Automobil pro podnikatelské účely si pořídíte nejčastěji na fakturu, operativní leasing nebo na úvěr. Dříve byl oblíbený také finanční leasing, dnes už se ale u aut objevuje jen zřídka. Jak pořízení auta v jednotlivých případech správně zaúčtovat?
Při pořízení automobilu pro podnikatelské účely je pro většinu podnikatelů klíčový způsob financování. A ten má vliv i na účtování. Při pořízení jsou v praxi nejčastější tyto způsoby:
- na fakturu (případně v kombinaci se zaplacením zálohy),
- operativní leasing a
- úvěr.
Dříve byl velmi častým způsobem pořízení finanční leasing. Poslední dobou se však již objevuje u automobilů spíše zřídka a je nahrazován pořízením na úvěr. Finanční leasing slouží spíše k pořizování strojů. Zda se jedná o pořízení na úvěr, nebo finanční leasing, je třeba zjišťovat ze smlouvy. Stává se, že jsou oba způsoby zaměňovány, což je chyba.
Pořízení na fakturu – se zálohou
Při pořízení na fakturu účtujeme veškeré náklady na pořízení do pořizovací ceny auta. V účetnictví k tomu slouží účet 042. V daňové evidenci jsou veškeré náklady související s pořízením auta nedaňový výdaj.
Do pořizovacích nákladů patří:
- kupní cena,
- doprava,
- clo,
- správní poplatky (např. za zápis do registru vozidel),
- DPH u neplátců,
- DPH u plátců, nemají-li nárok na odpočet daně, případně je-li nárok na odpočet pouze v částečné výši (např. u vozidel používaných současně k soukromým účelům).
Vozidlo lze zařadit do majetku až po splnění všech podmínek nutných k jeho provozování, tj. až po zapsání do registru vozidel.
Náklady na pořízení auta se dostávají do daňových nákladů formou odpisů. V daňové evidenci se odpisy neúčtují, pouze se uplatní přímo v daňovém přiznání. Účetní odpis je třeba zaúčtovat vždy, a to i v případě přerušení daňového odpisování nebo neuplatnění daňového odpisu.
Účtování:
úhrada zálohy z běžného účtu MD 052 / D 221 100.000 Kč (úhrada zálohy i koupě vozu proběhly ve stejném měsíci, proto dodavatel nevystavoval daňový doklad k záloze)
přijatá faktura za koupi vozu:
- cena auta MD 042 / D 321 250.000 Kč
- DPH 21 % 52.500 Kč – vozidlo bude používáno ze 40 % soukromě, tj. 21.000 Kč MD 042 / D 321, 31.500 Kč lze uplatnit DPH na vstupu MD 343 / D 321
- odečet zálohy – 100.000 Kč 052/321 (je možné též účtovat kladně obráceným účetním předpisem 321/052)
v hotovosti uhrazený poplatek za zapsání do registru vozidel 800 Kč 042/211
zařazení auta do majetku (250.000 + 21.000 + 800) 271.800 Kč 022/042
úhrada pojištění auta v hotovosti 548/221
odpis 551/082
Operativní leasing
Při pořízení formou operativního leasingu zůstává vozidlo v majetku pronajímatele a po ukončení operativního leasingu se vrací zpět pronajímateli. Nájemce platí pronajímateli nájemné smluvené ve smlouvě o nájmu dopravního prostředku. Smlouva o nájmu dopravního prostředku musí být písemná. Vozidlo pojišťuje a pojistné platí pronajímatel, pokud není ve smlouvě sjednáno jinak.
Pronajímatel jako majitel vozidla si uplatňuje odpisy. Stejně tak by mělo být ve smlouvě sjednáno, kdo hradí náklady na provoz auta – především náklady na opravy a technické zhodnocení. Pokud není sjednáno, postupuje se dle platných předpisů, což má dopady na daňovou uznatelnost nákladů.
Pokud se jedná o nájem mezi spřízněnými osobami (což může být i společník s.r.o. a jeho s.r.o.), je třeba respektovat ustanovení o ceně obvyklé.
V daňové evidenci je zaplacené nájemné daňovým nákladem (u neplátce DPH je daňovým nákladem včetně DPH). V účetnictví se nájemné účtuje na účet 518.
Pořízení na úvěr
Pořízení na úvěr poslední dobou nahrazuje finanční leasing. V praxi se občas setkávám s tím, kdy auto pořízené na úvěr je účtováno jako finanční leasing. To je ovšem hrubá chyba. Proto doporučuji vždy před účtováním pročíst dobře smlouvu a nespokojit se pouze se splátkovým kalendářem, který může být v obou případech podobný.
Při pořízení auta na úvěr se kupující stává vlastníkem auta. I když může smlouva obsahovat ujednání o ručení kupovaným vozem. Při pořízení formou finančního leasingu je až do ukončení leasingu a prodeje vozu majitelem leasingová společnost.
Při pořízení na úvěr si odpisy uplatňuje kupující – vlastník auta, při pořízení formou leasingu si odpisy uplatňuje leasingová společnost.
Zálohu na pořízení auta je třeba účtovat jako zálohu na pořízení dlouhodobého hmotného majetku a nezaměňovat ji s akontací u finančního leasingu. V praxi se občas s touto chybou setkávám. Záloha na pořízení auta je pak chybně účtována na účet 381 a časově rozlišována a rozpouštěna do nákladů.
Úvěr na auto v daňové evidenci
Zaplacená záloha na auto je nedaňový výdaj – pořízení dlouhodobého hmotného majetku (DHM). Pokud je firma plátce DPH, zaeviduje fakturu od prodejce auta kvůli nároku na DPH – půjde o nedaňový výdaj na pořízení DHM.
Neplátce DPH nemusí o faktuře účtovat, pokud půjde o nedaňový výdaj. Faktura však nebude v daňové evidenci nikdy uhrazena. Poskytnutí úvěru se v daňové evidenci neúčtuje. Účtuje se až o splátkách úvěru. Splátka obsahuje jistinu + úroky. V některých případech i pojištění. Splátku je tedy třeba rozdělit – splátka jistiny je nedaňový výdaj, splátka úroku (a případně pojistného) je daňový výdaj.
V programu POHODA lze toto rozúčtování provést přímo v agendě banka na položkách bankovního výdaje.
Účtování:
úhrada zálohy na auto v hotovosti MD 052 / D 211 100.000 Kč (úhrada zálohy i koupě vozu proběhly ve stejném měsíci, proto dodavatel nevystavoval daňový doklad k záloze)
přijatá faktura za koupi vozu:
- cena auta MD 042 / D 321 250.000 Kč
- DPH 21 % 52.500 Kč – vozidlo bude použito výhradně k ekonomické činnosti MD 343 / D 321
- odečet zálohy – 100.000 Kč 052/321 (je možné též účtovat kladně obráceným účetním předpisem 321/052)
zařazení auta do majetku 250.000 Kč 022/042
úhrada faktury poskytnutím bankovního úvěru 202.500 Kč 321/461.1
předpis splátky dle splátkového kalendáře celkem 6.250 Kč, z toho:
- jistina 4.500 Kč – neúčtuje se nebo lze použít pomocný zápis např. 461.1/461.1
- úroky 1.500 Kč 562/461.2
- pojistné 250 Kč 548/325
úhrada splátky úvěru z bankovního účtu 6.250 Kč:
- jistina 4.500 Kč 461.1/221
- úroky 1.500 Kč 461.2/221
- pojistné 250 Kč 325/221
Navržený způsob účtování je pouze ilustrativní. V praxi mohou nastat různé situace vyžadující různé účetní přístupy. Důležité je respektovat pravidlo, že záloha na dlouhodobý majetek se účtuje ve skupině 05, úroky ve skupině 56 a bankovní úvěry ve skupině 46, přičemž se analyticky rozděluje jistina a úroky.
Při účtování úroků je třeba respektovat pravidlo věcné a časové souvislosti a účtovat úrok do období, ve kterém vznikl, bez ohledu na to, zda a kdy byl uhrazen. Z toho důvodu nepovažuji za vhodné účtovat úroky přímo z bankovního výpisu předpisem 562/221.
Článek byl připravený ve spolupráci s Účetnictvím bez starostí.
Komentáře
surf73
24. 02. 2014, 14:26Dobrý den, chci se zeptat, zda lze uplatnit účetní i dańové odpisy u osobního automobilu pořízeného na úvěr, kdy došlo k převodu vlastnického práva. Děkuji.
Zuzana Bartůšková
18. 12. 2013, 12:04Dobrý den,
při pořízení na úvěr nerozlišujete úroky jako akontaci u finančního leasingu. Respektujete pravidlo, že se úroky účtují do období se kterým věcně a časově souvisí bez ohledu na to kdy byli uhrazeny. Nejlépe je účtovat podle splátkového kalendáře, takže úrok za leden 2013 zaúčtujete do ledna 2013 atd. Přesně podle splátkového kalendáře. Takže v nákladech roku 2013 budete mít všechny nákladové úroky 2013. Někdo uvádí alternativní způsob účtování úroků přímo z běžného účtu 562/221. Ale já to nedoporučuji právě z důvodu, že platby nemusí korespondovat s tím, které úroky do období patří. A pak byste musela dělat příslušné časové rozlišení.
Zuzka Bella
18. 12. 2013, 10:50Dobrý den, chtěla bych se zeptat na časové rozlišení úroků při úvěru na auto v účetnictví. Znamená celkovou částku úroku podělit jako u leasingu 60 měsíci a měsíčně dát do nákladů 1/60? Nebo účtovat úrok tak, jak je uveden ve splátkovém kalendáři? Tedy 1.měsíc např. 1500, 2.měsíc 1250, 3.měsíc 1000 atd…? Děkuji. ZB
Zuzana Bartůšková
25. 11. 2013, 19:57Dobrý den, odpisování majetku lze zahájit po uvedení pořizované věci do stavu způsobilého obvyklému užívání, kterým se rozumí dokončení věci a splnění technických funkcí a povinností stanovených zvláštními právními předpisy pro užívání (viz § 26 odst. 5). Tímto se zvláště u automobilů myslí mimo jiné zapsání do registru vozidel. Nicméně dle § 24 odst. 1 se za daňové náklady považují výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Mezi takové výdaje lze považovat i náklady na opravy auta, které jsou ve vlastnictví daňového subjektu. Pokud jste tedy schopní prokázat, že v době opravy jste automobil vlastnili (např. na základě kupní smlouvy) a automobil sloužil k zajišťování zdanitelných příjmů lze dle mého názoru náklady na opravu uplatnit jako daňové. Pokud však v době opravy neměl daňový subjekt prokazatelně auto k dispozici a nepoužíval ho k dosažení zdanitelných příjmů, nelze výdaj uplatnit.
Ivana
25. 11. 2013, 12:13Dobrý den, může se použít jako daňový náklad oprava vozidla v období mezi koupí a zapsáním do TP? Firmě trvalo půl roku než vozidlo přihlásila. Děkuji za odpověď, I.L.