Jak na zahraniční pracovní cesty teoreticky, jsme si ukázali nedávno. Tentokrát si předvedeme výpočet pracovní cesty za hranice České republiky na praktických příkladech. Počítejte s námi.
Příklad 1: Cestování automobilem
Plynárenská společnost z Jihomoravského kraje vysílá svého zaměstnance na pracovní cestu na Slovensko, kde bude provádět montáže plynových hořáků v síti prodejen.
Čtyřdenní pracovní cesta probíhala následovně:
12. 8. 2013
Dubňany – Starý Hrozenkov 5:00 až 7:00 (přechod státní hranice) 85 km
Starý Hrozenkov – Bánovce nad Bebravou 7:00 až 8:00 (montáž 3,5 hodiny) 45 km
Bánovce nad Bebravou – Partizánské 11:30 až 12:15 (montáž 3,5 hodiny) 20 km
Partizánské – Prešov 16:00 až 21:30 (přesun do Prešova, ubytování) 370 km
13. 8. 2013
Prešov – Prešov 7:00 až 10:30 (montáž 3,5 hodiny) 10 km
Prešov – Košice 10:30 až 11:10 (nákup materiálu na fakturu) 35 km
Košice – Svidník 11:30 až 12:30 (montáž 2 hodiny) 95 km
Svidník – Stropkov 14:40 až 16:50 (montáž 2 hodiny) 15 km
Stropkov – Snina 17:00 až 19:00 (přesun do Sniny) 75 km (Snina – ubytování)
14. 8. 2013
Snina – Snina 7:00 až 11:00 (montáž 4 hodiny) 10 km
Snina – Trebišov 11:00 až 12:30 (montáž 2,5 hodiny) 75 km
Trebišov – Veľký Meder 15:00 až 21:30 (Veľký Meder – ubytování) 450 km
15. 8. 2013
Veľký Meder – Dunajská Streda 7:00 až 7:20 (montáž 4,5 hodiny) 25 km
Dunajská Streda – Skalica 12:10 až 15:10 (montáž 3 hodiny) 155 km
Skalica – Sudoměřice 18:10 až 18:20 (přechod státní hranice) 5 km
Sudoměřice – Dubňany 18:20 až 18:40 (konec pracovní cesty) 18 km
A) strava nebyla poskytnuta
Tab. 1: Stravné a kapesné
Datum | Země | Počet hodin | Sazba stravného v Kč (v ČR) | Sazba stravného v EUR (mimo ČR) | Kapesné v EUR (40 %) |
12. 8. 2013 | ČR | 2 | 0 | ||
12. 8. 2013 | Slovensko | 17 | 23,33 | 9,33 | |
13. 8. 2013 | Slovensko | 24 | 35,00 | 14,00 | |
14. 8. 2013 | Slovensko | 24 | 35,00 | 14,00 | |
15. 8. 2013 | Slovensko | 18,33 | 35,00 | 14,00 | |
15. 8. 2013 | ČR | 0,33 | 0 | ||
Celkem EUR | 128,33 | 51,33 |
První den (kombinace Česká republika a Slovensko) česká část trvala pouze 2 hodiny, nevzniknul tedy nárok na tuzemské stravné. Zahraniční část trvala 17 hodin a zaměstnanec má tím pádem nárok na 2/3 základní sazby, která pro Slovensko činí 35 EUR/den, tedy 23,33 EUR, kapesné ve výši 40 % stravného činí 9,33 EUR.
Druhý a třetí den (strávený celý v zahraničí) zaměstnanci náleží za každý den celá základní sazba stravného a 40% kapesné z tohoto stravného.
Čtvrtý den zaměstnanec v zahraničí strávil více než 18 hodin, má tedy nárok na plnou sazbu stravného, v ČR mu nárok na stravné nevzniká.
Zahraniční stravné se poskytuje zásadně v cizí měně.
B) použito soukromé vozidlo zaměstnance, doloženy skutečné náklady za naftu
Tab. 2: Základní náhrada a náhrada pohonných hmot (PHM)
Sazba | Náhrada | |||||
Stát | Km | Kč | EUR | Kč | EUR | |
Amortizace | ČR + SK | 1 488 | 3,6 | 0,139 | 5 356,8 | 206,832 |
PHM | ČR | 103 | 36,01 | 1,391 | 255,923 | 9,886 |
PHM | SK | 1 385 | 35,82 | 1,384 | 3 422,95 | 132,262 |
Celkem | 9 035,673 | 348,98 |
Zaměstnanec použil dieselové vozidlo se spotřebou 6,9 l/100 km, nákup PHM doložil dokladem z ČR 36,1 Kč/l a ze Slovenska 1,384 EUR/l.
Pro přepočet cizí měny se používá kurz platný v den zahájení pracovní cesty, v případě zálohy je to kurz platný v den poskytnutí této zálohy.
Podle § 167 zákoníku práce náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu v cizí měně a doložené ceně je povinen uhradit zaměstnavatel pouze za kilometry ujeté mimo území České republiky. Ostatní vyúčtování pak může být provedeno buď v českých korunách, nebo v eurech.
Podobně, jestliže zaměstnanec nebude trvat na poskytnutí náhrady za spotřebovanou pohonnou hmotu v cizí měně, může mu ji zaměstnavatel poskytnout v české měně. Zaměstnanec může použít průměrnou cenu pohonné hmoty stanovenou vyhláškou (jako u tuzemských cestovních příkazů).
C) ubytování placeno na místě v hotovosti
Tab. č. 3: Nutné vedlejší výdaje
Datum | Popis | Místo | Částka v EUR |
12. 8. 2013 | Ubytování | Prešov | 7,00 |
13. 8. 2013 | Ubytování | Snina | 6,50 |
14. 8. 2013 | Ubytování | Veľký Meder | 7,50 |
Celkem | 21,00 |
D) ubytování včetně snídaně
Tab. č. 4: Stravné a kapesné
Datum | Země | Počet hodin | Stravné v EUR (mimo ČR) | Krácení | Upravené stravné v EUR | Kapesné v EUR (40 %) |
12. 8. 2013 | ČR | 2 | ||||
12. 8. 2013 | Slovensko | 17 | 23,33 | 23,33 | 9,33 | |
13. 8. 2013 | Slovensko | 24 | 35,00 | 25 % | 26,25 | 14,00 |
14. 8. 2013 | Slovensko | 24 | 35,00 | 35,00 | 14,00 | |
15. 8. 2013 | Slovensko | 18,33 | 35,00 | 25 % | 26,25 | 14,00 |
15. 8. 2013 | ČR | 0,33 | ||||
Celkem EUR | 128,33 | 110,83 | 51,33 |
Druhý a čtvrtý den byla v rámci ubytování poskytnuta také snídaně. Protože v oba tyto dny pracovní cesta trvala více než 18 hodin, krátí se stravné o 25 % za jedno jídlo. Od stravného tedy odečteme 25 % (8,75 EUR) a denní stravné činí 26,25 EUR. Jinak vše včetně kapesného zůstává neměnné (tak, jak je uvedeno v předchozích příkladech).
Příklad 2: Cestování letecky
Zaměstnanec brněnské společnosti byl vyslán na pracovní cestu do Paříže. Jednalo se o celodenní konferenci. Letenky i ubytování byly zaplaceny předem zaměstnavatelem. V den konference byla poskytována celodenní strava, tedy snídaně, oběd a večeře. Zaměstnanec využil přímý let nízkonákladové letecké společnosti (Praha – Paříž), občerstvení na palubě letadla nebylo poskytnuto.
Z Brna na letiště cestoval autobusem. Z francouzského letiště do hotelu využil taxislužby s předchozím souhlasem zaměstnavatele. Autobus a taxi platil na místě v hotovosti. Žádné další vedlejší výdaje spojené s pracovní cestou mu nevznikly.
Pracovní cesta probíhala následovně:
Datum |
Odjezd Příjezd |
Země | Čas | Dopravní prostředek | Km |
10. 9. 2013 | Brno – Zvonařka | 06:50 | |||
10. 9. 2013 | Praha – Letiště Václava Havla | ČR | 10:00 | autobus | 226 |
10. 9. 2013 | Praha – odbavení | 10:00 | |||
10. 9. 2013 | Praha – odlet | ČR | 12:35 | ||
10. 9. 2013 | Praha – odlet | 12:35 | |||
10. 9. 2013 | Paříž – Letiště Charles De Gaulle | Francie | 14:15 | letadlo | 1 030 |
10. 9. 2013 | Paříž – Letiště Charles De Gaulle | 14:35 | |||
10. 9. 2013 | Paříž – hotel | Francie | 15:40 | taxi | 31 |
12. 9. 2013 | Paříž – hotel | 05:30 | |||
12. 9. 2013 | Paříž – Letiště Charles De Gaulle | Francie | 06:20 | taxi | 31 |
12. 9. 2013 | Paříž – Letiště Charles De Gaulle | 06:20 | |||
12. 9. 2013 | Paříž – odbavení | Francie | 08:25 | ||
12. 9. 2013 | Paříž – odlet | 08:25 | |||
12. 9. 2013 | Praha – přílet | Francie | 10:00 | letadlo | 1 030 |
12. 9. 2013 | Praha – Letiště Václava Havla | 10:00 | |||
12. 9. 2013 | Praha – Letiště Václava Havla | ČR | 10:35 | ||
12. 9. 2013 | Praha – odjezd | 10:35 | |||
12. 9. 2013 | Brno – Zvonařka | ČR | 14:45 | autobus | 226 |
Tab. č. 5: Stravné a kapesné
Datum | Země | Počet hodin | Stravné v Kč (v ČR) | Stravné v EUR (mimo ČR) | Krácení | Upravené stravné v Kč | Stravné v EUR | Kapesné v EUR (40 %) |
10. 9. 2013 | ČR | 5,75 | 66,00 | 66,00 | ||||
10. 9. 2013 | Francie | 11,42 | 15,00 | 15,00 | 6,00 | |||
11. 9. 2013 | Francie | 24 | 45,00 | 75 % | 11,25 | 18,00 | ||
12. 9. 2013 | Francie | 10 | 15,00 | 15,00 | 6,00 | |||
12. 9. 2013 | ČR | 4,75 | ||||||
Celkem EUR | 75,00 | 41,25 | 30,00 | |||||
Celkem Kč | 66,00 | 0 |
První den tuzemská část pracovní cesty přesahuje 5 hodin, vzniká tedy nárok na tuzemské stravné v rozmezí 66 až 79 Kč (v našem případě byla použita nejnižší sazba). Protože v tomto dni vzniknul nárok na tuzemské stravné, musí zaměstnanec na zahraniční části pracovní cesty strávit minimálně 5 hodin, aby měl nárok také na zahraniční stravné, což v tomto případě splňuje.
Základní sazba zahraničního stravného pro Francii činí 45 EUR. Zahraniční část pracovní cesty spadá do rozmezí 5 až 12 hodin, zaměstnanci proto náleží zahraniční stravné ve výši 1/3, tedy 15 EUR. Zároveň má nárok na kapesné ve výši 40 % stravného, což činí 6 EUR. První den nebyla zaměstnanci poskytnuta žádná bezplatná strava, stravné proto není kráceno.
Druhý den strávil zaměstnanec celý v zahraničí, náleží mu proto celá výše základní sazby stravného. Byla mu však poskytnuta celodenní strava (tři jídla), základní stravné se tedy krátí o 25 % za každé jídlo (celkem o 75 %). Stravné pro druhý den tak činí 11,25 EUR a kapesné 18 EUR.
Třetí den je opět kombinován. Tuzemská část činí méně než 5 hodin, nevzniká tedy nárok na tuzemské stravné. Nárok na zahraniční stravné v tomto případě vzniká po jedné hodině. V našem případě strávil zaměstnanec na zahraniční cestě 10 hodin, má proto opět nárok na 1/3 základního stravného, stejně jako v první den (15 EUR). Strava nebyla poskytnuta, tudíž se stravné nekrátí. Výše kapesného je klasicky 40 % stravného, tedy 6 EUR.
Zaměstnanec na stravném dostane celkem 66 Kč a 41,25 EUR.
Připomínám, že v případě letecké dopravy dobu strávenou v zahraničí počítáme od odletového času letadla z českého letiště do příletového času letadla na české letiště.
Tab. č. 6: Nutné vedlejší výdaje
Datum | Popis | Místo | Částka | Měna |
10. 9. 2013 | jízdenka | Brno | 210,00 | CZK |
10. 9. 2013 | taxi | Paříž | 48,00 | € |
12. 9. 2013 | taxi | Paříž | 48,00 | € |
12. 9. 2013 | jízdenka | Praha | 210,00 | CZK |
Celkem | 420,00 | CZK | ||
Celkem | 96,00 | € |
Výdaje vynaložené na jízdné zaplacené v hotovosti byly zaměstnanci proplaceny ve skutečné výši dle doložených dokladů.
Související článek:
Zahraniční pracovní cesta
Komentáře
Lubos
03. 11. 2022, 11:50Dobrý den, jaký bude prosím vás postup výpočtu při služební zahraniční cestě, která je vykonána autem a destinace jednání je Srbsko.
Cesta která začíná překročení st hranice s rakouskem v 0536 hod se započítává jako začátek zahraniční služební cesty nebo se jako začátek služební zahraniční cesty započítáva překročení hranice srbska v 17.45 hodin stejného dne.
Děkuji
Ing
17. 01. 2021, 13:34Dobrý den, prosím, kolik bude činit stravné u druhého dne třídenní zahr. cestě na Slovensko. Druhý den odjíždí ze Slovenska, hranice překročí v 18:50 a do Prahy dojede další den v 0:05 hodin. Na Slovensku byl 18:50 hod., obdržel jedno jídlo a v ČR byl 5:10 hod. Děkuji za odpověď
Andrea Josieková
30. 11. 2016, 15:28Dobrý den, chci se zeptat jak bude stravné vypadat v případě, že zaměstnanec odlítá z Prahy 7:10, přesedá ve Francii (přílet 9:10), čekací doba na letadlo do Havany od 9:10-11:15, dále 11:15 odlet směr Havana, 15:10 (našeho času) přílet do Havany. Zajímá mě to hlavně z důvodu přesedání ve Francii, nevím zda se bude počítat Francouzské stravné nebo zda se na to nebere zřetel. Obdobně i na cestě zpět, ale to už pochopím z cesty tam. 🙂 Prosím o odpověď, děkuji
Luciáš
14. 05. 2015, 10:28Mám dotaz , zahraniční cesta do Bruselu: první den :odlet z Prahy 17:40 přílet 19:10 přílet do Bruselu.Byla poskytnuto jedno jídlo. Druhý den odlet z Bruselu 17:36, poskytnuto jedno jídlo. Jaký bude výpočet ? Moc děkuji za pomoc.