavádí maximální vyměřovací základ ve výši 48-násobku průměrné mzdy. Po dosažení tohoto limitu se již pojistné do konce roku u zaměstnance srážet nebude.
Pokud však zaměstnanec změní v průběhu roku zaměstnavatele, bude se u každého zaměstnavatele tento limit posuzovat samostatně. Případný přeplatek, který by v důsledku toho vznikl, bude zaměstnanci na základě žádosti vrácen.
Pokud jde o § 6 dochází zde ještě k dalším změnám, a to:
-
V odst. 9 písm. a) kde se výslovně stanoví, že výdaje na zvýšení kvalifikace nejsou u zaměstnance osvobozeny,
- V odst. 9 písm. p) se nově slučují limity pro osvobození příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění a soukromé životní pojištění zaměstnanců, což znamená, že celková výše osvobození je maximálně ve výši 24 000 Kč na zaměstnance za rok u jednoho zaměstnavatele. Případné překročení tohoto limitu podléhá již nejen zdanění ale také zvyšuje vyměřovací základ pro sociální a zdravotní pojištění.
Příjmy z podnikání – § 7
- Ruší se odstavce 6 a 7, které se týkaly pojistného a číslování dalších odstavců se tím posouvá a v novém odst. 6 (dříve 8) se zvyšuje limit pro zdanění autorských příspěvků srážkovou daní ze 3 000 Kč na 7 000 Kč, ale současně se v § 36 sazba srážkové daně zvyšuje z 10 % na 15 %.
- Nový odst. 8 stanoví, že nad rámec procentuelních výdajů již nebude možné uplatňovat zaplacené sociální a zdravotní pojištění. Což souvisí s novelizovaným ustanovením § 25 odst. 1 písm. g).
- Současně bude platit, že pokud poplatníkovi vznikne za rok 2007 přeplatek na pojistné, který bude uhrazen v roce 2008, nebude tento nedoplatek již daňovým výdajem roku 2008, ale pokud bude mít poplatník za toto období přeplatek bude v roce 2008 zdanitelným příjmem.
Ruší se následující ustanovení:
§ 7c – Minimální základ daně,
§ 13a – Výpočet daně ze společného zdanění manželů a
§ 14 – Výpočet příjmů dosažených za více zdaňovacích období.
Pokud jede o sazbu daně (§ 16) zavádí se pouze jedna sazba a to 15 %; pro rok 2009 by měla činit pouze 12,5 %.
V § 35 ba dochází k nové úpravě slev na dani, které se pro rok 2008 výrazně zvyšují, aby se v případě roku 2009 o něco snížily:
Rok 2007 | Rok 2008 | Rok 2009 | |
Základní sleva na poplatníka | 7 200 | 24 840 | 16 560 |
Na druhého manžela s příjmy do 38 040 Kč | 7 200 | 24 840 | 16 560 |
Částečný invalidní důchod | 1 500 | 2 520 | 2 520 |
Plný invalidní důchod | 3 000 | 5 040 | 5 040 |
Držitel průkazu ZTP/P | 9 600 | 16 140 | 16 140 |
Student | 2 400 | 4 020 | 4 020 |
Daňové zvýhodnění na dítě | 6 000 | 10 680 | 10 680 |
Ke změnám dochází dále v § 23, kde upozorníme pouze na dvě:
- Z ustanovení odst. 7 vypouští věta, která se týkala obvyklé ceny úroků ve výši 140 % diskontní úrokové sazby ČNB v případě půjčky mezi spojenými osobami, což znamená, že jako cena obvyklá se bude nadále používat pouze cena na úrovni běžných bankovních sazeb bez uvedeného zvýšení.
- V odst. 9, který se týká přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví u poplatníka s příjmy podle § 7 a který dává možnost rozložit zdanění zásob a pohledávek na 9 let, a případě ukončení vedení účetnictví před uplynutím této doby musí zbývající částky dodanit, se doplňuje, že tato povinnost nastává i tehdy, pokud poplatník přejde před uplynutím této doby z účetnictví na uplatňování výdajů paušálem.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.