Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Daně z příjmu fyzických osob od 1. 1. 2008

V dalším pokračování našeho seriálu týkajícího se popisu změn, které přináší schválený zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, se blíže seznámíme s dopady do daně z příjmů fyzických osob.

Nezdaňované příjmy

Podle novely zákona nebudou od roku 2008 předmětem daně z příjmů příjmy získané:

  • Darováním nebo převodem tzv. „rodinných farem“; bude se jednat o nemovitosti nebo ostatní majetek mezi osobami blízkými v souvislosti s předčasným ukončením provozování zemědělské činnosti zemědělského podnikatele,
  • Příjem plynoucí z vypořádání mezi podílovými spoluvlastníky rozdělením majetku podle velikosti jejich podílů a příjmy z vypořádání společného jmění manželů,
  • Částka uhrazená zdravotní pojišťovnou, o kterou byl překročen limit regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny podle zvláštních právních předpisů upravujících limity regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny.
  • U příjmů z prodeje cenných papírů budou osvobozeny jen příjmy z prodeje investičních cenných papírů a cenných papírů kolektivního investování, přesáhne-li doba mezi nabytím a převodem 6 měsíců a nepřesáhne-li podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech 5 % v období 24 měsíců před prodejem. Pro osvobození v ostatních případech se zavádí pětiletý časový test. Tato úprava se podle přechodných ustanovení vztahuje na cenné papíry nabyté po 1. 1. 2008.
  • Zrušuje se osvobození výnosů z hypotéčních zástavních listů (§ 4 odst. 1 písm. y).

Dílčí základ daně u příjmů ze závislé činnosti – § 6

Zde je nedůležitější změna ve stanovení základu daně, kdy dochází ke změně textu ustanovení § 6 odst. 13 ZDP, kde se stanoví, že dílčím základem daně budou hrubé příjmy ze závislé činnosti zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel.

To znamená, že hrubá mzda se zvýší o 35 % na tzv. „superhruhou mzdu“. Od základu daně se dále nebude již odečítat pojistné, které platí sám zaměstnanec, tedy 12,5 % z hrubé mzdy.

To ve svém důsledku znamená, že rovná daň není v tomto případě 15 %, ale bude vyšší, neboť u zaměstnance, který měl hrubý příjem v roce 2007 20 000 Kč se daň počítala z částky 17 500 Kč (po odečtení 12,5 % pojištění placeného zaměstnancem, zatímco v roce 2008 to bude z částky 27 000 Kč (20 000 + 35 % = z 20 000). 

Příklad

Zaměstnanec měsíční hrubá mzda 28 800 Kč, vyživuje 2 děti na které uplatňuje daňové zvýhodnění. Odvod na sociální a zdravotní pojištění poplatníka činí 12,5 % tj. 3 600 Kč.

  Rok 2007 Rok 2008
Hrubá mzda zaměstnance 28 800 28 800
Superhrubá mzda (135%)   38 880
Zdrav. a soc. pojištění 3 600 3 600
Základ daně po zaokrouhlení 25 200 38 800
Záloha na daň 4 501 5 820
Sleva na poplatníka 600 2 070
Daň po slevě 3 901 3 750
Daňové zvýhodnění – měsíční 1000 1780
Záloha na daň po slevách 2 901 1 970
Úhrada soc. a zdrav. pojištění 3 600 3 600
Čistá mzda k výplatě 22 299 23 230
Rozdíl   + 931

 

U zaměstnanců, jejichž příjmy sociálnímu a zdravotnímu pojištění nepodléhají, např. u odměn z dohod o provedení, se daň vypočte pouze z hrubé mzdy a základ daně nebude zvyšován na úroveň superhrubé mzdy. V této souvislosti je třeba ještě uvést, že se zavádí maximální vyměřovací základ ve výši 48-násobku průměrné mzdy. Po dosažení tohoto limitu se již pojistné do konce roku u zaměstnance srážet nebude.

Pokud však zaměstnanec změní v průběhu roku zaměstnavatele, bude se u každého zaměstnavatele tento limit posuzovat samostatně. Případný přeplatek, který by v důsledku toho vznikl, bude zaměstnanci na základě žádosti vrácen.

Pokud jde o § 6 dochází zde ještě k dalším změnám, a to:
  • V odst. 9 písm. a) kde se výslovně stanoví, že výdaje na zvýšení kvalifikace nejsou u zaměstnance osvobozeny,
  • V odst. 9 písm. p) se nově slučují limity pro osvobození příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění a soukromé životní pojištění zaměstnanců, což znamená, že celková výše osvobození je maximálně ve výši 24 000 Kč na zaměstnance za rok u jednoho zaměstnavatele. Případné překročení tohoto limitu podléhá již nejen zdanění ale také zvyšuje vyměřovací základ pro sociální a zdravotní pojištění.

Příjmy z podnikání – § 7

  • Ruší se odstavce 6 a 7, které se týkaly pojistného a číslování dalších odstavců se tím posouvá a v novém odst. 6 (dříve 8) se zvyšuje limit pro zdanění autorských příspěvků srážkovou daní ze 3 000 Kč na 7 000 Kč, ale současně se v § 36 sazba srážkové daně zvyšuje z 10 % na 15 %.
  • Nový odst. 8 stanoví, že nad rámec procentuelních výdajů již nebude možné uplatňovat zaplacené sociální a zdravotní pojištění. Což souvisí s novelizovaným ustanovením § 25 odst. 1 písm. g).
  • Současně bude platit, že pokud poplatníkovi vznikne za rok 2007 přeplatek na pojistné, který bude uhrazen v roce 2008, nebude tento nedoplatek již daňovým výdajem roku 2008, ale pokud bude mít poplatník za toto období přeplatek bude v roce 2008 zdanitelným příjmem.

Ruší se následující ustanovení:
§ 7c – Minimální základ daně,
§ 13a – Výpočet daně ze společného zdanění manželů a
§ 14 – Výpočet příjmů dosažených za více zdaňovacích období.

Pokud jede o sazbu daně (§ 16) zavádí se pouze jedna sazba a to 15 %; pro rok 2009 by měla činit pouze 12,5 %.

V § 35 ba dochází k nové úpravě slev na dani, které se pro rok 2008 výrazně zvyšují, aby se v případě roku 2009 o něco snížily:

  Rok 2007 Rok 2008 Rok 2009
Základní sleva na poplatníka 7 200 24 840 16 560
Na druhého manžela s příjmy do 38 040 Kč 7 200 24 840 16 560
Částečný invalidní důchod 1 500 2 520 2 520
Plný invalidní důchod 3 000 5 040 5 040
Držitel průkazu ZTP/P 9 600 16 140 16 140
Student 2 400 4 020 4 020
Daňové zvýhodnění na dítě 6 000 10 680 10 680


Ke změnám dochází dále v § 23, kde upozorníme pouze na dvě:
  • Z ustanovení odst. 7 vypouští věta, která se týkala obvyklé ceny úroků ve výši 140 % diskontní úrokové sazby ČNB v případě půjčky mezi spojenými osobami, což znamená, že jako cena obvyklá se bude nadále používat pouze cena na úrovni běžných bankovních sazeb bez uvedeného zvýšení.
  • V odst. 9, který se týká přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví u poplatníka s příjmy podle § 7 a který dává možnost rozložit zdanění zásob a pohledávek na 9 let, a případě ukončení vedení účetnictví před uplynutím této doby musí zbývající částky dodanit, se doplňuje, že tato povinnost nastává i tehdy, pokud poplatník přejde před uplynutím této doby z účetnictví na uplatňování výdajů paušálem.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících