Od 1. srpna 2019 se spustí nové jednotné portálové řešení práce a sociálních věcí, jež nahradí dosavadní portály. Jaké změny přinese zaměstnavatelům uznaným za zaměstnavatele na chráněném trhu práce a odběratelům náhradního plnění?
Pro veřejnost jsou nové stránky k dispozici od 28. června 2019 v rámci souběžného provozu stávajícího portálu Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“). Jednotné portálové řešení je dostupné na adresách web.mpsv.cz a web.uradprace.cz. Od 1. srpna 2019 by měl provoz původního portálu skončit a všechny důležité informace budou dostupné už jen na výše uvedených adresách.
Jednotné portálové řešení práce a sociálních věcí přinese ve vztahu k chráněnému trhu práce některé inovace. Dotknou se jednak evidence náhradního plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením podle ustanovení § 84 zákona o zaměstnanosti (dále jen „ZoZ“), jednak předkládání roční zprávy o činnosti zaměstnavatele uznaného za zaměstnavatele na chráněném trhu práce podle ustanovení § 78 odst. 6 písm. d) ZoZ.
Změna přihlašování právnických a fyzických osob do jednotného portálového řešení
Jedná se o změnu, která vyplývá ze zákona o elektronické identifikaci, tedy o nutnost prokázání totožnosti pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Do jednotného portálového řešení se tak bude možné přihlásit dvěma způsoby:
- prostřednictvím systému e-identita – více informací a postup zajištění tohoto přihlášení naleznete na Portálu národního bodu pro identifikaci a autentizaci,
- prostřednictvím informačního systému datových schránek – více informací a postup zajištění tohoto přihlášení naleznete na informačním systému datových schránek.
Evidence náhradního plnění
Evidence náhradního plnění, která se bude pravděpodobně od 1. srpna 2019 provozovat v rámci jednotného portálového řešení, nepřinese žádné změny z hlediska její funkcionality či struktury zadávaných dat.
Popis fungování aplikace najdeme v uživatelské příručce, která bude s předstihem k dispozici na stránkách jednotného portálového řešení. Faktury vystavené v rámci náhradního plnění se budou do konce července 2019 zadávat do stávající aplikace evidence náhradního plnění.
Faktury zadané do stávající evidence se automaticky přenesou do aplikace provozované v rámci jednotného portálového řešení.
Aby se zajistilo plynulé zadávání dokladů v režimu náhradního plnění a jejich kontrola ze strany odběratelů, měli by si zaměstnavatelé přistupující do evidence náhradního plnění zajistit v průběhu července jednu z výše uvedených možností přihlášení do jednotného portálového řešení.
S prvním přihlášením do evidence náhradního plnění v rámci nového portálu souvisí možnost předat pověření pro vkládání faktur a editaci údajů v aplikaci jiné osobě, než je vlastník náhradního plnění.
Vlastníkem se označuje ten zástupce dodavatele/odběratele, jehož IČ či rodné číslo figuruje v systému e-identita nebo datových schránek a shoduje se s údaji dodavatele/odběratele v evidenci náhradního plnění. Vlastník se přihlásí a zaeviduje od 1. srpna 2019 na novém portálu jako první a poté může zadat pověřené osoby.
Roční zpráva o činnosti zaměstnavatele na chráněném trhu práce
Zaměstnavatelé uznaní za zaměstnavatele na chráněném trhu práce mají podle ustanovení § 78 odst. 6 písm. d) ZoZ povinnost předkládat Úřadu práce ČR roční zprávu o své činnosti, a to vždy do 15. července následujícího roku.
Od června 2019 se roční zpráva zadává do aplikace připravené právě na novém portálu. Je dobré, aby tuto aplikaci ze statistických důvodů využili i zaměstnavatelé, kteří již v průběhu roku 2019 zprávu o své činnosti Úřadu práce ČR zaslali.
Zaměstnavatelé se do ní budou přihlašovat prostřednictvím systému e-identita nebo datových schránek.
Zanechte komentář
Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.
Pro přidání komentáře se přihlaste.