Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Pracovní úraz

Pracovní úraz

Zaměstnavatel musí vést evidenci o úrazech v knize úrazů v elektronické nebo listinné podobě. Co musí tato evidence obsahovat? A co se rozumí pod pojmem pracovní úraz? Kam a dokdy musí úraz zaměstnavatel ohlásit? Dozvíte se v tomto článku.

Pracovním úrazem se rozumí poškození zdraví nebo smrt, které byly způsobeny zaměstnanci nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením vnějších vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v souvislosti s ním.
 
Jako pracovní úraz se posuzuje též úraz, který zaměstnanec utrpěl pro plnění pracovních úkolů. Úraz, který se zaměstnanci přihodil cestou do zaměstnání a zpět, není pracovním úrazem.
 
Pro statistické účely se smrtelným pracovním úrazem rozumí takové poškození zdraví, na jehož následky úrazem postižený zaměstnanec nejpozději do jednoho roku zemřel.
 
Zaměstnavatel, u něhož k pracovnímu úrazu došlo, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku tohoto úrazu za účasti zaměstnance (pokud to jeho zdravotní stav dovoluje), svědků a za účasti odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Bez vážných důvodů nesmí měnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu.
 
O pracovním úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele je zaměstnavatel, u kterého k pracovnímu úrazu došlo, povinen bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance, umožnit mu účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu a seznámit ho s výsledky tohoto objasnění.

Evidence úrazů

Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující tři kalendářní dny.
 
Zaměstnavatel vyhotovuje záznamy a vede dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo:

  • ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než tři kalendářní dny, nebo
  • k úmrtí zaměstnance.

 
Jedno vyhotovení záznamu o úrazu zaměstnavatel předá postiženému zaměstnanci, v případě smrtelného pracovního úrazu jeho rodinným příslušníkům.
 
Zaměstnavatel vede evidenci o úrazech v knize úrazů v elektronické nebo listinné podobě. Evidence obsahuje tyto údaje:

  • jméno, popřípadě jména, a příjmení úrazem postiženého zaměstnance,
  • datum a hodinu úrazu,
  • místo, kde k úrazu došlo,
  • činnost, při níž k úrazu došlo,
  • počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu,
  • celkový počet zraněných osob,
  • druh zranění a zraněná část těla,
  • druh úrazu,
  • zdroj úrazu,
  • příčiny úrazu,
  • jména svědků úrazu,
  • jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal.

 
Zaměstnavatel ohlašuje pracovní úrazzasílá záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím.
 
Zaměstnavatel musí také vést evidenci zaměstnanců, u nichž byla uznána nemoc z povolání, která vznikla na jeho pracovištích, a uplatní taková opatření, aby odstranil nebo minimalizoval rizikové faktory, které vyvolávají ohrožení nemocí z povolání nebo nemoc z povolání.

Kam pracovní úraz ohlásit?

Zaměstnavatel ohlásí pracovní úraz bez zbytečného odkladu:

  • územně příslušnému útvaru Policie České republiky, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin,
  • odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
  • příslušnému oblastnímu inspektorátu práce, došlo-li k úrazu u fyzické nebo právnické osoby, která podle jiného právního předpisu podléhá jeho kontrolní působnosti, a trvá-li hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance více než pět dnů nebo lze-li vzhledem k povaze zranění takovou dobu hospitalizace předpokládat,
  • příslušnému obvodnímu báňskému úřadu, podléhá-li činnost, pracoviště nebo technické zařízení vrchnímu dozoru podle jiného právního předpisu, jde-li o závažný pracovní úraz podle jiného právního předpisu,
  • zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho vyslal nebo dočasně přidělil,
  • zdravotní pojišťovně, u které je pracovním úrazem postižený zaměstnanec pojištěn.

 
Zaměstnavatel ohlásí smrtelný pracovní úraz bez zbytečného odkladu:

  • územně příslušnému útvaru Policie České republiky,
  • odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
  • příslušnému oblastnímu inspektorátu práce, došlo-li k úrazu u fyzické nebo právnické osoby, která podle jiného právního předpisu podléhá jeho kontrolní působnosti,
  • příslušnému obvodnímu báňskému úřadu, podléhá-li činnost, pracoviště nebo technické zařízení vrchnímu dozoru podle jiného právního předpisu,
  • zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho vyslal nebo dočasně přidělil,
  • zdravotní pojišťovně, u které byl smrtelným pracovním úrazem postižený zaměstnanec pojištěn.

 
Záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do pěti pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl. Záznam o úrazu předá zaměstnavatel bez zbytečného odkladu oprávněným osobám.
 
Záznam o úrazuzáznam o úrazu – hlášení změn zasílá zaměstnavatel elektronicky nebo v listinné podobě.

Pokud zaměstnavatel zasílá záznam o úrazu nebo záznam o úrazu – hlášení změn elektronicky, může použít tiskopis podle přílohy č. 1 nebo přílohy č. 2 k nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu.
 
Vzor záznamu o úrazu
Vzor záznamu o úrazu – hlášení změn

V případě nedodržení povinností hrozí pokuta až do výše 2 000 000 Kč (viz § 17 odst. 2 písm. d) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce).

Související článek:
Záznam o pracovním úrazu

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Petr Chobot
    18. 11. 2022, 22:11

    Dobry den,stal se mi pracovni uraz v zaparkovanem kamionu pri povinne bezpecnostni prestavce ve Francii. Naboural do nas osobni automobil. Zamestnavateli jsme vse ohlasili a po navratu vse sepsali se zamestnavatelem jako pracovni uraz.Policie oznacila ridice osobniho vozidla za vinika. Po rocnim marodeni jsem vsechny doklady od policie a lekaru odevzdal zamestnavateli i pojistovne u ktere ma muj zamestnavatel uzavrenou pojistku. Pojistovna mi zamitla priznani odskodneni a za duvod uvedla ze jsem nepracoval a nehoda se stala kdyz jsem mel odpocinek. Poprosil bych o radu jak postupovat dal jelikoz jako ridic z povolani skupiny C,E musim dodrzovat bezpecnostni prestavky (Aetr+socialni zakon) a tyto povinne bezpecnostni prestavky (odpocinek) musim delat ve vozidle. Predem dekuji za radu.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Vyplácení přeplatků na daních začne po 1. dubnu 2025

    |

    Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících