Rostoucí trend počtu žen podnikatelek dále pokračuje. Podnikatelky jsou se svým životem i příjmem mnohem spokojenější než ženy v klasickém zaměstnání. Polovina začínajících podnikatelek míří do oblasti služeb, následuje drobný obchod.
Rostoucí trend počtu žen podnikatelek dále pokračuje a již dvanáctinásobně převyšuje počet podnikatelských subjektů nově založených muži. Největší bariéru při zahájení podnikání vidí ženy v nedostatku financí, nepřehledné byrokracii, ale i v obavě o zabezpečení rodiny.
I přesto jsou tři čtvrtiny podnikatelek spokojeny se svojí pracovní volbou, zatímco běžně zaměstnané ženy pouze z jedné třetiny. Trendem začíná být dosažení nezávislosti. Vyplývá to z výsledků průzkumu a analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR („AMSP ČR“), společnosti ŽENY s.r.o. a Ministerstva průmyslu a obchodu.
Přestože muži v podnikání stále převládají, jejich počet v posledních letech stagnuje a dominuje trend trvalého růstu počtu podnikajících žen. V roce 2015 počet podnikatelek vzrostl o dalších 7 223 žen, zatímco mužů přibylo jen 609. Zajímavé je i to, že ačkoliv mužů podnikatelů je vůči ženám téměř dvojnásobek, za poslední rok přibylo srovnatelně nových živnostenských oprávnění. Na jednoho muže tak dnes připadá v průměru 1,48 živnostenských oprávnění, na jednu ženu je to potom 1,32.
Podnikatelky jsou se svým životem i příjmem mnohem spokojenější než ženy v zaměstnaneckém poměru. To potvrzuje také skutečnost, že pouze jedno procento oslovených žen podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly.
Polovina začínajících podnikatelek míří do oblasti služeb
Pro zahájení podnikání ženy nevyhledávají pomoc s prodejem produktů a příliš nespoléhají ani na státní či evropskou podporu. Za rozhodující však považují podporu rodiny. Vadí jim nesrozumitelnost všech administrativních povinností, potýkají se s nedostatkem zdrojů a přivítaly by srozumitelný a finančně dostupný informační servis.
„Ženy vstupují do podnikání velmi zodpovědně, jejich hlavní motivací není mimořádný úspěch a společenské postavení, ale pragmaticky sledují efekt pro rodinu a vyšší stupeň nezávislosti. Stále uvažují velmi hospodárně, snaží se z minima získat maximum a odmítají riskantní kroky. Tím se podstatně odlišují od mužů, kteří jdou za vyššími cíli, ale rovněž s větší dávkou rizika,“ konstatuje předseda AMSP ČR Karel Havlíček.
Polovina žen, která se rozhodla podnikat, míří do oblasti služeb, následuje drobný obchod. Naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobní odvětví, s výjimkou drobné ruční výroby. Za zcela zásadní faktor při rozhodování o oboru podnikání považují ženy možnost skloubit pracovní a rodinný život. Hlavní motivací pro tři čtvrtiny žen je uspořádání pracovní doby, dvě třetiny to považují za cestu k nezávislosti. Naopak jen každá sedmá žena chce začít podnikat, protože má podnikatelský nápad.
Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny typu kaváren a čajoven nebo prodejny vlastních ručních výrobků. A roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky.
Průběžné vzdělávání pomáhá rozvíjet podnikání
Přijít na trh se zajímavým produktem je pouze prvním krokem vedoucím k úspěchu. „Stále se setkáváme s neefektivním financováním reklamy nebo nevhodnou volbou komunikačního nástroje. Ještě nedávno byla řada žen, s kterými jsem se setkala, ochotna zaplatit vysoké částky za malý prostor v tisku, za které by během dvou měsíců získaly tisíce fanoušků například na Facebooku,“ říká Eva Čejková Vašková, jednatelka ŽENY s.r.o.
V této oblasti již došlo k významnému pokroku. Ženy sází podle průzkumu na doporučení, osobní kontakty a dobrou pověst. Internetové nástroje a sociální sítě se stávají automatickým prostředkem komunikace. Je zřejmé, že tradiční formy typu reklamy a využívání médií je pro ženy podnikatelky nákladným, a tím i neefektivním způsobem prezentace.
Důležitým faktorem rozvoje podnikání žen je podle průzkumu jejich průběžné vzdělávání. Celkem 29 % oslovených podnikatelek se pravidelně účastní vzdělávacích kurzů pro podnikatele. Preferují převážně klasické kurzy, jako osobní setkání, workshopy nebo konference.
Zájem o on-line kurzy je, i přes deklarovanou časovou i finanční úsporu, výrazně nižší. „Osobně si myslím, že je to způsobeno špatnou zkušeností a řadou podvodných společností, které na lokálním trhu pojem on-line vzdělávání pokazily. Placené platformy je nezbytné předem vždy řádně prověřit,“ podotýká Eva Čejková Vašková.
Ženy podnikatelky jsou ochotny do svého vzdělání investovat v průměru 5 000 Kč za rok.
Komentáře
assistentin
10. 11. 2016, 08:26Vůbec není divu, v dnešní době se dá podnikání rozjet klidně i s dítětem nebo už na mateřské.