Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Co musíte zařídit před zahájením evidence tržeb?

Co musíte zařídit před zahájením evidence tržeb?

I přesto, že v současné době na elektronickou evidenci tržeb leží u Ústavního soudu stížnost, která požaduje její zrušení, zákon je zatím stále v platnosti. A někteří podnikatelé tak již musí začít přemýšlet o tom, jak se případně na EET připravit.

1. Zjistěte si, zda máte povinnost evidovat tržby

Povinnost evidovat tržby má podnikatel, který přijímá „evidované tržby“. Evidovanou tržbou je platba v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, která zahrnuje příjem z podnikání a nevztahuje se na ni výjimka. Evidenci tržeb naopak nepodléhají platby realizované přímo převodem z účtu na účet nebo inkasem.

2. Ověřte si, odkdy budete evidovat

Evidence tržeb bude spuštěna postupně, ve čtyřech fázích. Podnikatel vyhodnotí, z jaké činnosti mu tržby plynou a zařadí danou činnost do příslušné fáze podle klasifikace NACE. Od toho se pak odvíjí vznik povinnosti podnikatele zahájit evidenci tržeb. Není podstatné, zda tržby pochází z hlavní či jiné podnikatelské činnosti.
 
Ministerstvo financí zvažuje, že začátek fungování elektronické evidence tržeb o měsíc posune, tedy až na začátek roku 2017. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do konce srpna. Zatím však vypadají fáze zavedení EET následovně:

  • 1. fáze (od 1. 12. 2016) – stravovací a ubytovací služby,
  • 2. fáze (od 1. 3. 2017) – maloobchod a velkoobchod,
  • 3. fáze (od 1. 3. 2018) – ostatní činnosti, které nejsou v 1., 2. nebo 4. fázi – zahrnuje všechny ostatní NACE neuvedené v jiných fázích (např. taxislužba, podnikatelé ve výrobě, silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava meziměstská, svobodná povolání – lékaři, právníci, veterináři atd.),
  • 4. fáze (od 1. 6. 2018) – vybraná řemesla a výrobní činnost (např. výroba textilií, oděvů či nábytku, elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači, opraváři počítačů, kadeřnice, maséři atd.).

3. Zjistěte si, zda se vás týká evidování tržeb ve „zjednodušeném režimu“

Vedle běžného režimu, který spočívá v zasílání údajů o evidované tržbě on-line, umožňuje zákon o evidenci tržeb evidovat některé tržby ve zjednodušeném režimu off-line. To znamená zasílat údaje o evidované tržbě správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění (přijetí) evidované tržby.
 
Ve zjednodušeném režimu může podnikatel evidovat tržby na základě zákona, nařízení vlády nebo povolení správce daně. Nejčastěji se bude jednat o situace, kdy podnikatel nemá k dispozici v místě uskutečnění tržby dostatečné internetové připojení.
 
Postup fungování zjednodušeného režimu evidence tržeb:

  • Podnikatel prostřednictvím pokladního zařízení (pokladna, PC, tablet, mobil s tiskárnou atp.) vystaví účtenku bez fiskálního identifikačního kódu a uloží datovou zprávu o tržbě do paměti.
  • Do pěti dnů zajistí podnikatel odeslání datových zpráv o tržbách do systému Finanční správy (např. tak, že přemístí pokladní zařízení do místa, kde je dostupný internet).
  • Finanční správa ze systému zašle potvrzení k přijatým datovým zprávám.
  • Evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy.

4. Pořiďte si nezbytné vybavení pro evidenci

K tomu, aby podnikatel mohl elektronicky evidovat tržby, si bude moci zvolit zařízení odpovídající jeho podnikatelské činnosti (např. pokladna, pokladní zařízení, ale i třeba starší počítač, tablet nebo mobilní telefon propojený s tiskárnou). Zařízení musí být technicky vybaveno tak, aby odeslalo prostřednictvím internetu požadované údaje o evidované tržbě serveru Finanční správy a vystavilo účtenku zákazníkovi.
 
Každý si může pořídit takové zařízení, které mu vyhovuje a od koho chce, neboť zákon použití žádného konkrétního zařízení nepředepisuje.
 
Podnikatel (fyzická osoba) si bude moci odečíst jednorázovou slevu na dani za rok (resp. zdaňovací období), ve kterém poprvé zaeviduje tržbu, kterou měl podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat. Mimořádná sleva na dani z příjmů činí 5 000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.

5. Zařiďte si přístup na portál e-tržby a certifikát

Před zahájením evidence tržeb podnikatel požádá Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Údaje jsou primárně tvořeny uživatelským jménem a heslem. Pro vyšší stupeň zabezpečení se počítá i s možností rozšíření o kód zasílaný SMS na uvedené telefonní číslo.
 
Po přihlášení si podnikatel na portále zaeviduje své provozovny, ve kterých vykonává činnosti, z nichž plynou evidované tržby. Jde nejen o klasickou kamennou provozovnu, ale i o mobilní provozovny, nebo internetové stránky, jejichž prostřednictvím podnikatel nabízí své zboží či služby.
 
Dále si vygeneruje certifikát, který poté nainstaluje do svého pokladního zařízení (prostřednictvím certifikátu systém identifikuje podnikatele, který mu datovou zprávu posílá). Podnikatel může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo využít více certifikátů a mít např. certifikát pro každou svou provozovnu nebo pro každé své pokladní zařízení. Funkčnost bude možné otestovat v pilotním režimu.
 
Podrobnější informace naleznete na oficiálním webu Ministerstva financí a Finanční správy Etržby.
 
Sledujeme vývoj elektronické evidence tržeb, aby byl program POHODA i nadále užitečným pomocníkem v podnikání. V rámci zákaznické podpory bude aktualizace Pohody na EET zdarma.
 
 
Související články:
První kroky podnikatele k evidování tržeb
Změna zákonů v souvislosti se zavedením EET
Seznamte se podrobněji se zákonem o evidenci tržeb

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Jana
    13. 07. 2016, 09:39

    kdy dostanu odpověď z finančního úřadu že mám kontrolní hlášení dobře děkuji Jana

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Vyplácení přeplatků na daních začne po 1. dubnu 2025

    |

    Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících